Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka
127
BLOG

Podaj cegłę ( 70 lat później) - JEST STYCZEŃ 27, 2022 ROKU

Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka Polityka Obserwuj notkę 0

PROPAGANDA SUKCESU!

PODAJ CEGŁĘ ALEKSANDRA KOBZDEJA W MUZEUM NARODOWYM WE WROCŁAWIU

PODAJ CEGŁĘ ALEKSANDRA KOBZDEJA TO JEDEN Z NAJSŁYNNIEJSZYCH PRZYKŁADÓW MALARSTWA SOCREALISTYCZNEGO W POLSKICH ZBIORACH. W RZECZYWISTOŚCI NURT TEN NIE MIAŁ CHARAKTERU REALISTYCZNEGO, ALE W WYIDEALIZOWANY SPOSÓB MIAŁ PREZENTOWAĆ KRZEPKICH I ZDROWYCH OBYWATELI SOCJALISTYCZNEGO KRAJU: ROBOTNIKÓW, KOŁCHOŹNICE, PRZODOWNIKÓW PRACY. W POWOJENNEJ POLSCE LUDOWEJ SOCREALIZM OBOWIĄZYWAŁ KRÓTKO, BO RAPTEM DO POŁOWY LAT PIĘĆDZIESIĄTYCH.

Odwracając się od międzywojennych nurtów awangardowych, w 1934 roku moskiewski Zjazd Pisarzy Radzieckich przyjął koncepcję socrealizmu: oto dzieło sztuki powinno być realistyczne w formie i socjalistyczne w treści. Dla władz totalitarnych typowa jest chęć kontrolowania wszystkich aspektów życia i kultury, w takiej sytuacji sztuka na usługach państwa staje się narzędziem propagandy.

Podaj cegłę Aleksandra Kobzdeja to obraz przedstawiający trójkę pracujących murarzy. Powstał w 1950 roku, gdy cała Polska żyła odbudową całkowicie zrujnowanej w czasie II wojny światowej Warszawy. W mieście pracowały zastępy młodych ludzi, którzy przybywali z całego kraju; ze wszystkich stron spływały też datki, zbierane przez utworzony w 1945 roku Społeczny Fundusz Odbudowy Stolicy. Jakkolwiek decyzja o odbudowie miasta miała charakter polityczny, zgodny z oczekiwaniami Józefa Stalina, to jednak jej realizacja nie powiodłaby się bez autentycznego zaangażowania Polaków z całego kraju. Entuzjazm, jaki bije z tego obrazu, nie ma zatem tylko charakteru propagandowego, ale odzwierciedla faktyczną wiarę społeczeństwa w sens odtworzenia zniszczonej Warszawy.

image

System pracy w „trójkach” murarskich pozwalał na stawianie domów w szybkim tempie, co stanowiło główny cel budowniczych. Rywalizacja na polu wydajności pracy była podsycana przez władze: młodzi robotnicy walczyli o tytuł „przodownika pracy”, osiągany poprzez bicie kolejnych rekordów w przekraczaniu z góry założonych „norm”. W przypadku murarskich „trójek” chodziło o wmurowanie rekordowej ilości cegieł w określonym czasie. Murarz ukazany przy prawej krawędzi obrazu puka w cegłę, którą zaraz poda koledze – to może oznaczać, że sprawdza jakość (czy nie jest pęknięta) lub odbija z niej resztki starej zaprawy… nie można bowiem zapominać, że do odbudowy Warszawy wykorzystywano wtórnie stare cegły. Niestety częściowo były też używane materiały budowlane pozyskane nie tylko z rozbiórek miejscowych, ale i z innych terenów, na przykład z zabytkowych miast Śląska.

Jako uzupełnienie do obrazu Podaj cegłę Kobzdej namalował, również w 1950 roku, obraz Ceglarki – przedstawiający tym razem trzy kobiety (Muzeum Narodowe w Warszawie). W odróżnieniu od tryskających energią mężczyzn, ceglarki zostały ukazane w chwili odpoczynku od pracy. Być może jest to ilustracja „drugiej strony medalu”: powojenna odbudowa kraju niesie nie tylko radość, ale także wielkie zmęczenie ludzi pracujących często ponad siły. A może, zestawiając te dwa obrazy, artysta odwołał się do popularnego kontrastu „czynnych” mężczyzn i „biernych” kobiet? Jak zauważyła Ewa Toniak, autorka książki Olbrzymki: kobiety i socrealizm, obraz ten mocno eksponuje bezruch, wręcz bezwład, w tradycji kulturowej przypisywany kobietom.

image

Kobiety w sztuce socrealistycznej często ukazywane były w sposób celowo aseksualny: masywne sylwetki w roboczych ubraniach pozbawione były niewieściego wdzięku. Robotnice w tych obrazach zyskiwały pozycję równą mężczyznom, traciły jednak przy tym kobiecość… Obraz Ceglarki, szczególnie w zestawieniu z Podaj cegłę, zdaje się w istocie kwestionować zasadność takiego równouprawnienia! Być może zatem obrazy te można potraktować jako dyptyk, obnażający pozory szczęścia wszystkich przedstawicieli socjalistycznego społeczeństwa? W ostatecznym rozrachunku dominuje tu bowiem męskość: murarze tryskają energią, spełniając się w pracy i bijąc kolejne rekordy na tle błękitnego nieba. Ceglarki tymczasem, próbując wpasować się w ten męski świat kosztem swej kobiecości, ostatecznie – przemęczone – szukają odpoczynku przy szarym murze.

