Wojtek Wojtek
258
BLOG

wynik exit pol...

Wojtek Wojtek Sondaż Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Jeszcze nie mamy wyników głosowania. Owszem, są pewne oceny, które sugerują pewne rozstrzygnięcia...


Gdy jeszcze byłem uczniem szkoły średniej (jakieś pół wieku temu) analizowałem wybory na szefa klasy.


Przy kilku kandydatach wyniki były ... ciekawe. Wiadomo, że wybory te wygrała tylko jedna osoba. Ale - gdy podsumowałem liczbę głosów na pozostałych kandydatów - to okazało się, że wygrał kandydat  - który uzyskał najmniejsze poparcie.

I to właśnie spostrzeżenie stało się nagle argumentem w tej kampanii wyborczej - że koalicja opozycyjna ma większe poparcie, niż Zjednoczona Prawica...


A wniosek na temat exit pol jest jeden.

Wyobraźmy sobie, że jeden chłopak spotkał na swej drodze dwie dziewczyny. Jedną uznał za "ładną" a druga w jego ocenie była "brzydka". Można przyjąć, że według tej oceny połowa dziewczyn jest ładna a druga już nie...

A teraz zastanówmy się nad oceną na przykład dziesięciu chłopaków, którzy na tej samej drodze widzieli dokładnie te same dwie dziewczyny.

Zatem ocena każdego z nich to zaledwie 10% na każdą z tych dziewczyn. I może okazać się, że pierwotnie przyjęty wynik jest zupełnie inny...

I tak trzeba traktować wszelkie przewidywania "exit pol".





Wojtek
O mnie Wojtek

O mnie świadczą moje słowa...  .

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka