Prezydent Karol Nawrocki zaprezentował swój pierwszy projekt ustawy – o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dokument zakłada uruchomienie nowego lotniska pod Baranowem do końca 2031 roku oraz zamknięcie warszawskiego Lotniska Chopina do końca 2032 roku.
Projekt został podpisany w czwartek w Kaliszu, a następnie opublikowany na stronie Kancelarii Prezydenta. To nowelizacja ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji CPK.
Główne założenia projektu prezydenta Nawrockiego:
- Nowe linie kolejowe – budowa ok. 2000 km torów, w tym Kolei Dużych Prędkości (250 km/h).
- Kluczowe terminy – linia KDP Warszawa–Łódź, w tym tunel w Łodzi i węzeł CPK, gotowa do końca 2030 roku.
- Zasięg inwestycji – obsługa kolejowa miast powyżej 50 tys. mieszkańców, m.in. Kalisza, Płocka i Grudziądza.
- Budżet – finansowanie programu CPK z obligacji skarbowych w wysokości co najmniej 66,18 mld zł do 2032 roku (o 3,3 mld zł więcej niż w obecnym programie).
- Infrastruktura towarzysząca – terminale intermodalne, Airport City, Cargo City oraz środki na badania i rozwój.
Projekt wprowadza również zakaz dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwo, samorządy i spółki publiczne. Ma to zapobiec niedozwolonej pomocy publicznej.
Ustawa ma realizować najważniejsze założenia obywatelskiego projektu z 2024 roku, który zobowiązywał rząd do budowy CPK według harmonogramu ustalonego przez gabinet Mateusza Morawieckiego w październiku 2023 roku.
Stan przygotowań CPK
Spółka CPK odebrała już projekt terminala i dworca kolejowego od master architekta. Trwa przygotowanie dokumentów do pozwoleń na budowę, które mają być złożone w 2025 roku. Prowadzone są prace projektowe nad pasami startowymi, drogami kołowania, płytami postojowymi i infrastrukturą okołolotniskową. Złożono także wnioski lokalizacyjne dla szybkiej kolei Warszawa–CPK oraz części trasy CPK–Łódź.
CPK na tle największych lotnisk świata
Choć CPK ma ruszyć dopiero w 2031 r. i początkowo obsłużyć 34 mln pasażerów rocznie (z możliwością rozbudowy), jego przewidywana pojemność stawia go wśród średniej wielkości lotnisk na globalnej mapie lotniczej. Dla porównania:
- Europa: Istanbul Airport obsłużył ok. 76 mln pasażerów w 2023 r., będąc największym portem na kontynencie.
- USA: Hartsfield–Jackson Atlanta (ATL) – największe lotnisko świata pod względem ruchu – w 2024 r. obsłużyło ponad 108 mln pasażerów; Dallas–Fort Worth (DFW) – ok. 87,8 mln pasażerów.
- Azja i Bliski Wschód: Beijing Daxing (Chiny) – ok. 39,4 mln pasażerów w 2023 r., Chengdu Tianfu (Chiny) – ok. 44,8 mln. Long Thanh (Wietnam) po ukończeniu ma obsługiwać nawet 100 mln pasażerów, a Dalian Jinzhouwan (Chiny) – docelowo ok. 80 mln.
Największym obecnie planowanym lotniskiem na świecie jest Al Maktoum International Airport (Dubaj World Central) w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – po rozbudowie, której zakończenie planowane jest na ok. 2030 r., ma obsługiwać nawet 260 mln pasażerów rocznie, co uczyni go bezkonkurencyjnym globalnym hubem.
Efekt po uruchomieniu
Nowe lotnisko ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie z możliwością dalszej rozbudowy. Podróż z Warszawy do lotniska w Baranowie potrwa mniej niż 20 minut, a do Łodzi – ok. 40 minut. Po zakończeniu całej trasy „Y” przejazd z Poznania do Warszawy skróci się do ok. 1 godz. 40 minut.
Łączny koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.
red.
Fot: Prezydent Nawrocki podpisuje projekt ustawy o CPK, PAP
Inne tematy w dziale Gospodarka