O tym, że „mazda” jest nazwą samochodu produkowanego w Japonii, wiedzą wszyscy. Ale chyba już mało kto wie, że firma powstała w roku 1920 pod nazwą Toyo Cork Kogyo w Hiroszimie przez grupę inwestorów pod przewodnictwem Jujiro Matsuda. Właściwie chodziło o produkcję obrabiarek, czyli maszyn przeznaczonych do obróbki przedmiotów w taki sposób, aby kawałkowi metalu lub drewna nadać odpowiedni kształt o zadanych wymiarach oraz właściwą gładkość powierzchni.
W tamtych czasach było kilka różnych sposobów podniesienia rentowności produkcji. Jednym z nich było wprowadzenie produkcji dodatkowej, która cieszyła się większym zbytem i wtedy rentowność produkcji pomocniczej pozwalała na podniesienie opłacalności produkcji docelowej. Tą produkcją pomocniczą przy produkcji obrabiarek miała być produkcja samochodów. Pierwsze pojazdy opuściły hale fabryki w 1931 roku. Były to nieduże bagażówki na trzech kołach. Okazały się dużym hitem produkcyjnym, a wyprodukowano aż 66 sztuk w pierwszym roku produkcji. Lata następne zaowocowały eksportem tego pojazdu do Chin.
Sukcesy na rynku motoryzacyjnym przyczyniły się do zmiany nazwy firmy w roku 1934. Przyjęto nową nazwę MAZDA. Wkrótce - w 1936 roku firma postawiła zwinność, szybkość i wydajność produkowanych pojazdów. Rok 1940 zaowocował wprowadzeniem do produkcji pierwszych samochodów osobowych. Wybuch II wojny światowej spowodował wstrzymanie tego zamierzenia a w dniu 6 sierpnia 1945 roku bomba atomowa zrzucona na Hiroszimę zniszczyła znaczną część fabryki. Produkcja samochodów została wznowiona po odbudowie zakładu ze zniszczeń wojennych. Pierwsza MAZDA R360 została zaprezentowana w roku 1960.

- https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/Mazda-r360-coupe01.jpg/480px-Mazda-r360-coupe01.jpg
- https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/35/Mazda_R360_Coupe_002.JPG/480px-Mazda_R360_Coupe_002.JPG
Był to niewielki, czterokołowy pojazd z nadwoziem zamkniętym, gaźnikowy silnik benzynowy o pojemności 356 cm3, chłodzony powietrzem, pozwalał na uzyskanie prędkości niemal 90 km/h przy rewelacyjnie niskim, jak na dzisiejsze czasy zużyciu paliwa w ilości 3l/100 km produkowany w latach 1960-1966.
Bardzo udana konstrukcja pozwoliła na negocjacje w sprawie zakupu licencji NSU Motorenwerke AG i Feliksa Wankla, umożliwiającej prowadzenie prac nad silnikiem rotacyjnym.
Pierwszy milion samochodów został przekroczony już w 1963 roku. Był to okres wprowadzania kolejnych rozwiązań, wręcz modelowych. Firma MAZDA była coraz poważniejszym producentem samochodów, także prowadzącym badania na d nowatorskimi technologiami. Od roku 1967 samochody tej firmy trafiły na rynek europejski i w rok później na rynek amerykański. MAZDA była w zasadzie jedynym producentem samochodów z silnikiem Wankla (silnik rotacyjny).
Pierwsze problemy załamania rynku w 1970 roku wymusiły przejęcie 1/4 udziałów firmy MAZDA przez Ford Motor Company. Ta trudna sytuacja doprowadziłą do ogromnego zainteresowania nabywców samochodem z silnikiem Wankla w świecie, ana rynek amerykańcki trafiła pierwsza ciężarówka MAZDA Titan. Kolejne lata, rozpoznawane jako lata kryzysu, dla Mazdy były też i okresem sukcesu (1980, Mazda Familia GLC).
Przy ogromnej ilości wyprodukowanych samochodów, firma przoduje w produkcji kabrioletów, posiada ogromny udział w działaniach na rzecz ochrony środowiska, po 2000 roku wprowadzono wiele nowych modeli, także zasilanych paliwem wodorowym.
W roku 2008 powstał zakład Mazda Motor Poland.
http://matsuoka.pl/mazda-motor-poland-sto-lat/
MAZDA jest producentem pierwszego na świecie samochodu hybrydowego z silnikiem Wankla - Mazda 5 Premacy Hydrogen RE Hybrid.

http://www.hydrogencarsnow.com/images/Mazda/mazda5-premacy-re-hybrid.jpg
Sprzedam auto ... MAZDA 626
Model produkowano w latach 1979-2002.
Jednym z pierwszych modeli była konstrukcja z silnikiem z przodu napędzająca koła tylne. Kolejna wersja zadebiutowała w 1982 roku i znowu była sukcesem firmy. Był to okres powrotu do przedniego napędu. Auto było prostsze w konstrukcji - silnik z przodu napędzał koła przednie wprost ze skrzyni biegów bez pośrednictwa długiego wału napędowego.
Mazda inwestowała w nowoczesność zawsze. Nowe samochody już po roku 1983 były montowane przez roboty wykonujące niemal wszystkie ciężkie prace, ze składaniem wytłoczek, właściwym ułożeniem w przestrzeni oraz spawaniem...
Wzrastała moc silnika, wystarczało nieznaczne poszerzenie tłoków, zwiększenie skoku tłoka, zastosowanie pierścieni tłokowych o mniejszym nacisku, cieńsze ściany bloku silnika czy też mniejsze średnice wału głównego... to wszystko składało się na zmniejszenie masy samochodu i przenosiło na parametry takie, jak wzrost przyspieszenia czy maksymalna szybkość..
Zmiana konstrukcji silnika i zmniejszenie jego wymiarów pozwoliło na bardziej racjonalne zaprojektowanie przedziału silnikowego. Ale też i powodowało nowe perturbacje. Niesymetrycznie ułożony silnik powodował zmianę nacisków na układ jezdny. Aby samochód nie był wrażliwy na takie przeciążenia w czasie jazdy, inżynierowie przeliczyli rozkład sił w nadwoziu i dokonano zmiany w długościach wahaczy - co pozwoliło niemal na idealne wyważenie nierównomiernie ułożonego silnika względem osi symetrii nadwozia.
Tradycyjnie stosowano silnik benzynowy, ale od 1983 roku zastosowano również silnik Diesla. Staranne wyliczenia skrzyni biegów znacznie poprawiły komfort jazdy samochodu.
Specyfiki dodaje elektroniczne sterowanie tłumienia amortyzatorów. Pozwala to na wybór pomiędzy jazdą „sportową” i „komfortową”.
Nadwozie samochodu jest projektowane przez włoskiego projektanta Gioretto Giugiaro, stąd i kształt samochodu jest bliski gustom dużej części społeczności europejskiej.
W połowie lat osiemdziesiątych XX w. zapanowała moda na samochody o bardziej zaokrąglonych kształtach. A po roku 1992 auto uzyskało bardziej opływową karoserię. Sam samochód został nieco powiększony a bagażnik ma pojemność ok. 500 l
Od 1993 roku samochód został wyposażony w silnik Diesla o bardzo ciekawej charakterystyce sprężarki poprawiającej pracę silnika przy „doładowaniu”. W 1997 roku zaprezentowano wersję „626 V” i od 1998 roku zaoferowano silnik Diesla o mocy 100 KM.
Rok 2000 to kolejne modyfikacje wynikające z nowych rozwiązań konstrukcyjnych samochodów osobowych. Stosuje się całkowicie niezależne zawieszenie nadwozia, układ ABS współpracuje z układem TCS (kontroli trakcji) a konstrukcja nadwozia aktywnie chroni przedział osobowy w przypadku zderzenia.

http://moto.gratka.pl/tresc/20215679.html
Inne tematy w dziale Rozmaitości