internet
internet
WieB WieB
848
BLOG

Odpowiadam pani Rusin

WieB WieB Kultura Obserwuj notkę 6

== proponuje dział MUZYKA

Pani Rusin mowi, ze "Bog sie rodzi" to smutna piosenka

https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/477606-to-sie-popisalarusin-do-ministrantowkosciol-jest-kostyczny

Dawno temu, w dniu pogrzebu Breżniewa, mielismy taka wolna dyskusje w pracy - o muzyce.

Ja tam na muzyce to się w ogóle nie znam, ale powtórzę wywód kolegi, inżyniera mechanika (wcześniej byl asystentem na politechnice - dał me bombę za pismo techniczne..), na temat muzyki granej na pogrzebie.   

      Są dwie tonacje w muzyce: durowa i molowa.

      Piosenki molowe sa na ogol smutne a durowe wesołe.    

     Jest jeden wyjątek: marsz żałobny Chopina - jest w tonacji durowej (Piano Sonata No. 2)!

Wieczorem odwiedziłem znajomych - mieliśmy o czym dyskutować, czym sie cieszyc - po latach stanu wojennego, wreszcie jakieś straty po stronie komuchów - Breżniew padoch, no i ładny pogrzeb.

Oczywiście wspomniałem o tym muzycznym wywodzie kolegi.

Na to bystry senior rodziny odpowiedzial: 

           "aha! Teraz już wiem dlaczego, jak grali ten marsz, to mi było tak bardzo wesoło!!!"

No tośmy się pośmiali podwójnie.

No a teraz wracając do Pani Rusin:
        -  Czy wie Pani, w jakiej tonacji jest "Bog sie rodzi"? (Ja nie wiem...)
         - Czy wie Pani, że to jest Polonez?            ....(spodziewam się zdziwienia na twarzy  pani Rusin... (:-)))
Bo ta kolęda, to POLONEZ!!!
         - i czy Polonez może być smutny?
Otóż tak sobie myslę, że typ muzyki nie ma znaczenia: ważna jest intencja:- jak się cieszę z czegoś, to nawet marsz żałobny może brzmieć wesoło.
Może Pani Rusin martwi się Bożym Narodzeniem, może ja gryzie jak sweter z baraniej szowinistycznej wełny i dlatego kolęda "Bóg się rodzi" brzmi jej smutno...

Nie spodziewam się, że Pani Rusin mi odpowie na ten tekst, ale może poprosi experta od muzyki: np Pana Wojciecha Manna: on to się zna na takich rzeczach! Ho! Ho!

Tak swoją drogą, miałem tez inne pytanie do pan Wojtka- prosze przeczytac 
https://www.salon24.pl/u/bateria/1004978,jak-to-latwo-zapomniec-kultura

Kto może, niech mu podeśle te pytania - Warszawa jest dość mała.

Myslę, że pani Kinga też mu może przesłać te pytania - chyba się znają, albo co najmniej wymieniają uprzejmości, lub jak pisze klasyk, "robią sobie na rękę".

WieB
O mnie WieB

inzynier elektronik

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura