na zdjęciu: przegląd samochodu, zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/Marcin Bielecki
na zdjęciu: przegląd samochodu, zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/Marcin Bielecki

Nowe przepisy mogą zaskoczyć kierowców. Zmiany w prawie dotyczą starszych aut

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 7
Zmiany w prawie drogowym otwierają drogę do legalnego montażu żarówek LED w reflektorach halogenowych starszych samochodów. To przełom dla kierowców, którzy dotąd ryzykowali utratą dowodu rejestracyjnego za stosowanie niehomologowanych zamienników. Co dokładnie się zmienia i jakie są zasady korzystania z retrofitów LED?

Żarówka LED w halogenowym reflektorze – co zmienia nowe prawo?

Dotychczas montaż zamienników LED w miejsce żarówek halogenowych był w Polsce niezgodny z przepisami drogowymi. Kierowcy, którzy decydowali się na taki krok, ryzykowali, że podczas kontroli drogowej policjant zatrzyma dowód rejestracyjny samochodu z powodu braku homologacji.

Nowe regulacje Unii Europejskiej wprowadzają jednak przełom. Na początek zalegalizowano stosowanie retrofitów LED kategorii H11. Żarówki tego typu mają homologację ECE i można ich używać we wszystkich krajach UE oraz w państwach objętych umową ECE, w tym w Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. Producenci, tacy jak OSRAM czy Philips, już wprowadzają na rynek pierwsze legalne modele LED H11.


Jak uniknąć utraty dowodu rejestracyjnego?

Choć nowe prawo dopuszcza stosowanie żarówek LED w niektórych reflektorach, kierowcy muszą pamiętać o jednym – liczy się homologacja. Nawet jeśli żarówka LED pasuje do gniazda, brak certyfikatu oznacza ryzyko utraty dowodu rejestracyjnego podczas kontroli drogowej. Policja nie potrzebuje specjalistycznych mierników – wystarczy brak oznaczenia homologacyjnego lub podejrzenie, że reflektor oślepia innych uczestników ruchu.

Eksperci zalecają, aby w razie montażu legalnego retrofitu LED kierowcy posiadali przy sobie wydruk świadectwa homologacji. Może to ułatwić sytuację w przypadku kontroli drogowej.


Przepisy drogowe a przyszłość retrofitów LED

Obecnie homologację uzyskały żarówki LED kategorii H11, ale kierowcy czekają na dopuszczenie bardziej popularnych źródeł światła – H4 i H7. To właśnie one najczęściej występują w starszych samochodach. Proces legislacyjny trwa, ponieważ nowe retrofity muszą być kompatybilne z istniejącymi reflektorami i instalacją elektryczną pojazdu.

Policja przypomina, że zgodnie z prawem drogowym samochód musi być wyposażony w sprawne i prawidłowo wyregulowane reflektory. Niesprawne światła mogą oznaczać nie tylko mandat, ale i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. W skrajnych przypadkach, gdy stan techniczny auta stwarza zagrożenie, kierowca może otrzymać karę sięgającą nawet 3000 zł.


Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Jakie zmiany w prawie drogowym dotyczą montażu żarówek LED w reflektorach samochodowych
  • Dlaczego homologacja żarówki LED jest kluczowa, aby uniknąć utraty dowodu rejestracyjnego
  • Kiedy mogą pojawić się legalne retrofity LED kategorii H4 i H7
  • Jakie konsekwencje przewidują przepisy drogowe za niesprawne lub nielegalne oświetlenie w samochodzie

na zdjęciu: przegląd samochodu, zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/Marcin Bielecki

Red.

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj7 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (7)

Inne tematy w dziale Technologie