Dzerro Dzerro
210
BLOG

Wielki Goliat i mały Dawid?

Dzerro Dzerro Społeczeństwo Obserwuj notkę 7

Biblijna walka Dawida z Goliatem zapisała się na trwałe w naszej kulturze, stając się często synonimem walki bardzo nierównej, w której dysproporcja sił jest ogromna. Można nawet znaleźć wiele obrazów, na których Goliat przedstawiany jest jako olbrzym, a Dawid jako mały chłopiec. Jednak nie do końca jest to zgodne z biblijnym tekstem.

Opis Goliata rzeczywiście robi duże wrażenie:

„Wtedy wystąpił z obozu filistyńskiego pewien harcownik imieniem Goliat, pochodzący z Gat. Był wysoki na sześć łokci i jedną piędź. Na głowie miał hełm z brązu, ubrany zaś był w łuskowy pancerz z brązu o wadze pięciu tysięcy syklów. Miał również na nogach nagolenice z brązu oraz brązowy, zakrzywiony nóż w ręku. Drzewce włóczni jego było jak wał tkacki, a jej grot ważył sześćset syklów żelaza. Poprzedzał go też [giermek] niosący tarczę.” (1 Sm 17, 4-7).

Sześć łokci i jedna piędź to w przeliczeniu na naszą miarę około 2 metrów i 92 centymetrów. Wzrost niewątpliwie ogromny. Waga pancerza (55 kilogramów) i grotu włóczni (6,6 kilograma) też robi duże wrażenie, zwłaszcza że trzeba do tej wagi doliczyć jeszcze hełm, nagolenice, ogromne drzewce włóczni, nóż trzymany w ręku oraz miecz wiszący u boku, wspomniany w wersecie 51 tego samego rozdziału.

Brak jest natomiast opisu Dawida jako małego i słabego. Wręcz przeciwnie. Kiedy król Saul stwierdził, że Dawid jest za młody, by stoczyć walkę z o wiele bardziej doświadczonym wojownikiem, Dawid mu odpowiedział: „Kiedy sługa twój pasał owce u swojego ojca, a przyszedł lew lub niedźwiedź i porwał owcę ze stada, wtedy biegłem za nim, uderzałem na niego i wyrywałem mu ją z paszczęki, a kiedy on na mnie napadał, chwytałem go za szczękę, biłem i uśmiercałem. Sługa twój kładł trupem lwy i niedźwiedzie, nieobrzezany Filistyn będzie jak jeden z nich, gdyż urągał wojskom Boga żywego.” (por. 1 Sm 17, 34-36).

Z powyższego fragmentu wynika, że Dawid dysponował niewątpliwie ogromną siłą i sprawnością fizyczną. Dalej mamy opis następujący: „Saul ubrał Dawida w swoją zbroję: włożył na jego głowę hełm z brązu i opiął go pancerzem. Przypiął też Dawid miecz na swą szatę i próbował chodzić, gdyż jeszcze nie nabrał wprawy. Po czym oświadczył Dawid Saulowi: «Nie potrafię się w tym poruszać, gdyż nie nabrałem wprawy». I zdjął to Dawid z siebie.” (1 Sm 17, 38-39)

W tym miejscu warto się cofnąć do wcześniejszego fragmentu, opisującego wybór Saula na króla:

„Gdy stanął w środku ludu, wzrostem przewyższał cały lud o głowę. Rzekł wtedy Samuel do całego narodu: «Czy widzicie, że temu, którego wybrał Pan, nikt z całego ludu nie dorówna?» A wszyscy ludzie wydali okrzyk wołając: «Niech żyje król!»” (por. 1 Sm 10, 23-24)

A zatem król Saul przewyższał cały lud izraelski o głowę. Jednak Dawid, gdy ubrał się w zbroję Saula, wcale nie powiedział: „nie mogę w niej chodzić, gdyż jest na mnie za duża”. Powiedział tylko: „nie potrafię się w tym poruszać, gdyż nie nabrałem wprawy”. To wskazuje, że zbroja Saula wcale nie była na niego za duża, a więc on także musiał być potężnego wzrostu i postury.

Podsumowując: o ile prawdopodobnie Goliat rzeczywiście przewyższał Dawida wzrostem i siłą, to jednak teksty biblijne wskazują, że dysproporcja pomiędzy nimi nie była pod tym względem aż tak duża, jak się powszechnie sądzi. Goliat górował przede wszystkim długim doświadczeniem wojennym oraz lepszym uzbrojeniem. Dawid zaś wsławił się najbardziej tym, że zwyciężył trafiając przeciwnika za pierwszym razem z mało precyzyjnej broni, jaką była proca, które to zwycięstwo Biblia przypisuje szczególnej Bożej interwencji (por. 1 Sm 17, 47-50).


Przy przeliczaniu jednostek miar posłużyłem się stroną http://biblia-swieci.pl/ciekaw10.html


Dzerro
O mnie Dzerro

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo