22 obserwujących
254 notki
493k odsłony
  662   0

Alexander’s Ragtime Band

Alexander’s Ragtime Band
 
(Music box znajduje się pod tym adresem:   theblues-thatjazz.com/pl/box/7437-alexanders-ragtime-band.html  )
 
Gdy pisałem o ST. Louis Blues podawałem, że jest to utwór, który zajmuje drugie miejsce w historii muzyki pod względem ilości różnych nagrań i sprzedaży płyt. Pierwsze miejsce zajmuje niezagrożenie kolęda Cicha Noc. Dopóki będziemy obchodzić Boże Narodzenie to kolęda ta będzie powiększać przewagę.
 
Do czołówki należy też Alexander’s Ragtime Band. Ten utwór jest nawet o kilka lat starszy od ST Louis Blues’a.
 
Alexander's Ragtime Band (???)
 
 
Twórcą piosenki jest Irvin Berlin. Kilkukrotnie jego nazwisko przewijało się w poprzednich notkach. Sławne to bowiem nazwisko.
Irving Berlin był Żydem. Są dwie wersje dotyczące miejsca jego urodzenia. Pierwsze to Mohylew na Białorusi. Drugie to Tiumeń na Uralu. W każdym razie urodził się w Rosji w 1888 roku. Nazywał się wtedy Israel Baline. Chyba Tiumeń jest bardziej prawdopodobny gdyż takie miejsce podawał oficjalnie w Ameryce.
Jego ojciec był kantorem w synagodze. W 1893 roku wraz z całą rodziną wyemigrował do Nowego Jorku. Bezpośrednim powodem wyjazdu był przeżyty pogrom kozacki. Podróż odbywała się z przygodami ale zakończyła się szczęśliwie.
 
Irving Berlin
 
Ojciec Israela w Nowym Jorku nie został kantorem. Pracował w sklepie mięsnym i udzielał lekcji hebrajskiego. Niedługo zmarł. Israel Baline miał osiem lat i musiał rzucić szkołę by pomóc utrzymywać rodzinę. Pracował jako gazeciarz. Wyznał kiedyś matce, że chciałby być śpiewającym kelnerem w saloonie.
 
Gdy skończył lat 14 stwierdził, że siostry są już samodzielne i opuścił rodzinę. Wiódł życie podobne jak wielu bezdomnych chłopców na Lower East Side. Zarabiał śpiewaniem w lokalach i rzeczywiście dotarł do stanowiska śpiewającego kelnera w klubie w Pelham Cafe w Chinatown. W wolnych chwilach uczył się grać na pianinie i próbował tworzyć melodie. Doskonale wiedział jakie piosenki najbardziej się podobają. Zmienił nazwisko na Irving Berlin.
 
Odkrył go Max Winslow, pracownik wydawnictwa muzycznego Harry Von Tilzer Company. Słyszał on wielokrotnie śpiewającego Irvinga i uważał go za wielce utalentowanego. Za jego poparciem Irving przeniósł się na Union Square, do lepszego klubu. Poznał tam kilku młodych autorów rozpoczynających karierę i wszedł w to środowisko. W 1909 roku został członkiem zespołu tekściarzy piszących dla Ted Snyder Company. To był dla niego wielki krok w rozwoju.
 
Zaczął pisać piosenki – melodie i słowa. Mógł już je zanosić do wydawców z Tin Pan Alley. I bardzo szybko odniósł sukces i to wielki. W 1911 roku Nowy Jork i cała Ameryka oszalała na punkcie jego piosenki Alexander’s Ragtime Band. Irving Berlin stał się gwiazdą.
 
Don Tyler w książce Hit Songs 1900-1955: American Popular Music of the Pre-Rock Era podaje, że Berlin napisał rok wcześniej, w 1910, utwór pt. Alexander And His Clarinet.  Nie był jednak z niego zbyt zadowolony. W 1911 o napisanie piosenki zwrócił się do Berlina Friar's Club Frolic. Berlin przerobił utwór i w ten sposób powstał Alexander’s Ragtime Band.  Ciekawe, że hit ten nigdy nie został wykonany w Friar's Club.
 
Po latach gdy pytano Irvinga jak udało mu się napisać taki przebój w tak młodym wieku ten odpowiadał, że wiedział co może się spodobać bo od dzieciństwa osłuchał się wszystkich przebojów jakie były śpiewane w Nowy Jorku. Napisał tekst o murzyńskich muzykach, dostosował melodię i czuł, że taka ekscytująca, rytmiczna i szybka muzyka musi się spodobać.
 
Irving Berlin, ok. 1911.
 
 
W 1911 roku sprzedano w Ameryce ponad milion kopii zapisu nutowego. Irving Berlin mógł kupić matce dom za 30 tysięcy dolarów. W 1913 prawa autorskie kupili Brytyjczycy. Sprzedano ponad pół miliona nut, ogromna liczba jak na ówczesną populację Wysp.
 
Wbrew występującemu w tytule piosenki ragtime’owi piosenka jest raczej w stylu marsza. Twórcą ragtime’u był czarnoskóry Scott Joplin,  który opublikował pierwszego w 1899 roku. (Joplin to też jeden z tych muzyków, którzy sprawiają mi kłopot z zabraniem się do pisania.) Joplin sugerował, że Irving Berlin splagiatował fragment jego opery. Mówiono też, że autorem melodii jest pianista murzyński Lukie Johnson, choć ten zaprzeczał.
 
Irving Berlin przyznał w 1938 roku, że muzyka Scotta Joplina i innych murzyńskich muzyków była inspiracją przy pisaniu Alexander And His Clarinet. Ale ostateczny efekt jest jego dziełem. Nikt temu już nie przeczył. Pamiętać jednak należy o tym, że pozycja białego i czarnego artysty w tamtych latach był diametralnie różne.
 
Utwór został opublikowany 18 marca 1911 roku. Pierwszą wykonawczynią była Emma Carus,  która śpiewała tak niskim głosem, że mówiono o nim żeński baryton. Wkrótce potem pojechała do Chicago i jak mówiła była w tym mieście rozrywana.
 
Okładka wydania nutowego 1911.
 
 
Pierwsze nagranie nastąpiło 7 czerwca przez parę Arthur Collins i Byron G. Harlan.  Był to duet męski chociaż słychać ich jak kobietę i mężczyznę. Para ta była bardzo popularna w pierwszych dekadach XX wieku.
 
Był to tak wielki hit, że nagrywali go wszyscy. Dziś trudno powiedzieć ile było nagrań w pierwszych latach po premierze. O sławie niech świadczy fakt, ze zdarzyło się iż cztery pierwsze miejsca na liście przebojów dzierżyły cztery różne wykonania Alexander’s Ragtime Band.  Chyba nigdy więcej nie zdarzył się taki przypadek.
 
W 1927 roku piosenkę nagrała Bessie Smith.  Znowu wspięła się wysoko na litach przebojów. Tak samo było 10 lat później z nagraniem Louisa Armstronga.  Kolejne dziesięć lat i znów słynne nagranie Binga Crossyz Alem Jolsonem.  W 1958 roku nagrała swoją wersję Ella Fitzgerald.  Za tę i inne interpretacje piosenek Berlina otrzymała w 1959 roku nagrodę Grammy.
 
Poza nimi nagrań dokonali i inni sławni wykonawcy, tacy jak: Sophie Tucker , Andrews Sisters, Ray Charles, Billy Murray, Liza Minnelli, Julie Andrews, Boswell Sisters, Johnny Mercer i Bee Gees.
 
W 1938 roku powstał fim bazujący na tej piosence. Tytuł był taki sam - Alexander’s Ragtime Band. W Polsce był wyświetlany przed wojną jako Szalony Chłopiec. Irving Berlin współtworzył scenariusz. Główne role grali Tyrone Power, Alice Faye i Don Ameche.
 
Piosenka ta była zagrana na Titanicu krótko przed zatonięciem. Znalazło to swoje odbicie w filmie Camerona.
 
Afisz filmu
 
 
Alexander's Ragtime Band, lyrics
 
Oh, ma honey, oh, ma honey,
Better hurry and let's meander
Ain't you goin', ain't you goin',
To the leader man,
Ragged meter man?
Oh, ma honey, oh, ma honey,
Let me take you to alexander's
Grand stand, brass band,
Ain't you comin' along?
 
Oh, ma honey, oh, ma honey
There's a fiddle with notes that screeches,
Like a chicken, like a chicken
And the clarinet
Is a colored pet,
Come and listen, come and listen,
To a classical band what's peaches,
Come now, somehow,
Better hurry along.
 
Refren:
|: Come on and hear, :|
   Alexander's Ragtime Band,
|: Come on and hear, :|
It's the best band in the land!
They can play a bugle call
Like you never heard before,
So natural that you want to go to war
That's just the bestest band what am,
Honey Lamb!
|: Come on along, :|
   Let me take you by the hand
|: Up to the man, :|
Who's the leader of the band,
And if you want to hear
The Swanee River played in ragtime
|: Come on and hear, :|
   Alexander's Ragtime Band
 
Członkowie orkiestry z Titanica (brak zdjęcia skrzypka)
 
 
Alexander's Ragtime Band, pierwsze nagranie Collinsa i Harlana
 
Oh, my honey,
Yes?
Oh, my honey,
Yes?
Better hurry and let's meander.
Ain't you goin'?
Where you goin'?
Ain't you goin'?
Where you goin'?
To the leader man,
Raggie music band?
 
Oh, my honey,
What?
Oh, my honey,
What?
Let me take you to Alexander's Grandstand Brass Band,
Ain't you coming along?
 
Come on and hear,
I got to hear!
Come on and hear,
I got to hear!
Alexander's Ragtime Band!
Come on and hear,
I'll get to hear,
Come on and hear,
I'll get to hear!
It's the best band in the land!
Can you play a bugle call like I never heard before?
Why, so natural that you'll want to go to war!
That's just the bestest band what am,
Honey lamb!
 
Come on along,
I'm goin' along,
Come on along,
I'm goin' along,
Let me take you by the hand,
Up to the man
Up to the man,
Up to the man,
Up to the man,
Who's the leader of the band.
And I would like to hear the Swanee River played in ragtime!
Come on and hear
I'm going to hear
Come on and hear
I'm going to hear
Alexander's Ragtime Band!
 
Oh, my honey,
Well!
Oh, my honey,
Well!
There's a fiddler with notes that screeches
Like a chicken!
Like a chicken!
Like a chicken!
Oh, you're kickin'!
And a clarinet
Is the leader's pet;
 
Come on and listen,
Sure!
Come on and listen,
Sure!
To a classical band what's peaches,
Come now, somehow,
Better hurry along!
 
Come on and hear,
I got to hear!
Come on and hear,
I got to hear!
Alexander's Ragtime Band!
Come on and hear,
I'll get to hear,
Come on and hear,
I'll get to hear
It's the best band in the land!
Can you play a bugle call like I never heard before?
Why, so natural that you'll want to go to war!
That's just the bestest band what am,
Honey lamb!
 
Come on along,
I'm goin' along,
Come on along,
I'm goin' along,
Let me take you by the hand,
Up to the man
Up to the man,
Up to the man,
Up to the man,
Who's the leader of the band.
And I would like to hear the Swanee River played in ragtime.
Come on and hear,
I'm going to hear,
Come on and hear,
I'm going to hear
Alexander's Ragtime Band!
Lubię to! Skomentuj1 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale