blueslover blueslover
198
BLOG

Catfish Blues (Rybi Blues ?)

blueslover blueslover Kultura Obserwuj notkę 6

Sporo już napisałem o Delcie Mississippi. Jest jeszcze jedna charakterystyczna dla Delty rzecz, która miała odbicie w twóczości bluesowej. Otóż wylewy Rzeki utworzyły wiele jezior, jeziorek i stawów rybnych. Przez 200 lat smażona ryba była codziennością w menu mieszkańców Delty.


Czarni mieszkańcy używali jednego słowa na określenie różnego rodzaju ryb - było to catfish.


Catfish Blues jest jednym z przejawów zwierzęcego symbolizmu, który w XIX i do połowy XX wieku miał miejsce w muzyce Południa. W latach 1920. Blind Lemon Jefferson śpiewał o sobie, że jest Czarnym Wężem. Inny bluesman z Teksasu Paul Oliver śpiewał o podobnej tematyce. Intencją takich bluesów było metaforyczne uwolnienie się od białych, którzy gnębią czarnych. Często były też wyrazem seksualnych fantazji.


Pierwsze znane zastosowanie catfish w bluesie miało miejsce w 1928 roku. W wytwórni Vocalion Jim Jackson nagrał trzecią część swojego długiego hitu “JimJackson’s Kansas City Blues” . Jim Jackson był gwiazdą medicine-show, które było bardzo znane w kilku stanach Południa. Jackson nagrał sześć części tego bluesa, nagrywając je po kolei. W sumie osiągnął naprawdę duży sukces - sprzedał ponad milion płyt.


W 3. części "Kansas City Blues" Jackson śpiewał:


Chciałbym być rybą (catfish) płynącą w dół do morza
Chciałbym aby parę ładnych kobiet złowiło mnie na haczyk


Jackson zarobiwszy sporo osiadł w Memphis. Stał się jednym z najpopularniejszych pieśniarzy na Beale Street. Jeden z członków Memphis Jug Band, Dewey Corley tak wspominał: "Widziałem Jima z jego show na Beale Street. Za nim grupa ludzi zachowywała się jak wesoły pociąg. Czuliśmy się jak w karnawale."


Z całego cyklu Jacksona największe zainteresowanie budziła właśnie ta część z catfish. Mało dzisiaj znany bluesman z Delty William Harris przerobił nieco melodię i tekst. Jego propozycja


“I wish I was a catfish, swimmin’ in the deep blue sea;
I’d have all you women fishin’ after me.”


stała się pewnym standardem w następnych latach.


Ma Rainey śpiewała bluesa “Don’t Fish in My Sea”. Dla niej blues Jacksona był bliski gdyż sama występowała przez parę lat w podobnym medicine-show.
Wiadomo również, że o catfish śpiewał na Dockery Farm Charlie Patton. Jaką śpiewał melodię i tekst dzisiaj nikt nie wie. W 1934 Tampa Red zamienił catfish na kingfish.


Blues ewoluował niejako samodzielnie. Trudno wskazać jednego konkretnego autora. W latach 30. Catfish Blues był znany w juke jointach i barrelhousach na terenie całej Delty. Istnieje opinia, że Catfish Blues jest tworem grupy bluesmanów mieszkających wokół miasteczka Bentonia.

Związani oni byli z pianistą Skipem Jamesem, który urodził się w Bentonii. Ponoć już w latach 20. Skip James śpiewał o catfish. James to bardzo ciekawa postać. Zasługuje na osobną notkę.


Pierwszego nagrania dokonał w 1941 roku Robert Petway, któremu towarzyszył gitarzysta Tommy McClennan. McClennan mieszkał w latach 30. w Yazoo City niedaleko Bentonii. Bardzo możliwe, że wtedy poznał Catfish Bluesa.


W 1950 roku bluesa nagrał Muddy Waters. Nie wiadomo dlaczego w następnych nagraniach Waters zmienił tytuł na Rollin` Stone. Pod tą nazwą blues zrobił duże wrażenie podczas wizyty Watersa w Europie. Stąd wzięli nazwę zarówno zespół Rolling Stones jak i magazyn muzyczny Rolling Stone.

Catfish Blues był nagrywany przez wielu znanych i nieznanych (mieszkających w Delcie) artystów. Nawet w ostanich latach ciągle pojawiają się nowe nagrania. Wydaje się, że to bardzo ważny blues dla czarnych. Catfish tkwi w ich duszach.



W music boxie Jimmi Hendrix, Muddy Waters, Lightning Hopkins i R.L. Burnside.

 

 

Catfish Blues lyrics, wersja Hendrixa

Well I wish, I was a catfish
Swimin in the, the deep blue sea
I have all you pretty women
Fishin after me
Showin up after me
Oh well
Ow well
Oh yeah
Oh yeah

Well I went down
To my girlfriends house
And I sat alone on her front step
And she said a come in outcha man and just your love
I just now left
I just now left
And I say
Who yeah
She said sure enough you did
Who yeah
Who yeah
Who yeah
Oh yeah

Yeah,
Well theres two
Two trains runnin
But theres not a one thats goin my way
You know theres a, one train running at midnight
The other one leave just for day
Leave just for day
Oh well
Yeah

I role and I tumble
Practicly all night long
I role and I tumble
Practicly all night long
Well, my baby dont treat me well
? ?
Yeah

blueslover
O mnie blueslover

Muzykę klasyczną można znaleźć na moim drugim blogu, tutaj: CLASSICAL IS WONDERFUL

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Kultura