Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargi dwóch organizacji ekologicznych – polskiej i niemieckiej – na decyzję środowiskową wydaną przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (GDOŚ) dla budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Orzeczenie otwiera drogę do kontynuowania jednej z największych inwestycji w historii polskiej gospodarki morskiej.
Spór o decyzję środowiskową dla portu zewnętrznego
Decyzja GDOŚ z lutego 2025 r. określała środowiskowe uwarunkowania realizacji inwestycji pn. „Budowa Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu”. W marcu została ona zaskarżona przez niemiecką organizację Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam oraz polskie stowarzyszenie Zielone Wyspy Świnoujście.
Organizacje ekologiczne argumentowały, że inwestycja może mieć negatywny wpływ na cenne przyrodniczo obszary w rejonie Świnoujścia, w tym na siedliska ptaków i fauny morskiej. WSA w marcu wstrzymał wykonanie decyzji GDOŚ do czasu rozpoznania sprawy. Rozprawa odbyła się 21 lipca, a z uwagi na zawiłość sprawy ogłoszenie orzeczenia zostało odroczone.
Sąd: skargi oddalone, inwestycja może być kontynuowana
W poniedziałek WSA w Warszawie oddalił skargi obu organizacji, uznając, że decyzja środowiskowa GDOŚ została wydana zgodnie z prawem i w oparciu o wymagane analizy. Oznacza to, że inwestor – Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście – może kontynuować przygotowania do budowy terminala.
Terminal kontenerowy w Świnoujściu ma umożliwić przyjmowanie największych jednostek pływających o zanurzeniu do 17 metrów, co znacznie zwiększy możliwości przeładunkowe polskich portów. Zgodnie z założeniami ma on obsługiwać nawet 2 mln TEU (kontenerów) rocznie, stając się kluczowym punktem przeładunkowym w regionie Morza Bałtyckiego.
Inwestycja o strategicznym znaczeniu
Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu to projekt o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki morskiej. Ma on powstać w formie tzw. portu zewnętrznego, wysuniętego w stronę morza, co pozwoli obsługiwać największe kontenerowce na świecie bez konieczności pogłębiania toru wodnego.
Inwestycja ma być ukończona do 2029 r., a jej koordynatorem jest Ministerstwo Infrastruktury. Terminal ma wzmocnić pozycję Polski w globalnych łańcuchach dostaw i zwiększyć konkurencyjność krajowych portów wobec zachodnich sąsiadów. Z powodów proceduralnych istnieje zagrożenie, że powstanie z opóźnieniem.
Red.
Terminal w Świnoujściu - wizualizacja, fot. Ministerstwo Infrastruktury
Inne tematy w dziale Gospodarka