W zasobach Wikipedii poświęconej 36 SPLT znalazłem taką fotografię:
Po kliknięciu załaduje się w pełnym rozmiarze. Na zdjęciu dostrzegamy dwa Tu-154, co zapewne było główną przyczyną umieszczenia fotografii datowanej marzec 2007.
Ale dzisiaj skupię sie na jakach. Na pierwszym planie dostrzegam dwa o numerach bocznych 038 i 041. Przyznam, że zaskakuje mnie ich malowanie, na które wcześniej zwróciła uwagę Intheclouds.. Samolot wojskowy RP ma ściśle określone oznakowanie. Powinien posiadać szachownicę po obu stronach statecznika pionowego i na skrzydłach od dołu. W pewnym okresie zrezygnowano z szachownicy na górnej powierzchni skrzydła, prawdopodobnie z powodu łatwej identyfikacji samolotu na zdjęciach lotniczych i satelitarnych. Widoczny Jak-40 nie jest oznakowany w ten sposób. Czy to jest polski samolot wojskowy? Na tym zdjęciu z maja 2008r. widać wyraźnie, że biało-czerwone szachownice na stateczniku pionowym zostały zamalowane. http://www.planepictures.net/netshow.php?id=743060. Wnioskuję więc, że nie były to już samoloty na stanie Wojska Polskiego. Stały dość długo w bezruchu. Tu zdjęcie http://www.epwa.pl/photo.php?photo=806 z października , a tutaj http://www.planepictures.net/netshow.php?id=563915 z grudnia 2006. Identyczny układ maszyn na obu fotografiach jak na pierwszym zdjęciu. Zgodnośc można potwierdzić również na zdjęciach satelitarnych Okęcia z naja 2007 i stycznia 2008. Zapewne samoloty te nie były użytkowane, a nawet poruszane przez blisko półtora roku. Dawniej, w 2005 roku wnętrze 041 wyglądało tak http://i.planepictures.net/44/50/1139136135.jpg . W połoiwe 2008 roku samoloty zniknęły z Okęcia. W tamtym okresie informowano, o sprzedaży dwóch jaków przez Agencję Mienia Wojskowego, ale czy sprzedaż mogła dotyczyć tych samolotów, skoro one nie były wojskowe? . Przy okazji tej transakcji ukazał się krótki artykuł opisujący losy niektórych jaków.
Rządowa flota nie tylko murszeje, ale też po cichu się kurczy. Pierwsze cztery samoloty Jak-40, w które był wyposażony 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego w Warszawie, przewożący najważniejsze osoby w państwie, sprzedano już w latach 2002 - 2004. Jak informuje nas Agencja Mienia Wojskowego zajmująca się wyprzedażą wojskowego sprzętu, kupił je kontrahent z Polski. Kto nim był? - To tajemnica - mówi Małgorzata Golińska, rzeczniczka agencji. Piąty samolot jako darowizna MON trafił w listopadzie 2006 roku do Wojskowej Akademii Technicznej na warszawskim Bemowie. - Stoi w hangarze i służy jakopomocnaukowa - mówi nam Mirosław Wróblewski z WAT. Miesiąc później szóstą maszynę rozebrano na części i przewieziono do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. - Mamy jeden samolot - salonkę o numerze taktycznym 037, rocznik 1975. W Warszawie zakończył swój żywot - straciły ważność jego papiery na silnik i płatowiec. Wymontowano z niego wszelkie instalacje. Gdyby wtedy zapadła decyzja: remontujemy go i latamy dalej, to pewnie jeszcze by posłużył. Ale jej nie podjęto, więc teraz stoi na naszej ekspozycji w plenerze - cieszy się Krzysztof Radwan, dyrektor muzeum. Dyrektor Radwan z pasją opowiada historię samolotów Jak-40: maszyny konstruowano w latach 60., prototyp oblatano w 1966 roku, w sumie wyprodukowano ich 1010. - Ale dziś to już małonowoczesnemaszyny paliwożerne, ich czas się skończył. Nadeszła era innych samolotów - uważa dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego. Kolejne dwa VIP-owskie samoloty Jak-40 będą miały nieco dłuższy żywot niż maszyna stojąca w muzeum. Przejdą remonty i jeszcze kilka lat polatają. Jak ustaliliśmy, w czerwcu Agencja Mienia Wojskowego sprzedała je kontrahentowi z Ukrainy. Dane zagranicznego kupca także są objęte tajemnicą. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, maszyny mogły trafić do Iwano-Frankowska bądź Kijowa. Dlaczego Agencja Mienia Wojskowego sprzedaje rządową flotę? Samoloty Jak-40 jako maszyny z przeszło 30- -letnim stażem straciły już status samolotów VIP- -owskich. Nie można nimi przewozić czterech najważniejszych osób w państwie: prezydenta, premiera, marszałków Sejmu i Senatu. Zgodnie z przepisami ryzykować wciąż mogą ministrowie i wiceministrowie.
http://media.wp.pl/kat,1022939,wid,10278090,wiadomosc.html?ticaid=1c64
Niestety nie wszystkie informacje zawarte w tym tekście udało mi sie zweryfikować. Nie znalazłem krajowych nabywców czterech samolotów z lat 2002-2004 mimo, że rejestr z tych lat istnieje http://lotnictwo.net/rejestr.php. Wytłumaczeniem byłby tylko fakt sprzedaży ich LOT-owi, czyli powrót do pierwotnych oznaczeń.
Sprzedaż dwóch jaków kontrahentowi ukraińskiemu nastąpiła po powrocie z długiego remontu w Mińsku dwóch pierwszych jaków nb 044 i 045, a przed powrotem dwóch kolejnych. Przypomnę, że odbiorowi pierwszego z samolotów towarzyszył incydent.
Rządowy JAK-40 stoczył się z pasa startowego, na którym lądował po oblocie kontrolnym. Nikomu nic się nie stało - poinformował rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych ppłk Wiesław Grzegorzewski.
Według ppłk. Grzegorzewskiego, przyczyną incydentu mogła być dżdżysta aura panująca dziś w Mińsku na Białorusi. Jak powiedział, dowódca 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego płk Tomasz Pietrzak z załogą dokonywał kontrolnego oblotu maszyny, która wróciła właśnie z remontu z zakładów Jakowlewa w Mińsku na Białorusi.
"Oblot w zasadzie został wykonany i przejrzano wszystko. Po tzw. przyziemieniu, samolot nieoczekiwanie zaczął skręcać w prawo i wytoczył się z pasa. Zatrzymał się obrócony o 110 stopni w prawo od kierunku lądowania" - poinformował rzecznik.
http://www.rp.pl/artykul/75111.html?print=tak
Powrót tych samolotów z Mińska nastąpił na przełomie lat 2007/2008. Sprzedaż dwóch egzemplarzy na Ukrainę w połowie 2008 roku, a w listopadzie 2008 roku wracają niemal po dwóch latach remontu dwa kolejne jaki 047 i 048 .
W związku z incydentem stoczenia się samolotu z pasa przy odbiorze z Mińska, na forum http://www.forum.spotter.pl/rzadowy-jak-40-wypadl-z-pasa-startowego-t2363/index4.html miała miejsce interesująca wymiana zdań, która odbywała się od lutego do początku marca 2008 r.
- Wczoraj widziałem startujące 44 i 45, coś drgnęło z Jakami
- A za niedługo około 1,5 tygodnia dołączą pozostałe dwa.
- No to świetna wiadomość, bo już się stęskniłem za ich widokiem w powietrzu
- Zobaczysz zobaczysz i to może juz w przyszłym tygodniu,i nie tylko te ale jeszcze 041 oraz 038 na niebie ale juz nie pod tymi numerami ale zawsze w powietrzu.
- A co to za zagadka z tymi 041 i 038 ?
- Żadna zagadka poprostu jak byś nie widział to pod podjazdem do portu stoi tylko 038,a 041 szykowany jest do lotu
- No, ciekawe czy teraz, po renowacji, któryś jeszcze raz wypadnie z pasa.
