doku doku
288
BLOG

Jakiego rodzaju jest PiS?

doku doku PiS Obserwuj temat Obserwuj notkę 23

Ponieważ w jednej z dyskusji podważono moje wyczucie językowe, pomyślałem, że naszych dyskutantów warto nieco podedukować z języka polskiego. Znalazłem coś takiego w sjp pwn:

 " „KIW zawierała...” (raczej w piśmie) lub „KIW zawierał...” (raczej w mowie);– „PO podała...”, dużo rzadziej „PO podało...”;– „PAP podała...”, rzadziej „PAP podał...”;– „PAM opracowała...”, rzadziej „PAM opracował...”.

Ponieważ dyskutujemy na forum pisemnie, nie dotyczą nas takie argumenty, jak analogia do "PiS" do "lis", czy "napis" (męskie rzeczowniki) - ten argument działa tylko w dyskusji o języku mówionym. Gdybyśmy dyskutowali przy piwie, to można by uznać, że PiS jest rodzaju męskiego i mówić sobie potocznie "z PiSem" i "o PiSie". Jednak my komentujemy tutaj pisząc bez mówienia na głos tego, co piszemy. Uświadomcie sobie, że nikt nie słyszy tego, co tutaj piszecie. Do języka mówionego stosują się inne reguły niż do pisanego.

 Skoro już jest jasne, że rodzaj męski tutaj dla "PiS" jest oczywistym błędem, to teraz możemy dyskutować o kwestii kontrowersyjnej: czy Prawo i Sprawiedliwość ma płeć, czy jest nijakie. Chodzi o odczucia gramatyczno-estetyczne, kryjące się za regułą, że rodzaj takich złożeń jest "zgodny z jego członem głównym", jak mówi formalna reguła polskiej gramatyki. Dla mnie Prawo i Sprawiedliwość jest kobietą, Ty możesz czuć, że PiS jest dzieckiem. To tak, jak z niektórymi przecinkami - możesz się uprzeć i czuć sobie, jak chcesz. Możesz twierdzić, że członem głównym jest "prawo", bo jest wymienione jako pierwsze, a ja mogę twierdzić, że członem głównym jest "sprawiedliwość", bo jest dłuższe i pada na nie akcent logiczny i emocjonalny - zasady gramatyki w tej kwestii traktują każdego z nas, jak autora książki. Więc absurdem byłaby polemika w tej kwestii - możemy o tym dyskutować, ale bez akcentów polemicznych. Dla mnie "PiS" jest kobietą, dla Ciebie może być dzieckiem... ale nie mieszajmy do tej dyskusji już więcej kwestii rodzaju męskiego, bo to nie tutaj - tylko w mowie mówionej "PiS" może być mężczyzną.

Kto z Was woli napisać "PiS zarządziła", a kto woli "PiS zarządziło"? Mój głos w dyskusji jest także za tym, że podmiotem domyślnym jest raczej "partia", a nie "ugrupowanie". Jak myślicie o PiS? To jest partia czy ugrupowanie?

doku
O mnie doku

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka