7 rano w Kopenhadze. Tysiące ubranych w eleganckie garnitury biznesmenów, kobiet wystrojonych w zwiewne sukienki oraz zapracowanych rodziców odwożących dzieci do przedszkola czy szkoły jadą śpiesznie na swoich 2 kółkach. Oto Kopenhaga, miasto rowerów!
Zobacz zdjęcia!
Poruszanie się rowerem po Kopenhadze
Kopenhaga to największy europejski konkurent Amsterdamujeśli idzie o miano rowerowej stolicy Europy. Według danych statystycznych aż 36% Duńczyków jeździ do pracy, szkoły czy na zakupy rowerem. Aż trudno uwierzyć, że ilościowo przewyższają oni pod tym względem takiego giganta ludnościowego jak Stany Zjednoczone! Faktycznie łączna długość ścieżek rowerowych jest imponująca – aż 350 km osobno wytyczonych na chodnikach, 23 km biegnących równolegle z jezdniami oraz 43 km w parkach, skwerach i innych zielonych areałach. To rekord!
Unikalność kopenhaskich ścieżek rowerowych polega także na tym, że są one zawsze 1-kierunkowe, tzn. że biegną analogicznie do pasów ruchu - między jezdnią a chodnikiem, zaś po drugiej stronie ulicy w kierunku przeciwnym. Zmniejszenie ryzyka kolizji jest zatem oczywiste. Przepisowo minimalna szerokość takiej 1-kierunkowej ścieżki rowerowej ma wynosić 1,7 m, w praktyce jednak jest ona o wiele szersza – od 2,2 do 2,5 m.
Bezpieczeństwo dodatkowo zwiększają 9-cm wysokości garby, wzniesione wzdłuż całej długości ścieżek rowerowych, które odgradzają je od aut oraz pieszych na chodnikach. Liczby? W 1996 r. doszło do 252 poważnych wypadków, w których ucierpieli rowerzyści, zaś w 2010 r. już tylko do 92.
Wybudowanie infrastruktury rowerowej to jedno, natomiast jej prawidłowe i bezproblemowe funkcjonowanie to drugie. W Kopenhadze są jeszcze 2 wspaniałe rzeczy, które świadczą, że miasto jest prawdziwą mekką rowerzystów. Pierwszą jest zielona faza świateł, która wspaniale wyregulowana, pozwala na przejechanie (rzecz jasna przy standardowej prędkości ok. 20 km/h) praktycznie bez zatrzymywania się na czerwonym świetle bardzo dużej części miasta. Działa to z pewną niekorzyścią dla kierowców aut, jednak o dziwo nikt nie protestuje.
Drugim udogodnieniem jest zasada dokładnego oczyszczania ścieżek rowerowych ze śniegu (który w Danii pada przez kilka zimowych miesięcy) - zawsze najpierw odśnieżane są drogi dla rowerzystów, a dopiero potem dla samochodów. Inaczej jest tylko w przypadku 4 głównych arterii w Kopenhadze, które wyjątkowo oczyszczane są równocześnie ze ścieżkami rowerowymi. Statystycznie przekłada się to na 80% wszystkich rowerzystów, którzy nie rezygnują z rowerów nawet w styczniu.Inne przydatne wskazówki na temat poruszania się rowerem po Kopenhadze? Koniecznie używajcie rąk jako kierunkowskazów i pamiętajcie – wyprzedza się z prawej strony!
Przewożenie rowerów
Rowery można przewozić w duńskich pociągach (DSB) za darmo. W lecie ubiegłego roku podmiejskie linie kolejowe S-tog wprowadziły specjalne wagony, tylko dla rowerów oraz przy okazji wózków inwalidzkich oraz dziecięcych. Przedtem w jednym wagonie przewozić można było maksymalnie 22 rowery, teraz mieści się w nim aż 46! Przy wielu stacjach kolejowych działają warsztaty rowerowe, z których można skorzystać w razie awarii lub nagłej potrzeby kupna jakichś części.
Podobnie bicykle można także przewozić w metrze, w wodnych autobusach (Københavns Havnebusser) oraz S-busach – zawsze jednak za dodatkową opłatą 12 koron. Co ciekawe, każda taksówka w Kopenhadze zazwyczaj jest wyposażona w rowerowy bagażnik, gdyż jest to normalne iż sporo pasażerów życzy sobie, aby taryfiarz przewiózł także ich rower.
Parkowanie rowerów w Kopenhadze
Sprawa nie jest aż tak oczywista jakby się mogło wydawać i fakt faktem, zaparkowanie 2 kółek w stolicy Danii stwarza niestety najwięcej trudności. Generalnie przymocowanie roweru do ławki, drzewa czy jakiegokolwiek słupa jest nielegalne; bicykl można przypiąć jedynie do specjalnie w tym celu przeznaczonego stojaka. Problemem jest jednak zbyt mała ilość takich stanowisk – w Kopenhadze jest 560 tysięcy rowerów (ludzi zaś 559 tysięcy, nieprawdopodobne!) i tylko 48 tysięcy parkingowych stojaków. Władze miasta zdają sobie sprawę, iż jest to poważny mankament, dlatego robią co mogą, by tę niekorzystną sytuację poprawić – do 2025 r. przygotowano skuteczny program, którego celem jest zwiększenie rowerowych podpórek.
Po weekendzie podamy wskazówki gdzie najlepiej wypożyczyć rower w Kopenhadze!
Przygotowaliśmy dla Was propozycje wycieczek rowerowych po całej Polsce, m.in. z Krakowa do Wieliczki, z Jastrzębiej Góry przez Przylądek Rozewie oraz z Warszawy do Konstancina-Jeziornej i Góry Kalwarii!