MV Derbyshire (pierwotnie jako Liverpool Bridge) był największym brytyjskim masowcem, który uległ katastrofie morskiej.
Statek zwodowano w 1976 r. i był to wówczas największy brytyjski 90-tysięcznik. O statku stało się głośno, gdy zatonął podczas tajfunu, w sierpniu 1980 r. w pobliżu Okinawy. Derbyshire z 44 osobową załogą, osiadł na głębokości 4 200 m.
Dopiero w 1994 roku, 14 lat od zatonięciu m/v Derbyshire, w wyniku presji rodzin ofiar katastrofy, rozpoczęto przy współudziale UE , trwające sześć lat śledztwo, a w tym badanie wraku oraz przyczyn jego zatonięcia. Śledztwo zaowocowało 135,774 zdjęciami 2500 rozrzuconych fragmentów wraku i 200 godzinnym nagraniem filmowym. Na podstawie zebranych dowodów sporządzono raport w którym wyjaśniono dlaczego zaledwie 4 letni statek spotkał tak tragiczny los.
Na podstawie pierwszych analiz ustalono, iż statek zatonął na skutek utraty pływalności, co naruszyło (choć nie wykluczyło) pierwotną teorię mówiącą, że przyczyną zatonięcia statku była wyjątkowa fala, tzw. „fala fenomenalna”. Kapitan m/v Derbyshire na podstawie niekompletnych informacji o kierunku ruchu tajfunu zmienił kurs, ale nie zdołał go ominąć.
Dalsze badania były ukierunkowane na ustalenie czy zatonięcie statku, było winą załogi – niedokładne zamknięcie klap ładowni, przez które przedostała się woda do środka statku.
Ostatecznie, także dzięki zeznaniom jednego z byłych członków załogi, ustalono, że luki ładowni były zabezpieczane zawsze w ten sam sposób nie pozwalający na ich otwarcie, a mimo to do wnętrza statku przedostała się woda.
Oficjalne i ostateczne wyniki badań wykazały, że Derbyshire zatonął na skutek błędów konstrukcyjnych, a nie z powodu winy załogi, jak pierwotnie zakładano .
Inne tematy w dziale Kultura