- One nie miały renowacji. Że jeden wypadł to odrazu afera nie raz wypadały z pasa i nie raz napewno wypadną, ale Airbus to dopiero wypadł aż sie spalił.
Jest to informacja o tyle zakakująca, że "Lotnicza Polska" informowała
Przekazanie samolotów do zakładów remontowych w białoruskim Mińsku poprzedziło przeprowadzenie w trybie przetargu postępowania na udzielenie zamówienia, którego przedmiotem były: remont czterech samolotów Jak-40 wraz z ich modyfikacją i zabudową dodatkowych systemów i urządzeń, a także remont czterech silników lotniczych AI-25.
(...) Samoloty typu Jak-40 posiadają zmodernizowane wyposażenie radioelektroniczne, umożliwiające realizację zadań operacyjnych w międzynarodowej przestrzeni lotniczej zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów lotniczych. W klasie średnich samolotów pasażerskich, są to jedyne statki powietrzne eksploatowane w lotnictwie Sił Zbrojnych i przeznaczone są do zabezpieczenia transportu lotniczego najważniejszych osób w państwie, stąd konieczność utrzymania ich ciągłości eksploatacyjnej ma znaczenie priorytetowe.
(...) Umowy z dwoma wykonawcami podpisano w dniu 2 kwietnia 2007 r. Wartość umowy na remont silników wyniosła 1.939.500 zł, a na remont samolotów 15.000.000 zł.
(...) Przedłużenie resursu wymagało demontażu poszycia Jaków i przeglądu struktur konstrukcji samolotów, oraz dokonania sprawdzeń zabudowanych agregatów. Modernizacja objęła przede wszystkim zabudowanie nowych elementów wyposażenia. W kabinach Jaków pojawiły się więc wyświetlacze systemu TCAS. Zadaniem systemu jest eliminowanie ryzyka kolizji w powietrzu. Ostrzega on załogę samolotu o zbliżaniu się innych samolotów i przy przekroczeniu odległości progowych zaleca wykonanie odpowiednich manewrów w celu uniknięcia kolizji. Wyprodukowane w USA radary pogodowe zastąpiły dotychczasowe Grozy-40. W miejsce radzieckich, wyskalowanych w metrach UWID-ów zamontowano wysokościomierze WEM-72 z podziałką w stopach. Mniej istotne zniany to np. pokrycie foteli nowym obiciem. Trzeba przyznać – użyto niezbyt reprezentacyjnej, kraciastej tkaniny. Oczywiście przedział dla VIP-ów utrzymany jest w wyższym standardzie
http://lotniczapolska.pl/Jaki-40-w-komplecie,4972
Moim zdaniem opisane czynności śmiało można określić mianem renowacji, ale administrator forum Jackowlew, człowiek zawodowo zajmujący się jakami 36 SPLT, wie, że samoloty o numerach 044 i 045 nie przeszły renowacji. Czy mamy rozumieć, że po roku przetrzymywania wróciły w takim stanie w jakim je oddano do Mińska? Czy incydent dotyczył samolotu n/b 041 przysposabianego do uzytkowania.
Drugi interesujący wątek, to dalszy los samolotów n/b 038 i 041 stojących półtora roku pod plandeką, Zostaną uzdatnione do lotu pod innymi numerami. Czy chodziło o sprzedaż samolotów ukraińskiemu kontrahentowi. Już wyraziłem swe wątpliwości, że trudno, aby Agencja Mienia Wojskowego sprzedawała jaki, które miały zamalowane oznaczenia wojskowe, ale ze zdjęć tak można wnioskować. Samoloty 038 i 041 otrzymały oznaczenia UR-YVS i UR-YNA. Tak prezentowały sie na zdjęciach http://lotnictwo.net/foto.php?id=136825. i. http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6431945&showexif=1. przed zniknięciem z Okęcia. Prawdopodobnie odleciały pod koniec czerwca. Do tej pory nie natknąłem się na żadną informację o dalszym losie tych samolotów. Z kolei w listopadzie wróciły z dwuletniego remontu samoloty 047 i 048. Zastanawiam się, czy, samoloty, które powędrowały na Ukrainę nie zostały przygotowane jako bliźniaki dla 047 i 048.