Magdalena Łanuszka

70 lat pźniej Małgorzata Godlewska zawód wyuczony - pielegniarka

Zawód wykonowany CELEBRYTKA rodem z CKM i PLAYBOYA używa wszystkich argumentów do Walki z Covidem SarCov2 wersja: beta, delta i omikron i te które się zmutują WALCZY - włącznia z wiarą siłę swych argumentów - DWA STRZAŁ - z własną d...ą (tyleczkiem wszak każda dama go ma).

http://dakowski.pl/autorytet-dla-ministra-smierci-a-dla-nas/

image

Ma to głęboki wydźwięk naszych czasów i co tam zmęczone życiem "murarki" spraw codziennych dbające o chleb powszedni i strawę - nie tylko zupę pomidorową dla Rodziny.

Jest na pierwszej linii frontu jak MARIANNE w czasie Rewolucji Francuskiej.

Wtedy własną piersią MARIANNE na barykadach Rewolucji Francuskiej obecnie GOCHA ZE SZPITALA MSWAiA własnymi "wdziękami" na barykadach walki z Covid19 - 2020-2022.

https://niezlasztuka.net/o-sztuce/eugene-delacroix-wolnosc-wiodaca-lud-na-barykady/

Eugène Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady, 1830

olej, płótno, 260 × 325 cm,

Luwr, Paryż

image

Możemy mieć pewność, że scena ukazana przez Delacroix, rozgrywa się w Paryżu, ponieważ w tle widać katedrę Notre-Dame. Bohaterowie obrazu prawdopodobnie znajdują się nad lewym brzegiem Sekwany. Według historyków właśnie w tym miejscu rozpoczynała się rewolucja. Zapewne dlatego francuski malarz umieścił tam też i swoje postacie.

Co można jeszcze zauważyć - TRUP się ściele gęsto.

Marianne

Eugène Delacroix, Szkic do Wolność wiodąca lud na barykady | XIX wiek, Detroit Institute of Arts

Uwagę zwraca przede wszystkim kobieta z obnażonymi ramionami i piersiami. Jej suknia układa się niczym szata w antycznych rzeźbach. Bohaterka jest personifikacją Marianne, czyli francuskiego symbolu wolności, którą zawsze przedstawia się jako wojowniczkę w czapce frygijskiej na głowie.


Jak przyjemnie żegnać się z życiem  na bezdechu i zatrzymaniem akcji serca- ponad 200 000  w latach 2020-2021 w epoce Ministra image

Eugène Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady (detal) | 1830, Luwr

Czapka frygijska, zwana frygijką, to kolejny istotny symbol. Nazywa się ją czapką wolności i już w starożytności była utożsamiana właśnie z niepodległością, niezależnością i autonomią. Frygijkę otrzymywał niewolnik w chwili wyzwolenia. Charakterystyczna czerwona czapka w kształcie stożka stała się szczególnie popularna podczas rewolucji francuskiej. Frygijkę uznano nie tylko za symbol tej rewolucji, ale też za jeden z głównych, do dzisiaj, symboli narodowych Francji.

Ministra Choroby i Naglej śmierci -zgonów nadmiarowych rządu Mateusza Morawieckiego - - -"nadmiarowych" przy takiej skutecznej opiece w procesie nieleczonej albo leczonej nieskutecznie choroby współistniejącej serca i naczyń i nowotworów czekając na WYNIK TESTU PCR - ma nie ma???.

//www.pudelek.pl/malgorzata-godlewska-na-wrotkach-oddaje-hold-pracownikom-sluzby-zdrowia-pod-szpitalem-narodowym-zdjecia-6656660588198432g

PODAJ CEGŁĘ PODAJ CEGŁĘ ZBUDUJEMY "NOWY DOM"

https://www.youtube.com/watch?v=gKhFs7e5KLI

Pieśń o cegle - Opole rok 1981

Izabela Trojanowska
Podaj cegłę
Podaj cegłę
Zbudujemy nowy dom
Na miarę naszych marzeń dom
Deszcz ustanie
Słońce wstanie
Wzejdzie nowy plon
Na miarę naszych serc i rąk
Prostą mamy sprawę, jasny cel
Wszędzie słychać nasz radosny śpiew
Wkrótce ramionami opaszemy cały świat
Nie zostawaj w tyle jeśli nie chcesz zostać sam
Podaj cegłę
Podaj cegłę
Zbudujemy nowy dom
Na miarę naszych marzeń dom
Przyjdzie wiosna
Wnet wyrosną
Setki nowych hut
Wszystkiego wokół będzie w bród
Nie ma dla nas nieprzebytych dróg
Wiemy kto przyjaciel a kto wróg
Za niedługą chwilę zdobędziemy cały świat
Kto nie idzie z nami maszeruje przeciw nam
Podaj cegłę
Podaj cegłę
Zbudujemy nowy dom
Na miarę naszych marzeń dom
Podaj cegłę
Podaj cegłę
Zbudujemy nowy dom
Na miarę naszych marzeń dom

https://www.pudelek.pl/malgorzata-godlewska-na-wrotkach-oddaje-hold-pracownikom-sluzby-zdrowia-pod-szpitalem-narodowym-zdjecia-6656660588198432g

Małgorzata Godlewska na wrotkach oddaje hołd pracownikom służby zdrowia pod Szpitalem Narodowym (ZDJĘCIA)

Małgorzata Godlewska, zawodowa pielęgniarka, przyjechała pod Szpital podziękować koleżankom i kolegom za ofiarną pracę w pandemii. "Błagam! Szczepcie się" - apeluje.

image

Ktoś, kto kojarzy Małgorzatę Godlewską jedynie ze śpiewania kolęd z siostrą Moniką "Esmeraldą", chyba niezbyt dobrze orientuje się w popkulturze. Małgorzata jest dzisiaj ikoną kampu, a Jaś Kapela napisał kiedyś, że byłaby idealną kandydatką na prezydenta.

Przypomnijmy jeden z jej manifestów: Małgorzata Godlewska przebrana za kobietę-kota wspiera małżeństwa homoseksualne: "TO WASZE ŻYCIE!"

Faktycznie, Małgorzata Godlewska trzyma fason, ma rezon i co najważniejsze - nie jest oderwana od rzeczywistości jak większość "celebrytek". Godlewska jest w końcu ciężko pracującą pielęgniarką: Małgorzata Godlewska przekonuje do zaszczepienia się przeciwko koronawirusowi: "Dawno zapisałam się na DWA STRZAŁY"

Ostatnio siostra Małgorzata postanowiła uhonorować koleżanki i kolegów ze służby zdrowia, dziękując im za pracę pod Szpitalem Narodowym. Pod Szpital wybrała się na wrotkach, które są jej nowym hobby.

PONOĆ AKTYWNA ZAWODOWO PIELĘGNIARKA W SZPITALU MSWIA?!

co CZASY TO POSTAĆ! 

WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ!

hymn na dudach

https://www.pudelek.pl/malgorzata-godlewska-spiewa-hymn-do-melodii-dud-to-nie-instrument-lecz-kozia-torba-ktora-wydaje-same-falszywe-dzwieki-6574593750174624a

https://www.youtube.com/watch?v=z0PdCu7tbHU

Małgorzata Godlewska - Hymn Polski na dudach 2020


Dudy. Próbuje nam się, proszę Państwa, wmówić, że to instrument. A to jest po prostu zwyczajna, kozia torba, która wydaje same fałszywe dźwięki. Jednak w ustach sprawnego dudziarza, można nimi zahipnotyzować połowę Polski. Cieszę się, że coraz mniej obawiamy się tych dud. To jest dobre podejście, bo oni są w odwrocie. Nie bądź kozią torbą na cudze pomysły, nie daj na sobie rżnąć bzdur - słyszymy na chwilę przed odśpiewaniem przez Godlewską Mazurka Dąbrowskiego.

CO RAZ WIĘCEJ ABSURDÓW PO DWÓCH LATACH "walki" z PLANDEMIĄ

https://naszapolska.pl/2022/01/27/policja-zlapala-przestepce-zlamal-kwarantanne-ma-piec-lat/?utm_source=newsletter&utm_medium=push&utm_campaign=notifications

Policja złapała przestępcę, złamał kwarantannę, ma pięć lat…

Jak wynika z ustaleń policjantów 5-latek na kwarantannie wybrał się wraz z bratem ciągnikiem na pole, aby tam wykonać prace rolne, stało się tak za przyzwoleniem rodziców – donosi infoilawa.pl.

Z informacji uzyskanych przez portal wynika, że tym razem – wyjątkowo – nie osoba objęta obowiązkową kwarantanną, lecz… rodzice tej osoby staną przed sądem, który zadecyduje o karze za opuszczenie miejsca izolacji. To dlatego, że kwarantannę złamał, opuszczając dom, chłopiec w wieku… 5 lat.

Zakorzeniony w historii Polski i Kresów Wschodnich. Przyjaciel ludzi, zwierząt i przyrody. Wiara i miłość do Boga i Człowieka. Autorytet Jan Paweł II

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka