blueslover blueslover
135
BLOG

Chwiejąc Się i Przewracając Płakałem Całą Noc - Rollin' and Tumb

blueslover blueslover Kultura Obserwuj notkę 6

Rollin’ and Tumblin’ to jeszcze jeden z tych bluesów, których autorem jest zbiorowość bluesmanów z Delty Mississippi. Nic obecnie nie wiadomo o początkach tego utworu. Sądzę, że nie jest to blues „programowy”, niosący tęsknoty i pragnienia zbieraczy bawełny, jak np. Catfish Blues (patrz notka:catfish blues). Jego żywy rytm i melodia wskazują raczej na to, że Rollin’ & Tumblin’ powstał i ewoluował przy tańcach i zabawach w juke jointach.

 

Ponieważ blues nie miał autora, każdy kto go nagrał przypisywał sobie jego autorstwo. Powstała olbrzymia ilość tekstów, tak więc w tym kontekście każdy tekściarz czuł się jego twórcą.

 

Najwcześniejsze nagranie miało miejsce w wytwórni Victor w 1928 roku. Dokonał go zespół Gus Cannon's Jug Stompers, grający w składzie: Gus Cannon (banjo i jug), Ashley Thompson (śpiew) i Noah Lewis (organki). Podaję skład tego blues bandu, gdyż zachowane nagranie jest wyjątkowe dobre jak na tamte czasy. Tytuł tej pierwszej wersji to: Minglewood blues. Minglewood było miejscem urodzin Noaha Lewisa. Był tam też bardzo duży levee camp, obozowisko robotników pracujących przy budowie wałów przeciwpowodziowych. Na tyle duży, że muzycy bluesowi mogli tam nieźle zarobić. Gus Cannon’s Jug Stompers to najstarszy jug z Memphis, starszy niż legendarny Memphis Jug Band.

W 1929 roku nastąpiło drugie nagranie w wytwórni Okeh. Autorem był Hambone Willie Newbern a utwór miał tym razem nazwę Roll and Tumble Blues.

Bluesa tego nagrał również w 1936 roku w San Antonio Robert Johnson. Johnson napisał całkiem nowy tekst, co widać po tytule: If I Had Possession Over Judgment Day. Tę propozycję nagrał w 2004 roku Eric Clapton. Johnson nagrał tego bluesa jeszcze raz z innym tekstem, tym razem pod nazwą Travelling Riverside Blues.

W 1938 roku kolejne nagranie było dziełem Sonny Boy Williamsona - Lord Oh Lord Blues.

John Lee Hooker skorzystał z Newberna śpiewając Rollin' Blues.

Większą sławę uzyskał Muddy Waters, który dla Aristocrat, związanej z Chess Records, nagrał swoją interpretację, cechującą się wolniejszym tempem (1950). Muddy Waters wcześniej nagrał tego bluesa w konkurencyjnej wytwórni Parkway, z Litte Walterem. Leonard Chess, jak zwykle gdy widział szansę na dużą sprzedaż działał skutecznie. Późniejsze nagranie Watersa z Big Crawfordem na basie, zdominowało rynek, eliminując konkurenta. Tytuł Watersa Rolling and Tumbling stał się szeroko znany. Muddy Waters użył melodii również do Louisiana Blues.

W 1960 roku Elmore James nagrywając Rollin and Tumblin' przyznał sobie również autorstwo. U Jamesa było to dosyć częste. Każdy utwór, którego autor nie był mu znany uważał za swój.

 

Od 1960 roku Rollin and Tumblin był nagrywany setki razy przez grupy bluesowe, w tym bardzo znane, jak np.: Cream (1966) na albumie Fresh Carem, Johnny Winter (1968), Cannes Heat (1967), japońska grupa Blues Creation (1969), Eric Clapton (1992) unplugged, Jeff Beck (2000) na albumie You Had It Coming oraz Bob Dylan (2006) na albumie Modern Times. Dylan uważał się za autora tego bluesa, jakże by nie. Twierdził, że jego tekst jest najlepszy ze wszystkich.

W 1966 roku Yardbirds nagrali wersję pod tytułem Drinking Muddy Water, Grateful Dead - New, New Minglewood Blues (1967), Fleetwood Mac (1967) jako Rambling Pony, Howlin Wolf (1968) jako New Minglewood Blues, Lonnie Pitchford (1994) jako If I Had Possession Over Judgement Day, Doug MacLeod (1994) , Asylum Street Spankers (1996) i Rory Block podobnie.

W 1975 roku Johnny Shines nagrał wersję „więzienną” pod nazwą Red Sun. Zostawił tylko początek tekstu: "I rolled and I tumbled, I cried the whole night long."

 

 

 

Rollin and Tumblin to prosty rytmiczny blues, z silnymi uderzeniami perkusji, gitarą grającą techniką slide, organkami oraz wokalem. Oczywiście posiada typową 12. taktową strukturę.

Nowsze wersje mają już inną instrumentację. Obecnie mało kto gra w tradycyjnym bluesowym składzie.

 

 

 

W music boxie Gus Cannon’s Jug Stompers (nagranie z 1928 roku), Eric Clapton, Elmore James, Gone Daddy Grunge, David Gogo (nagranie najmłodsze) oraz R.L. Burnside. Nie umiem określić czemu, ale wersja Burnside’a wydaje mi się być najbardziej zbliżona do tych sprzed wieku.

 

 

 

 

Rollin’ and Tumblin’, Muddy Waters lyrics

Well, I rolled and I tumbled,
Cried the whole night long.
Well, I rolled and I tumbled,
Cried the whole night long.
Well, I woke up this mornin,
Didn't know right from wrong.

Well, I told my baby,
Before I left that town.
Well, I told my baby,
Before I left that town.
Well, don't you let nobody,
Tear my barrelhouse down.

Well, ahh, mmm-hmmm,
Owww, oww ooo, aww, oww, oh.
Aaa, mmm-hmmm, oww, oh oh oh
Owww, oww ooo, aww, oww, oh.

Well, if the river was whiskey,
And I was a divin duck.
Well, if the river was whiskey,
And I was a divin duck.
Well, I would dive to the bottom,
Never would I come up.

Well, I could a had a religion,
This bad old thing instead.
Well, I could a had a religion,
This bad old thing instead.
Well, all whiskey and women,
Would not let me pray.

Rollin’ and Tumblin’, Bob Dylan lyrics


I rolled and I tumbled, I cried the whole night long
I rolled and I tumbled, I cried the whole night long
Woke up this morning, I must have bet my money wrong

I got troubles so hard, I can't stand the strain
I got troubles so hard, I can't stand the strain
Some young lazy slut has charmed away my brains

The landscape is glowing, gleaming in the golden light of day
The landscape is glowing, gleaming in the golden light of day
I ain't holding nothing back now, I ain't standing in any body's way

Well, I did all I know just to keep you off my mind
Well, I did all I know just to keep you off my mind
Well, I paid and I paid and my suffering heart is always on the line

Well, I get up in the dawn and I go down and lay in the shade
I get up in the dawn and I go down and lay in the shade
I ain't no body's house boy, I ain't no body's well trained maid

I'm flat out spent, this woman been driving me to tears
I'm flat out spent, this woman she been driving me to tears
This woman so crazy, I swear I ain't going to touch another one for years

Well, the warm weather's coming and the buds are on the vine
The warm weather's coming, the buds are on the vine
Ain't nothing so depressing as trying to satisfy this woman of mine

I got up this morning, saw the rising sun return
Well, I got up this morning, see the rising sun return
Sooner or later, you too shall burn

The night's filled with shadows The years are filled with early doom
The night is filled with shadows The years are filled with early doom
I've been conjuring up all these long dead souls from their crumbling tombs

Let's forgive each other darling,
Let's go down to the greenwood glen
Let's forgive each other darling Let's go down to the greenwood glen
Let's put our heads together now Let's put all old matters to an end

Well, I rolled and I tumbled and I cried the whole night long
Aah, I rolled and I tumbled and I cried the whole night long
I woke up this morning and I think I must be traveling wrong

blueslover
O mnie blueslover

Muzykę klasyczną można znaleźć na moim drugim blogu, tutaj: CLASSICAL IS WONDERFUL

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Kultura