Postanowiłem prześledzic losy Jaków-40 kupionych dla polskich skrzydeł. Na blogu http://gdziewojsko.wordpress.com/listy/jak-40/ przedstawiono w formie tabeli historię tych samolotów będących kiedykolwiek na stanie Wojska Polskiego.
Typ |
Nr seryjny |
Nr boczny |
Jednostka |
Wyprod. |
Dostar. |
Rem. Gł. |
Wycof. |
Uwagi i lotnictwo.net |
Jak-40 |
9331029 |
031 |
36 splt, 19 leh |
23.07.73 |
11.08.73 |
|
??.??.92 |
2) |
Jak-40 |
9331129 |
032 |
36 splt, 19 leh |
06.08.73 |
12.08.73 |
|
??.??.?? |
5) Brzeźnica koło Skawiny |
Jak-40 |
9331229 |
034 |
36 splt, 19 leh |
07.08.73 |
12.08.73 |
|
??.??.?? |
3) |
Jak-40 |
9331329 |
035 |
36 splt, 19 leh |
14.07.73 |
12.08.73 |
|
??.??.?? |
2) |
Jak-40 |
9510138 |
036 |
36 splt |
03.02.75 |
??.??.75 |
|
??.??.85 |
1) jako SP-PGA, 2)
|
Jak-40 |
9510238 |
037 |
36 splt |
04.02.75 |
??.??.75 |
|
05.12.06? |
5) MLP Kraków |
Jak-40 |
9441237 |
038 |
36 splt |
13.02.74 |
??.??.75 |
|
??.??.?? |
|
Jak-40 |
9441137 |
039 |
36 splt |
22.11.74 |
??.??.75 |
|
??.??.?? |
3) |
Jak-40 |
9541643 |
040 |
36 splt |
14.12.75 |
??.??.75 |
|
??.??.?? |
|
Jak-40 |
9541843 |
041 |
36 splt |
15.12.75 |
??.??.75 |
|
??.??.?? |
4) 02.88 – 04.91 jako SP-LEB |
Jak-40 |
9541943 |
042 |
36 splt |
14.12.75 |
??.??.75 |
|
??.??.?? |
4) 03.88 – 03.91 jako SP-LEC |
Jak-40 |
9542043 |
043 |
36 splt |
24.10.75 |
??.??.75 |
|
??.??.?? |
4) 04.88 – 03.91 jako SP-LED, |
Jak-40 |
9840659 |
044 |
36 splt |
29.04.79 |
??.??.79 |
??.12.07 |
|
|
Jak-40 |
9840759 |
045 |
36 splt |
29.04.79 |
??.??.79 |
??.12.07 |
|
|
Jak-40 |
9021460 |
046 |
36 splt |
??.06.80 |
??.??.80 |
|
??.??.?? |
|
Jak-40 |
9021560 |
047 |
36 splt |
05.06.80 |
??.??.80 |
??.11.08 |
|
4) 03.88 – 03.91 jako SP-LEE |
Jak-40 |
9021660 |
048 |
36 splt |
31.07.80 |
??.??.80 |
??.11.08 |
|
4) 03.88 – 03.91 jako SP-LEA |
Jak-40 |
9021760 |
049 |
36 splt |
31.07.80 |
??.??.80 |
|
??.??.92
|
|
- 1) przekazany do Instytutu Lotnictwa
- 2) sprzedany do Rosji
- 3) sprzedany do Sierra Leone
- 4) wyczarterowywany do PLL LOT
- 5) obecnie pomnik lub eksponat
Tabelka nie rozpieszcza nas nadmiarem informacji, ale zawartość kolumny 'wycofane' wskazuje 4 samoloty tej marki na stanie 36 SPLT. Możemy również wyczytać numery seryjne samolotów. Nieco więcej informacji o każdym z nich można znaleźć na stronach lotnictwo.net. Tutaj zadbano o bardziej szczegółową informację. Wpisy dotyczące wszystkich jaków pojawiły się w lutym 2008r, a więc w okresie "porządkowania" informacji w mediach o stanie samolotów pułku. Warto zerknąć chociażby na kilka linków. Aby ułatwić zapoznanie się z informacjami, pod każdym linkiem wynotowałem najważniejsze fakty o poszczgólnych samolotach wraz z datą ich podania.
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6688-jak_40_9331029_031_a.html?langid=1
15.02.2008 Obecnie jako RA-88294 w linii Ilavia (Rosja).
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6690-jak_40_9331129_032_a.html
15.02.2008 W dniu 17 maja 1999r wpisany na stan 2 Eskadry Lotnictwa Transportowo-£±cznikowego w Bydgoszczy (JW 3290). Załączono zdjęcie samolotu stojącego na prywatnym podwórku
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6709-jak_40_9331229_034_a.html?langid=1
13.02.2008 W 2002 r. sprzedany do Sierra Leone jako 9L-LDK.
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6710-jak_40_9331329_035_a.html
13.02.2008 Sprzedany do Aerof³otu jako CCCP-88295
15.02.2008 Obecnie jako RA-88295 w linii JAK Service (Rosja)
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6726-jak_40_9510138_036_a.html
14.02.2008 W 1985 r. przekazany do Instytutu Lotnictwa jako SP-PGA.
15.02.2008 Obecnie jako RA-88293 lata w linii Rusline (Rosja)
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6728-jak_40_9510238_037_a.html
14.02.2008 05.12.2006 r. zdemontowany i przekazany do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Zamieszczono fotografię jaka na terenie muzeum.
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6750-jak_40_9441237_038_a.html
13.02.2008 W 2007 r. nadal na lotnisku Warszawa Okęcie.
27.06.2008 Obecny reg: UR-YVS
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6752-jak_40_9441137_039_a.html
15.02.2008 Obecnie w Sierra Leone jako 9L-LDY
28.09.2010 Ciekawostka z zycia samolotu.
11 czerwca 1985 roku samolot ten lecial z Okecia do Berlina z 24 amerykanskimi szpiegami na pokladzie.
Jerzy Pawlowski (szpieg amerykanski), mistrz swiata w szermierce, nie chcial przejsc na druga strone mostu i wrocil tym samym samolotem do Warszawy.
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6784-jak_40_9541643_040_a.html
29.06.2008 aktualnie reg: EX-87643. Zamieszczono link do zdjęć z 2005 roku.- samolot bez szachownicy
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6785-jak_40_9541843_041_a.html?langid=1
18.02.2008 W 2007 r. nadal na lotnisku Warszawa Okęcie.
27.06.2008 Obecny reg: UR-YNA
28-09-2010 13 czerwca 1985 roku, ten oto samolot przywiozl na pokladzie Mariana Zacharskiego z Berlina, po wymianie za 23 szpiegow amerykanskich na terenie Polski.
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6786-jak_40_9541943_042_a.html
18.02.2008 W 2007 r. nadal na lotnisku Warszawa Okêcie.
11.09.2008 Obecnie stacjonuje jako pomoc naukowa(?) na warszawskiej WAT. Stoi na skraju EPBC, przy ulicy Radiowej.
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6787-jak_40_9542043_043_a.html
20.01.2009 Obecnie jako UR-SAN
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6803-jak_40_9840659_044_a.html
27.01.2010 Ten Jak pojawł się na Balicach w zastępstwie zepsutego TU-154 27-01-10 na obchodach w Oświcimiu
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6804-jak_40_9840759_045_a.html
20.02.2008 Zdjęcie z podejścia do lądowania w Bydgoszczy, 2007 (czyżby brak zdjęcia bieżącegi?)
28.01.2010 Ten Jak pojawił się na Balicach w zastępstwie zepsutego TU-154 27-01-10 na obchodach w Oświęcimiu
1.09.2010 Ten JAK-40 (045) przywiózł Prezydenta B. Komorowskiego na lotnisko w Łasku na obchody święta Lotnictwa, które odbyły się w ramach V Pikniku Lotniczego Łask-Buczek 28.08.2010r.
