28 obserwujących
224 notki
386k odsłon
  2194   0

Za szczepionką przeciw obowiązkowi szczepienia na COVID. Część druga

W związku z liczną korespondencją po pierwszym odcinku „za szczepionką przeciw obowiązkowi szczepienia” daję odcinek drugi.

W skrócie:
– chorujący na COVID bez względu czy zaszczepieni czy nie prawdopodobnie zarażają w podobnym stopniu,
– mamy przyzwoite szczepionki,
– rosnącą liczbę odpornych poprzez szczepienie i przechorowanie,
– na ostatnim etapie zatwierdzania są dwa dobre leki na COVID,
– jeszcze lepsze szczepionki być może niedługo będą dostępne,
– rządzić sprawnie można tylko za przyzwoleniem rządzonych. Wprowadzanie obowiązku szczepień na COVID, bez wystarczającego uzasadnienia sprowokuje reakcję społeczną i polityczną.

W takim świecie obowiązkowe szczepienia na COVID będzie nieskuteczną ochroną zdrowia publicznego i nieetycznym przymusem.

7. Pojawienie się skutecznych leków na COVID zmienia bilans kosztów i korzyści ze szczepienia i istotnie zmniejsza korzyści z obowiązku szczepienia. W tej chwili dwa obiecujące leki są w ostatniej fazie badań (Paxlovid oraz molnupiravir). Jeśli zostaną zatwierdzone do użytku w Polsce i będą dostępne w odpowiedniej ilości jakiekolwiek przymusowe szczepienia będą bezzasadne. Na horyzoncie są jeszcze lepszcze szczepionki niż te obecnie stosowane. Przymuszanie do stosowania gorszych szczepionek na przykład roczników dla których bilans kosztów i korzyści ze szczepienia obecnie nie wskazuje na przewagę korzyści będzie nieetyczne.

8. Z czasem bilans korzyści ze szczepień będzie prawdopodobnie spadał. Nawet jeśli kolejne warianty będą bardziej zaraźliwe lub zjadliwe to jest możliwe, że ich faktyczna zaraźliwość lub zjadliwość będzie niższa, gdyż będzie zderzać się z populacją zawierającą coraz więcej ozdrowieńców i zaszczepionych.

9. Ustawy narzucającej obowiązek nie będzie się zmieniać co kilka tygodni wraz z publikacją kolejnych istotnych badań. Co dzień wychodzi dziesiątki dobrych badań, które przynoszą informacje, które mogą zmienić nasze rozumienie bilansu kosztów i korzyści ze stosowania szczepionek dla różnych grup i jednostek.

Ustawowe obowiązki szczepienia nie nadają się do szybkiej zmiany w świetle niepełnej i szybko zmieniającej się wiedzy o bilansie kosztów i korzyści ze stosowania szczepionek dla różnych grup i jednostek.

Przykładowo dziś nie ma dobrych danych pozwalających ocenić bilans skuteczności i bezpieczeństwa trzeciej dawki u osób poniżej 30 roku życia. Z tymi danymi, które są dostępne możemy odpowiedzialnie oszacować jedynie, że trzecią dawkę powinny przyjąć:

(i) osoby powyżej 60 roku życia,
(ii) Osoby w wieku 18-59 z osłabioną odpornością,
(iii) osoby o podwyższonym ryzyku styku z COVID (np. lekarze, nauczyciele, itp.).
Kolejny przykład: jest możliwe, że dłuższe odstępy pomiędzy szczepieniami zmniejszają ryzyko powikłań poszczepiennych dla młodszych. Czy jeśli to się potwierdzi Sejm znowelizuje ustawę o przymusie szczepień?

10. Rządzić sprawnie można tylko za przyzwoleniem rządzonych. Wprowadzanie obowiązku szczepień na COVID bez wystarczającego uzasadnienia na długie lata obniży zaufanie do władzy.

W większości państw mamy już obniżone zaufanie do władz i ekspertów, wzrost poparcia skrajnych ugrupowań, spadki szacunku dla prawa. Kupowanie certyfikatów o zaszczepieniu oraz kłopot władz z usuwaniem tychże z sytemu to kolejny etap nakręcania spirali przymusu i oporu.

11. Reakcje władz na opór społeczny wobec ograniczeń COVIDowych coraz bardziej zagrażają sprawczości naszej wspólnoty i naszej wolności.

W Polsce podczas pandemii policja i Sanepid zademonstrowały, że są gotowe wystawić dziesiątki tysięcy mandatów i podjąć represje urzędnicze bez podstawy prawnej! Wystarczało im poczucie słuszności.

Inne służby jak państwowa straż pożarna zademonstrowały chęć do bezprawnych represji nalotami na lokale gastronomiczne rzekomo w celu kontroli przeciwpożarowej. Widząc kontrole straży pożarnej robione by dojechać otwierających lokale czy w przyszłości uwierzymy, że kontrola straży pożarnej robiona jest by dbać o bezpieczeństwo, czy może raczej uwierzmy że po to by dojechać przedsiębiorcę z innego powodu jak np chęć uzyskanie korzyści majątkowych?

Zwiększanie zdolności do współpracy społeczeństwa i władzy jest konieczne dla rozwoju Polski. Gdy jednak wisi nad nami aparat przemocy czekający na wymówkę do pozbawienia nas wolności reakcja na COVID nadużycia władzy będzie naturalna. Ale ograniczy sprawczość naszej wspólnoty we wspólnych działaniach.

12. Wyczerpanie cierpliwości do nakazów gdy są niepotrzebne, może się zemścić gdy jednak okażą się konieczne.

Jeśli któryś kolejny wariant COVID lub pandemia zupełnie nowego czynnika chorobotwórczego okażą się o wiele bardziej zaraźliwe lub zjadliwe a szacunek kosztów i korzyści będzie wskazywał na potrzebę szczepień obowiązkowych to wyczerpanie cierpliwości społecznej nietrafionymi nakazami dziś utrudni lub uniemożliwi w przyszłości wprowadzenie tego wówczas potrzebnego obowiązku.

Lubię to! Skomentuj25 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości