0 obserwujących
85 notek
67k odsłon
637 odsłon

PGNiG stawia na wodór

Coraz więcej krajów dostrzega, że wodór może stać się paliwem przyszłości. Również Polska. Fot. Shutterstock
Coraz więcej krajów dostrzega, że wodór może stać się paliwem przyszłości. Również Polska. Fot. Shutterstock
Wykop Skomentuj4

W dobie planowania przez Unię Europejską nowego Zielonego Ładu Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo rozpoczęło prace nad projektami wykorzystania wodoru w energetyce i sektorze motoryzacyjnym. Zbada możliwość magazynowania i transportu wodoru siecią gazową.

Coraz więcej krajów dostrzega, że wodór naprawdę może stać się paliwem przyszłości. Polska również znalazła się w tym gronie. Nasz kraj według wyliczeń Toyoty jest piątym producentem wodoru na świecie (1 mln ton paliwa rocznie).

Wodór – Czyste Paliwo dla Przyszłości (Hydrogen – Clean Fuel for the Future) to nowy program PGNiG, na który składa się kilka projektów – od produkcji „zielonego wodoru” poprzez jego magazynowanie i dystrybucję, aż do wykorzystania w energetyce przemysłowej. Polski koncern chce zarabiać na sprzedaży wodoru i usługach z nim związanych. 

Biorąc pod uwagę światowe trendy Polska, w tym PGNiG, decydując się na pójście w tym kierunku, ma szansę rozwinąć nową gałąź przemysłu. – Zgodnie z zapowiedziami rozpoczynamy działania, które pozwolą na stopniową dywersyfikację działalności PGNiG. Chcemy zbudować kompetencje w zakresie wodoru. Naszym celem jest wzbogacenie oferty biznesowej, co przełoży się na przychody ze sprzedaży nowego paliwa oraz usług z nim związanych, a także przyczyni się do wzrostu sprzedaży paliwa gazowego ogółem – mówi Jerzy Kwieciński, prezes PGNiG. 

To o tyle ważne, że biorąc pod uwagę unijne zapowiedzi neutralności klimatycznej Wspólnoty w perspektywie 2050 roku rozwój wodorowy znacząco przyczyni się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych, co dla Polski, w której gospodarka wciąż w przeważającej mierze opiera się na paliwach kopalnych, jest bardzo istotne. 

W ciągu czterech najbliższych lat na prace badawcze związane z nowym programem PGNiG planuje wydać ponad 31 mln zł. 

Stacja tankowania pojazdów na wodór

Najbardziej zaawansowany jest projekt o nazwie Hydra Tank – uruchomienia stacji badawczej tankowania pojazdów napędzanych wodorem. PGNiG właśnie podpisało umowę z polsko-brytyjskim konsorcjum na jej zaprojektowanie i wybudowanie. Uruchomienie stacji planowane jest w 2021 roku na warszawskiej Woli, przy ul. Prądzyńskiego, w sąsiedztwie istniejącej stacji tankowania CNG (sprężonego gazu ziemnego). 

– Pierwszy etap eksploatacji stacji będzie dla PGNiG pilotażem, połączonym z pracami badawczymi – mówi Arkadiusz Sekściński, wiceprezes PGNiG ds. rozwoju. – Chcemy, aby wodór stał się uzupełnieniem obecnej oferty PGNiG paliw napędowych obejmującej CNG i LNG, co będzie sprzyjało dalszemu rozwojowi gazomobilności w Polsce – dodaje. 

Do 2023 r. Niemcy planują uruchomienie 400 stacji wodorowych dla samochodów, w tym dla transportu publicznego. W Polsce w perspektywie 2030 roku takich stacji ma być przynajmniej kilkadziesiąt, tak by podróżowanie autem na wodór nie wiązało się ze strachem o brak paliwa (zasięg takiego auta to ok. 500 km, więc chodzi o stworzenie odpowiedniej sieci stacji). 

Produkcja zielonego wodoru

PGNiG rozpoczęło również badania nad możliwością magazynowania i transportu wodoru przy wykorzystaniu sieci gazu ziemnego. W ramach projektu o nazwie InGrid – Power to Gas w oddziale spółki w Odolanowie powstanie instalacja, w której w 2022 roku ma rozpocząć się produkcja „zielonego wodoru” z odnawialnych źródeł energii. PGNiG chce w tym celu wykorzystać energię elektryczną wytwarzaną przez panele fotowoltaiczne. 

– Instalacja pozwoli na przetestowanie całego procesu – od produkcji zielonego wodoru do dostawy odbiorcom. Będziemy także mogli przeprowadzać próby wtłaczania odpowiedniej mieszanki gazu i wodoru do sztucznej sieci gazowej, testować magazynowanie wodoru, a także dostarczanie go cysterną do naszej stacji w Warszawie – tłumaczy Sekściński.  


Z kolei Centralne Laboratorium Pomiarowo-Badawcze PGNiG rozbuduje działalność analityczną, by stać się pierwszym w Polsce i jednym z niewielu w Europie laboratorium badającym czystość wodoru. Będzie prowadzić badania nie tylko dla PGNiG, ale i dla firm zewnętrznych na zasadach komercyjnych.  

– W ciągu 2-3 lat chcemy stworzyć spójny łańcuch kompetencji wodorowych, który pozwoli na dalszy rozwój w tym obszarze – podsumowuje prezes Kwieciński.  

KB


Wykop Skomentuj4
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Gospodarka