To może się zdarzyć każdemu. Co zrobić, gdy bankomat wciągnie gotówkę?

Redakcja Redakcja Pieniądze Obserwuj temat Obserwuj notkę 11
Coraz częściej na forach internetowych można przeczytać wpisy zdenerwowanych osób, którym bankomaty "pożarły" banknoty. Wystarczy dłuższa chwila nieuwagi i tracimy gotówkę. Jednak warto zachować spokój - skontaktować się z bankiem i zgłosić reklamację.

Bo bankomat nie wydał pieniędzy albo je "wciągnął" 

Do problemów z wypłatą gotówki dochodzi często w pośpiechu – podczas rozmowy telefonicznej czy wtedy, gdy mamy zajęte ręce. W nowych bankomatach banknoty pozostają w szczelinie kilkadziesiąt sekund. Jeśli nie zostaną odebrane, urządzenie automatycznie "wciąga" je z powrotem. W takiej sytuacji transakcja zostaje odnotowana w systemie i bank może zwrócić pieniądze.

Najważniejsze jest zebranie dowodów: warto zrobić zdjęcie komunikatu z ekranu urządzenia, zachować potwierdzenia transakcji oraz zapis dokładnej godziny i numeru bankomatu. Te informacje przyspieszą odpowiedź na naszą reklamację.  


Reklamacja w banku - krok po kroku

Jeżeli bankomat stoi przy oddziale banku, najlepiej od razu poinformować pracownika. Równocześnie należy zgłosić reklamację - osobiście, przez infolinię lub bankowość internetową. Bank kontaktuje się wtedy z operatorem urządzenia i sprawdza dziennik transakcji oraz stan kaset z gotówką.

W przypadku potwierdzenia, że pieniądze wróciły do urządzenia, środki są ponownie księgowane na koncie. Zgodnie z przepisami bank ma 14 dni roboczych na rozpatrzenie reklamacji, a w szczególnych przypadkach - do 35 dni. 


Ktoś zabrał pieniądze? Pamiętaj: to zawsze przestępstwo

Bywa i tak, że osoba stojąca za klientem zdąży zabrać nieodebraną gotówkę, zanim bankomat ją zabezpieczy. Wówczas mamy do czynienia z przywłaszczeniem, za które grozi do 3 lat więzienia. W takiej sytuacji trzeba niezwłocznie zawiadomić policję, podając miejsce, czas i kwotę wypłaty. Na wniosek organów ścigania bank lub operator może udostępnić nagrania z monitoringu, co pomaga w identyfikacji sprawcy i odzyskaniu pieniędzy.

Problemy mogą wynikać także z usterek technicznych – np. błędu komunikacji z systemem bankowym czy awarii kasety na banknoty. W takich przypadkach warto natychmiast sprawdzić saldo konta i zachować potwierdzenie transakcji.  


Fot. Bankomat/Wikipedia 

Red.

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj11 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (11)

Inne tematy w dziale Gospodarka