fot. PAP/Łukasz Gągulski
fot. PAP/Łukasz Gągulski

CPK ważny z powodu zobowiązań Polski w NATO. Nagłe zmiany dot. audytu inwestycji

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 184
Polska potrzebuje wielkiego hubu lotniczego, który „będzie również lotniskiem cargo i również wzmocni nasze bezpieczeństwo” - mówił prezydent Andrzej Duda. Takie funkcje dla samolotów NATO miałby spełniać Centralny Port Komunikacyjny.

Duda: Potrzebujemy lotniska Cargo i CPK nim będzie

- Jesteśmy członkiem Sojuszu Północnoatlantyckiego i także mamy w związku z tym zobowiązania sojusznicze – ze względu na bezpieczeństwo Polski potrzebujemy lotniska, które będzie mogło przyjąć największe wojskowe samoloty transportowe, które będzie mogło przyjąć tych samolotów dużo i które będzie mogło przyjąć te samoloty szybko – dzisiaj takim lotniskiem nie dysponujemy, ono dopiero musi zostać zbudowane. To ma zostać zrealizowane poprzez CPK - tłumaczył Duda.

- Jeżeli nie będziemy mieli takiego lotniska, które będzie centralnym hubem (…) o większych możliwościach przyjęcia pasażerów i towarów cargo, to okaże się, że za parę lat nie będziemy w stanie obsłużyć tego ruchu lotniczego, które potencjalnie będzie oczekiwany przez pasażerów w naszym kraju, a Polacy będą musieli wyjeżdżać za granicę, aby móc zrealizować wszystkie swoje zapotrzebowania lotnicze - wskazał Duda.


CPK nie będzie zagrożeniem dla lotnisk regionalnych

Szacuje się, iż w ciągu 15 lat w regionie Europy Środkowo-wschodniej przybędzie 150 mln pasażerów rocznie, a w ciągu 10 lat częstotliwość podróży lotniczych Polaków wzrośnie do około dwóch rocznie.

Prezydent po rozmowie z prezesami regionalnych portów uważa, że CPK nie będzie zagrożeniem dla mniejszych lotnisk. - Przyrost liczby pasażerów w regionie w ciągu 15 lat będzie tak duży, że starczy ich i dla CPK i dla lotnisk regionalnych - oświadczył w Krakowie prezydent. Jego zdanie, trzeba inwestować zarówno w CPK jak i lotniska regionalne.

Andrzej Duda zwrócił uwagę, że statystyczny obywatel Polski podróżuje dziś samolotem 1,2 raza rocznie, a przeciętny mieszkaniec Europy Zachodniej co najmniej trzy razy częściej. To oznacza, że komunikacja lotnicza w Polsce będzie się rozwijać wraz z wzrostem zamożności społeczeństwa i częstszymi podróżami – zauważył.

Jak zauważył, w ciągu najbliższych 15 lat nasz kraj potrzebuje znaczących inwestycji w infrastrukturę lotniskową - z jednej strony w rozwijanie portów regionalnych, takich jak Kraków-Balice czy Rzeszów, a z drugiej strony – w budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Zapotrzebowania na przeloty będzie rosło, a w związku z tym nie ma obawy, że rozwój regionalnych portów lotniczych zostanie zahamowany przez brak pasażerów, przez to, że jeżeli zrealizujemy CPK, to tych pasażerów zabraknie - tłumaczył prezydent.

CPK zmieniło zakresy audytu lotniskowego i kolejowego

Tymczasem Centralny Port Komunikacyjny zmodyfikował zakresy postępowań przetargowych na audyt projektów w części kolejowej i lotnicze, do których dodana część związaną z oceną realności harmonogramów inwestycji. To efekty unieważnienia wcześniejszych przetargów - czytany w portali rynek-lotniczy.p. 

"Dzięki podzieleniu zakresu unieważnionego postępowania i włączeniu go do dwóch trwających przetargów, oszczędzamy cenny czas, a jednocześnie zachowujemy odpowiedni poziom wymagań jakości dla potencjalnych audytorów" – podkreśla CPK.

Jeśli chodzi o przetarg na "Przeprowadzenie audytu w części lotniskowej spółki Centralny Port Komunikacyjny", to o wyborze oferty tak jak dotąd, w 85% będzie decydowała cena, a w 15% doświadczenie personelu eksperckiego, a wybrany w postępowaniu podmiot będzie miał 70 dni kalendarzowych na wykonanie prac.

Do opisu przedmiotu zamówienia wprowadzono zapisy związane z analizą harmonogramu inwestycji, a wykonawca będzie się musiał wykazać także posiadaniem w zespole eksperta ds. inwestycji lotniskowych. Wydłużono czas związania ofertą, zaś termin składania i otwarcia ofert ustalono na 9 kwietnia tego roku.

Z kolei w przetargu na "Audyt dotychczasowej działalności spółki Centralny Port Komunikacyjny w obszarze projektowym w części kolejowej" do opisu przedmiotu zamówienia wprowadzono zapisy związane z analizą harmonogramu inwestycji w części kolejowej. Wydłużono czas związania ofertą, zaś termin składania i otwarcia ofert ustalono na 3 kwietnia tego roku.

Niezmienione zostały kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty – w 70% będzie decydowała cena zaś w 30% doświadczenie personelu eksperckiego. W tym przypadku czas na wykonanie prac zostały wydłużony do 90 dni kalendarzowych.

ja

Na zdjęciu Andrzej Duda, fot. PAP/Łukasz Gągulski i projekt CPK

Czytaj także:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka