Sep 14, 2014 - Nie żyje Przemysław Nowak, prezes łódzkiego lotniska. ... Przyczyny wypadku bada PKBWL, do Piotrkowa przyleciał przewodniczący Maciej ...
RAPORT KOŃCOWY WYPADEK LOTNICZY zdarzenie nr: 1650/14 spadochron – NEOS 99 14 września 2014 r. – Piotrków Trybunalski Niniejszy raport jest dokumentem prezentującym stanowisko Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące okoliczności zdarzenia lotniczego, jego przyczyn i zaleceń profilaktycznych. Raport jest wynikiem badania przeprowadzonego jedynie w celach profilaktycznych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Badanie zostało przeprowadzone bez konieczności stosowania prawnej procedury dowodowej. Sformułowania zawarte w niniejszym raporcie, w związku z art. 1 i 17 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylającego dyrektywę 94/565/WE oraz Art. 134 ustawy Prawo lotnicze nie mogą być traktowane jako wskazanie winnych lub odpowiedzialnych za zaistniałe zdarzenie. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności. W związku z powyższym wszelkie formy wykorzystania niniejszego raportu, w szczególności wydanych zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, do celów innych niż zapobieganie wypadkom i poważnym incydentom lotniczym, może prowadzić do błędnych wniosków i interpretacji. Raport niniejszy został sporządzony w języku polskim. Inne wersje językowe mogą być przygotowywane jedynie w celach informacyjnych.
https://www.komisje.transport.gov.pl/strony/lotnictwo/rejestr-2014-1320-1700/
ftp://193.23.63.158/Komisja/rejestr_2014/2014_1650_RW.pdf
ftp://193.23.63.158/Komisja/rejestr_2014/2014_1650_U.pdf
ftp://193.23.63.158/Komisja/rejestr_2014/2014_1650_RK.pdf
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Spadochron NEOS 99; data: 14 września 2014 r. RAPORT KOŃCOWY Strona 4 z 10 1. INFORMACJE FAKTYCZNE I ANALIZA 1.1. Historia lotu, analiza okoliczności i przebiegu zdarzenia lotniczego W dniu zdarzenia skoczek spadochronowy wykonywał swój 17691 skok ze spadochronem, a czwarty w dniu wypadku [w piątym wylocie tego dnia]. Start samolotu rozpoczął się przed godziną 15.00. Po osiągnięciu wysokości zrzutu skoczkowie rozpoczęli opuszczanie pokładu samolotu. Odtworzenie przebiegu skoku przeprowadzono przede wszystkim na podstawie zapisu z kamery skoczka udostępnionego przez prokuraturę prowadzącą postępowanie. Zgodnie z nim skok przebiegał następująco2 : 00:41 - oddzielenie się od samolotu; Faza spadania: 00:41 – 01:39 - spadanie połączone z filmowaniem przebiegu skoku drugiego skoczka, kilkukrotne kontrole wysokości i rozejście się skoczków [separacja do otwarcia]; Proces otwarcia spadochronu głównego i lot na otwartej czaszy: 01:39 - kontrola wysokości [1.250 m] i zainicjowanie procesu otwarcia spadochronu głównego; 01:42 - początek napełniania się komór czaszy spadochronu głównego; 01:47 - zsunięcie się slidera do taśm nośnych – prawidłowo napełniona czasza spadochronu głównego; 01:47 – 01:53 - dowrót w prawą stronę do lotniska za pomocą dociągnięcia tylnej taśmy i przechylenia ciała; 01:53 – 02:00 - lot w kierunku lotniska próby złapania i dociągnięcia w dół slidera, zakończone ściągnięciem linek slidera; 02:00 - kontynuowanie lotu w kierunku lotniska; 02:28 - odhamowanie linek sterowniczych; 02:46 - kontrola wysokości tuż przed osiągnięciem północnowschodniego skraju lotniska, [520 m], kontynuowanie lotu w kierunku środka lotniska; 02:59 - zmiana kierunku lotu w lewo na południowy, [370 m]; 03:03 - zmiana kierunku lotu w prawo na zachód, a następnie kontynuowanie zakrętu - zakręt wykonywany linką sterowniczą [305 m]; 03:07 - zahamowanie obrotu lewą linką sterowniczą i lot w kierunku północnym; 1 Wg danych uzyskanych od organizatora skoków; 2 Podane czasy są czasem nagrania z kamery skoczka; Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Spadochron NEOS 99; data: 14 września 2014 r. RAPORT KOŃCOWY Strona 5 z 10 03,08 – 03:09 - zaciągnięcie lewej linki sterowniczej i zmiana kierunku lotu [270 m] – rozpoczęcie kolejnego zakrętu, kontynuowanego, aż do kierunku południowego [245 m]; Rozpoczęcie manewru do lądowania: 03:09 – 03:11 - lot w kierunku południowym [225 m]; 03:11 – 03:18 - kolejny zakręt w prawo w kierunku południowo zachodnim i bez wyrównania [lotu po prostej] uchwycenie prawej przedniej taśmy nośnej i kontynuowanie obrotu – skoczek był ustawiony wówczas w kierunku prawie zachodnim – po wykonaniu obrotu o 360° skoczek [był ponownie na kierunku zachodnim] puścił prawą przednią taśmę i uchwycił prawą tylną taśmę nośną; 03:18,30 - skoczek puścił prawą tylną taśmę nośną i rozpoczął zaciąganie linek sterowniczych – będąc nadal w obrocie w prawo i skierowany w kierunku północnym; 03:19,20 - skoczek próbował wyrównać lot głęboko zaciągając obie linki sterownicze – nadal kontynuował zakręt w prawą stronę [będąc w głębokim przechyle]; 03:19,70 - nastąpiło zderzenie skoczka z ziemią. Należy stwierdzić, że od momentu opuszczenia pokładu samolotu, poprzez proces otwarcia i lot na spadochronie, aż do osiągnięcia wysokości podjęcia decyzji o rozpoczęciu podejścia do lądowania, skok przebiegał prawidłowo bez zakłóceń. Skoczek rozpoczął zakręt do lądowania w prawą stronę gdy był na wysokości około 225 m. Biorąc pod uwagę, że wyznaczony kierunek lądowania wynosił ~ 060° oraz to, że kierunek, od którego rozpoczął obrót wynosił ~ 240°, w ocenie Komisji można przyjąć, iż zamiarem skoczka było lądowanie zgodnie z wyznaczonym kierunkiem lądowania, po wykonaniu obrotu o 540°. Faktycznie jednak skoczek nie zdążył zakończyć zakrętu na założonym kierunku do lądowania. Analiza lotu skoczka na spadochronie w ocenie Komisji wskazuje na szereg nieprawidłowości. Skoczek lecąc w zakresie wysokości nastawionych na wysokościomierzu akustycznym 450 – 350 – 250 m, nadal wykonywał zakręty przy pomocy linek sterowniczych. Nie ustabilizował lotu spadochronu, co było niezbędne do precyzyjnej oceny swojego położenia. Rozpoczęcie zakrętu do lądowania około 30 m poniżej nastawionej wysokości, przy zastosowanej technice wykonania manewru, pozbawiło skoczka możliwości wyrównania lotu przed przyziemieniem. Miejsce, nad którym skoczek rozpoczął manewr do lądowania w ocenie Komisji również nie było prawidłowe. Nie dawało możliwości przerwania manewru i lądowania w kierunku północnym, gdyż wtedy na torze jego lotu znalazłyby się zaparkowane samochody. Należy zauważyć, że skoczek miał niczym nie ograniczoną możliwość rozpoczęcia Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Spadochron NEOS 99; data: 14 września 2014 r. RAPORT KOŃCOWY Strona 6 z 10 wykonania manewru na zaplanowanej wysokości [250 m], gdy był bliżej środka lotniska, szczególnie, że w pobliżu nie było innych skoczków.
PRZYZIEMIENIE :
20 m/s SKOK NA SPADOCHRONIE NEOS 99 w granicach normy ?
https://www.komisje.transport.gov.pl/strony/lotnictwo/rejestr-2015-870/
16 listopada 2015 r.
Zmarł Stanisław Żurkowski

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych z ogromnym żalem informuje społeczność lotniczą, że odszedł nagle nasz Kolega dr inż. Stanisław Żurkowski.
Pracę na rzecz bezpieczeństwa lotniczego rozpoczął jeszcze w Głównej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, a w latach 2001-2002 pełnił funkcję jej Przewodniczącego.
Po utworzeniu w 2002 r. Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) to właśnie jemu powierzono zadanie utworzenia nowego zespołu badaczy wypadków w lotnictwie cywilnym. Funkcję Przewodniczącego PKBWL pełnił do 2006 r.
Uczestniczył w badaniu najgłośniejszych wypadków lotniczych ostatnich lat. Był członkiem komisji badającej wypadek śmigłowca Mi-8 pod Piasecznem w grudniu 2003 r., a w 2009 r. został przewodniczącym zespołu biegłych prokuratury wojskowej w sprawie katastrofy samolotu C-295 CASA pod Mirosławcem. W komisji badającej wypadek Tu-154M pod Smoleńskiem pełnił funkcję przewodniczącego podkomisji technicznej. Brał udział w badaniu wypadku samolotu B-767 na Okęciu i wielu, wielu innych.
W swej pracy zawsze kierował się starannością, rzetelnością i bezstronnością doskonale rozumiejąc, że celem badania każdego wypadku jest poprawa bezpieczeństwa lotów. Był bezkompromisowy, a jednocześnie z wielką życzliwością podchodził do każdego, z kim zetknęła go praca zawodowa.
To dla nas wszystkich ogromna strata.
Koleżanki i Koledzy
16 listopada 2015 r.
Do zadań PKBWL należy badanie wszystkich wypadków lotniczych i poważnych incydentów oraz nadzorowanie badania incydentów zaistniałych na terytorium RP. Celem badań jest ustalenie przyczyn i okoliczności zaistnienia wypadków. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności natomiast na podstawie wyników badań proponuje odpowiednie środki dla zapobiegania wypadkom w przyszłości. Raporty końcowe wraz z zaleceniami Komisji stanowią podstawę do podjęcia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzji w sprawie podjecia działań profilaktycznych.
Tabela zawiera informacje w oparciu o prowadzony przez Państwową Komisje Badania Wypadków Lotniczych rejestr. Znaleźć tu można informacje o rodzaju zdarzenia, dacie, miejscu oraz rodzaju i typie statku powietrznego, który brał udział w zdarzeniu. Dodatkowo wskazany jest podmiot, na którym spoczywa obowiązek badania poszczególnych zdarzeń lotniczych.
Jeżeli mają Państwo jakieś uwagi bądź sugestie, proszę napisać na adres Komisji. W szczególności prosimy o informacje o wszelkich zauważonych błędach bądź nieścisłościach w treści publikowanych dokumentów. Dziękujemy za współpracę.
W oczekiwaniu na możliwość przeszukiwania tabeli mogą Państwo skorzystać z funkcji przeglądarki internetowej. Używając skrótu klawiszowego Ctrl+F otwiera się okno umożliwiające wpisanie szukanego wyrazu, następnie po potwierdzeniu klawiszem Enter, na stronie zostanie podświetlone szukane słowo. Przepraszamy za utrudnienia.
Rejestr zdarzeń 2015 (801-1200)
... godziny poranne ? Z Dedykacją dla PKBWLLP 10 kwietnia 2010 roku Beh Behemot > 2010-04-10 > Zdjęcie 4 z 6 Data 10.04.2010, 08:12:59 Szerokość...
Apr 16, 2015 - ŚCIEMA z tym tzw. śledztwem Millera, PKBWLLP. Dzięki FYM-e. Tobie i Bliskim Opieki Bożej. i Poczucia Bezpieczeństwa oraz Zdrowia.
Jan 31, 2013 - Jerzy Miller oraz jego zastępca z PKBWLLP Mirosław Grochowski dysponują materiałami, które zebrała komisja Millera. Oni mają klucze to ...