na zdjęciu: obsługa ekspresu ciśnieniowego do kawy. fot. Melike B, Pexels
na zdjęciu: obsługa ekspresu ciśnieniowego do kawy. fot. Melike B, Pexels

Ceny kawy oszalały. Nawet na promocji jest droższa niż do niedawna w regularnej sprzedaży

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 23
Według raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych” przygotowanego przez UCE Research i Uniwersytet WSB Merito, średnie ceny kawy w Polsce wzrosły od stycznia do końca września 2025 roku o 22,6 proc. rok do roku. Najmocniej podrożała kawa mielona – o 28,8 proc., a rozpuszczalna o 16,4 proc. Dla porównania, rok wcześniej wzrosty wynosiły odpowiednio 5,4 proc. i 1 proc.

Globalne problemy napędzają ceny kawy

– Wysokie ceny kawy są odbiciem dramatycznej sytuacji na rynkach globalnych. Arabika osiągnęła najwyższy poziom od blisko 50 lat, a robusta bije historyczne rekordy. Główną przyczyną są uwarunkowania klimatyczne w krajach producenckich oraz spekulacje finansowe. Coraz częściej mówi się też o tym, że plantatorzy wstrzymują sprzedaż ziaren, licząc na jeszcze wyższe stawki, a zapasy na giełdzie ICE cały czas topnieją. Dodatkowo rosną koszty nawozów, energii i transportu – mówi dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito, współautor raportu.


Eksperci: tempo wzrostu może się wyhamować

Zdaniem Roberta Biegaja z Shopfully, tempo podwyżek może spowolnić, jeśli warunki pogodowe się poprawią i ustabilizują się koszty logistyczne. W takim scenariuszu kolejne wzrosty nie powinny przekroczyć 20 proc.

Z kolei Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland uważa, że pod koniec roku dynamika cen zacznie stopniowo maleć do poziomu kilkunastu procent dzięki efektowi wyższej bazy i stabilizacji notowań surowca. – W pierwszych miesiącach przyszłego roku podwyżki mogą być już jednocyfrowe, o ile nie pojawią się nowe wstrząsy podażowe i złoty pozostanie stabilny – prognozuje ekspertka.

Dr Orpych dodaje, że w kolejnych kwartałach ceny popularnych marek kaw będą się kształtować w granicach 60–80 zł za kilogram, a marek premium – 100–120 zł. Spadki są możliwe dopiero w drugiej połowie 2026 roku, jeśli Brazylia odnotuje dobre zbiory.


Promocje nie zatrzymują wzrostów

Choć sieci handlowe zwiększają liczbę promocji, ceny wciąż rosną. – To klasyczny mechanizm inflacji kosztowej i wojny cenowej – zauważa raport. W 2024 roku sklepy próbowały utrzymać ceny, licząc na stabilizację rynku, jednak ostatecznie przeniosły wyższe koszty na konsumentów.

Efekt? Promocyjne ceny dziś bywają wyższe niż regularne sprzed roku. Z danych wynika też, że zniżki są płytsze, promocje trwają krócej, a sieci handlowe częściej promują marki własne i mniejsze opakowania.

– Jeżeli notowania surowca i kurs dolara ustabilizują się, ceny mogą zacząć się korygować. Na razie bardziej realny jest scenariusz lekkiego zwiększenia liczby promocji, ale o ograniczonej głębokości – dodaje Julita Pryzmont.

W III kwartale 2025 roku najwięcej promocji pojawiło się w sieciach typu cash & carry (wzrost o 70,2 proc. rdr), następnie w sklepach convenience (18,3 proc.) i hipermarketach (15,5 proc.). Wzrost zanotowały też supermarkety (0,7 proc.), natomiast dyskonty odnotowały spadek (-7,8 proc.).


Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • O ile wzrosły ceny kawy w Polsce w 2025 roku
  • Jakie czynniki globalne napędzają te podwyżki
  • Kiedy można spodziewać się spadku cen
  • Dlaczego mimo większej liczby promocji kawa wciąż drożeje

na zdjęciu: obsługa ekspresu ciśnieniowego do kawy. fot. Melike B, Pexels

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj23 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (23)

Inne tematy w dziale Gospodarka