1.09.2010 Nieprawda. Prezydent przyleciał Sokołem, a Jakiem delegacja wojskowych, m.in. generał Lech Majewski.
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6805-jak_40_9021460_046_a.html
brak danych
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6806-jak_40_9021560_047_a.html
27.02.2008 Początek 2007 - lądowania w Bydgoszczy:(zamieszczono zdjęcie , widoczne godło na kadłubie)
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6807-jak_40_9021660_048_a.html
19.02.2008 zamieszczono fotografie z 15 maja 2007 z godłem na kadłubie
3.05.2009 zamieszczono fotografię z 6.04.2009 już bez godła
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6808-jak_40_9021760_049_a.html?langid=1
28.06.2008 aktualnie reg RA-87669:
Oprócz wymienionych jaków, w Polsce znajdował się jeszcze jeden o numerze seryjnym 9230224 zarejestrowany jako SP-GEA dla PZL, co potwierdza rejestr samolotów będących kiedykolwiek we flocie PLL LOT. http://www.polrail.com/Aerolot/fleet/fleet_history.html
W rejestrze Jak n/b 041 został oznaczony jako temp. reg. więc prawdopodobnie przywrócony do 36 SPLT.
Na stronach Wikipedii na początku 2008 roku informowano, że 36 SPLT posiada na stanie cztery jaki: 044, 045, 047, 048. Z powyższych danych można wnioskować, że ze stanu nie zostały wykreślnone: 038, 041, 044, 045, 046, 047, 048.
Korzystając z numeru bocznego lub seryjnego, można szukać obecnych właścicieli samolotów lub ewentualnego wykreślenia z rejestru Sił Zbrojnych tych samolotów na innych stronach np.
http://www.rzjets.net/aircraft/?typeid=187
038 numer seryjny tego samolotu zupełnie nie figuruje w ewidencji, w przeciwieństwie do większości pozostałych.
041 Polish Air Force
SP-GEA figuruje jako RA-88308 w służbie Yak Service
http://www.aerotransport.org
038 widnieje jako UR-YNA Data in section above last updated on 26-Jan-2011
041 widnieje jako UR-YVS Data in section above last updated on 26-Jan-2011
040 potwierdza operator MNS Ukrainy status Stored - last updated 4.10.2010
046 widnieje jako EZ-87668 Turkmenistan AL Staus Active VIP
Dokładniejsze dane tylko dla osob, które oplaciły subskrybcję.
Jeszcze rejestr polskich samolotów, w którym nie znalazłem nic interesującego http://lotnictwo.net/rejestr.php
Należy pobrać plik zip i rozpakować.
Oczywiście dane te nie muszą być zupełnie zgodne ze stanem faktycznym, ale opierając się na wielu źródłach mogę stwierdzić, że ewidencyjnie na stanie specpułku widniało więcej samolotów JAK-40 niż wykazywano w mediach. Szczególnie zagadkowa jest dla mnie transakcja sprzedaży dwóch samolotów w połowie 2008 roku. Jednym z nich mógł być samolot n/b 041, który ponownie został czasowo zarejestrowany dla PLF i mógł być sprzedany przez Agencję Mienia Wojskowego. Nie znalazłem potwierdzenia, aby podobny "chwyt" zastosowano w stosunku do 038, ale jest to prawdopodobne. Do tej pory nie znam losu samolotów sprzedanych na Ukrainę. Nie znalazłem żadnej fotografii tych samolotów w barwach nowego właściciela, a minęło blisko dwa lata od ich sprzedaży. Czy wróciły jako 047 i 048 z Mińska? A może wykorzystano je jako zdublowane numery, o których wspomina raport MAK?
Inne tematy w dziale Polityka