Blog
Twoje pieniądze
Karol Górniak
Karol Górniak Blog o finansach
0 obserwujących 42 notki 21275 odsłon
Karol Górniak, 24 czerwca 2017 r.

Jak bezpiecznie kupować w Internecie?

333 2 0 A A A
Zakupy i płatności w internecie są bezpieczne pod warunkiem, że będziemy stosować kilka prostych zasad. Fot. Pixabay
Zakupy i płatności w internecie są bezpieczne pod warunkiem, że będziemy stosować kilka prostych zasad. Fot. Pixabay

Zakupy on-line pozwalają oszczędzić czas i pieniądze oraz dają nam właściwie nieograniczony wybór produktów. Wątpliwości sceptyków może budzić fakt, że najczęściej najpierw płacimy, a dopiero po kilku dniach otrzymujemy przesyłkę. Na co uważać, by zakupy internetowe były bezpieczne?

Wiele osób tylko ogląda produkty w sklepach stacjonarnych, a zakupy wybranych przez siebie towarów robi przez internet. Produkty w sieci są tańsze, bo sprzedawcy nie muszą płacić za wynajem lokalu czy pensje pracowników. Muszą także konkurować o względy klientów, bo często taki sam towar jest dostępny na wielu stronach. Właśnie dlatego możemy liczyć na niższe ceny produktów spożywczych, ubrań, kosmetyków, ale również sprzętu elektronicznego i urządzeń RTV/AGD. Warto jednak pamiętać o kilku kwestiach, które pozwolą uniknąć nierzetelnych sklepów internetowych.

Sklepy internetowe – na co uważać?

Szczególnie na portalach aukcyjnych warto dokładnie przeczytać, co jest przedmiotem zakupu. Może okazać się, że markowe buty w oryginalnym pudełku za okazyjnie niską cenę są podróbkami albo sprzedawca chce się pozbyć tylko opakowania. Jeśli o tym poinformuje zapisem małym druczkiem, a my tego nie doczytamy, to nie mamy podstaw do zgłoszenia oszustwa.

Warto także dokładnie sprawdzić, z jakiego kraju pochodzi sklep lub czy jest tylko pośrednikiem. Może okazać się, że telefon kupiony za pośrednictwem sklepu z domeną „pl” nigdy do nas nie dotrze. Sklep może tylko pośredniczyć w transakcji z np. chińskim producentem i swoich praw możemy dochodzić dopiero u niego, co może nie być łatwe chociażby ze względu na odległość czy barierę językową.

Płatności on-line – czy są bezpieczne?

Aktualnie sklepy internetowe dają nam możliwość zapłaty różnymi kanałami: poprzez system szybkich płatności, przelewem bankowym on-line, kartą kredytową lub debetową. Najbezpieczniej jest korzystać z karty kredytowej, ponieważ w przypadku oszustwa lub kradzieży, możemy łatwo odzyskać pieniądze za pomocą usługi „chargeback”. Nie ma jednak podstaw, aby obawiać się płatności inną kartą lub przez system szybkich przelewów. Transakcje są odpowiednio zabezpieczane i szyfrowane. 

Największą czujność trzeba zachować, gdy podczas płatności internetowej musimy ręcznie wpisać lub przekopiować dane odbiorcy. Łatwo wtedy się pomylić, więc warto kilka razy sprawdzić wprowadzone informacje. Jeśli popełnimy błąd np. przy numerze konta, a bank zidentyfikuje, że taki rachunek nie istnieje, to pieniądze zostaną z powrotem przelane na nasze konto.

Zakupy w Internecie – zwroty i reklamacje

Ze względu na to, że wcześniej nie możemy obejrzeć przedmiotu zakupu, to mamy 14 dni kalendarzowych na zwrot bez podawania przyczyny. Zazwyczaj musimy opłacić koszty wysyłki, ale jeśli dotrzymamy terminu, to sprzedawca ma obowiązek, oddać nam pieniądze w ciągu kolejnych 14 dni. W przesyłce albo w regulaminie sklepu powinien znajdować się formularz, który musimy wypełnić i włożyć do paczki.

Warto wiedzieć, że istnieją produkty, których nie można w ten sposób oddać. Głównie są to: treści cyfrowe (np. e-booki), towary, które szybko się psują (owoce, warzywa, mięso) oraz produkty spersonalizowane (np. pierścionek z grawerem, koszulka z dedykowanym napisem, produkty konfigurowane na miarę).

Jeśli okaże się, że zakup jest wadliwy, to w ciągu dwóch lat można go zareklamować. Trzeba powiadomić sklep o chęci złożenia reklamacji, wypełnić formularz i odesłać produkt. Sprzedający ma 14 dni na ustosunkowanie się do wniosku. Jeśli tego nie zrobi, to mamy prawo zgłosić sprawę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Mimo wszystko, zakupy i płatności dokonywane w Internecie są naprawdę bezpieczne. Przelewy są odpowiednio zabezpieczane, a konsumenci chronieni prawem. Przede wszystkim warto jednak pamiętać, aby przed zakupem dokładnie przeczytać opis przedmiotu, regulamin sklepu (warunki dostawy, zwrotu, reklamacji) oraz przeczytać opinie o sklepie, jeśli wcześniej z niego nie korzystaliśmy.


© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

Blog edukacyjny poświęcony tematyce finansów osobistych. Partnerem sekcji "Finanse osobiste" w Salon24.pl jest firma GetBack S.A.

Ostatnie notki

Najpopularniejsze notki

Tematy w dziale Technologie