Parabolic quantum fractal
Parabolic quantum fractal
Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
945
BLOG

Tajemnica kół na kubicie

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 59

W moich myślach nie mogę się pozbyć od czarnych łabędzi. I raz po raz do mnie przychodzą. Może dlatego, że mnie polubiły. No, trochę. Bo nie zawsze jestem dla nich dobry. Czasem je przestraszam i odlatują. Jednak przylatuja  z powrotem - dzięki Bogu. I tak ostatnio przyleciały dwa. Oba z czasem związane. A było tak.

Wczoraj otrzymałem od Redaktora naczelnego ROMP pytanie czy nie podjął bym się recenzji pracy fizyka z Belgradu, i praca w załączniku. Zajrzałem - i odpowiedziałem, że w tym przypadku nie mam wymówki, bowiem praca leży w moim zakresie zainteresowań. Dotyczy czasu, operatora czasu, niehermitowskich operatorach, i tunelowania, w tym przez barierę W CZASIE. Praca już od dłuższego czasu leży w arxiv, więc mozliwe, że jej autor już próbował ją gdzieś opublikować i ją odrzucili. Gdy praca jest "zbyt" oryginalna - tak się zdarza, trzeba się z tym liczyć. A mnie bardzo zainteresowała. Wiąże się bowiem między innymi z moją ulubioną teorią EEQT. Sam o czasie tunelowania pisałem, choć nie o tunelowaniu "w czasie". To jeden łabędź. A drugi przyleciał dwa dni temu.

Mam swoje konto na academia.edu. No i dwa dni temu przyszła stamtąd wiadomość:


Dear Arkadiusz,

Do you have a short article to submit to Academia Letters?

Academia Letters is a new, experimental online journal that publishes ultra-short research papers (800-1,600 words), such as brief reports, case studies, or “orphaned” findings and ideas dropped from previously-published work. Letters are rapidly reviewed, and published articles are distributed to thousands of interested readers.

Click here to submit an article

Thanks,
The Academia Team

A ja akurat o takiej jednej "osieroconej" idei myślałem. Też wiąże się z EEQT i z kwantowymi fraktalami, o których sobie ostatnio przypomniałem. Pisałem o tym w notce "Kwantowa wiosna". Tam było o jaskółkach, a dziś o łabędziach. Oba ptaki latające, jedne latają szybko, inne powoli. Kwestia skali. Jak z fraktalami.

Więc przypomniałem sobie moją osieroconą ideę. W mojej książce "Quantum Fractals" zaczynam od razu z grubej rury. Już na stronie 37 mam rozdział "Open problems", a tam podrozdział "What are these circles?". Pisałem o kwantowych fraktalach i EEQT wiele. Na przykład w notce "W poszukiwaniu utraconego czasu", a także bardziej poetycko w notce "Fraktal czy parafraktal? Oto jest pytanie". I jest tam link do fragmentu z mojej książki. Stamtąd wzięty obrazek ilustruje niniejszą notkę.

Obraz powstaje rzucając kością, która ma 24 (zamiast normalnych 5) ścian. Zależnie od tego który numer wypadnie, wybieram jedną z 24 transformacji zdefiniowanych przez macierze o wspołczynnikach całkowitych  i działam na aktualny punkt na sferze by dostać nowy punkt. Gdy takich przypadkowo wybieranych punktów zrobi się "dużo", na przykład 1 mln, wtedy widać obrazek z tajemniczymi kołami. Skąd się te koła biorą? Czy można znaleźć analityczną formułe na ich promienie? Oto otwarte pytanie. I o tym chcę napisać w krótkim liście dla academia.edu.

Chyba, że któryś z Czytelników ten problem wcześniej rozwiąże.

A interpretacja fizyczna jest taka, że mierząc jednocześnie składowe spinu (na kubicie) w kilku różnych kierunkach wprowadzamy chaos, ale ten chaos się jakoś organizuje w strukturę z kołami. Opisać tego równaniami nie umiem, algorytm za to jest prosty.

P.S. A oto ten sam wzór, zrzutowany stereograficznie ze sfery na płaszczyznę:

image

I jeszcze co robią te transformacje, gdy zamiast działać na płaszczyznę zespoloną, działają na kierunki promieni światła (stożek świetlny przekrojony płasczyzną t=1):

image

Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie