Dżinsy, geny i III Rzesza. Skąd taka burza z reklamą spodni?

Redakcja Redakcja USA Obserwuj temat Obserwuj notkę 47
Lewicowi aktywiści oskarżają Sydney Sweeney o promowanie eugeniki i nazistowskich idei. Powód? Gra słów w reklamie jeansów American Eagle. Zdaniem komentatorów, “świetne geny” i uroda aktorki to niebezpieczne nawiązania do ideologii III Rzeszy. Absurd? W sieci zawrzało.

Reklama jeansów, która stała się polityczna

Sydney Sweeney, jedna z najbardziej rozpoznawalnych młodych aktorek w USA, wystąpiła w kampanii marki American Eagle. Spot reklamowy opatrzono hasłem „Sydney has a good jeans” – grą słów, która w oryginale brzmi niemal identycznie jak „good genes”, czyli „dobre geny”. Kampania miała być lekka i humorystyczna – ale dla części odbiorców okazała się zapalnikiem ideologicznej burzy.


Lewica widzi eugenikę i nazizm

Internetowi aktywiści zaczęli doszukiwać się w kampanii głębszego – i mrocznego – przekazu. W ich interpretacji reklama rzekomo odwołuje się do eugeniki, czyli koncepcji selektywnego rozmnażania ludzi o „lepszych genach”. Sweeney, jako biała blondynka o niebieskich oczach, została przez komentujących uznana za uosobienie „aryjskiego ideału” promowanego przez III Rzeszę.


Komentarze pełne oskarżeń i bojkotów

Pod filmem z kampanii na TikToku pojawiły się setki komentarzy:

– „Może jestem zbyt woke, ale umieszczenie niebieskookiej, białej blondynki i skupienie się na jej genetyce jest dziwne”

– „Witamy z powrotem w Niemczech lat 30.”

– „Subtelne nawiązanie do lat 30.”

– „Nigdy więcej nie kupię nic od American Eagle”

– „Czy odniesiecie się do promowania eugeniki!?”


W efekcie zarówno aktorka, jak i marka odzieżowa zostali objęci falą krytyki w mediach społecznościowych. Przedstawiciele American Eagle nie odnieśli się do zarzutów, a sama Sweeney również milczy.

Salonik

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj47 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (47)

Inne tematy w dziale Polityka