PKN ORLEN rozpoczął proces wyboru wykonawcy hubu wodorowego. Zakład produkcyjny PKN ORLEN (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PKN ORLEN
PKN ORLEN rozpoczął proces wyboru wykonawcy hubu wodorowego. Zakład produkcyjny PKN ORLEN (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PKN ORLEN

PKN ORLEN rozpoczyna przetarg na hub wodorowy

Redakcja Redakcja Paliwa Obserwuj temat Obserwuj notkę 14

PKN ORLEN rozpoczął proces wyboru wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku, który docelowo będzie mógł wytwarzać do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę. 

Inwestycja, obejmująca instalację produkcyjną, infrastrukturę logistyczną oraz dystrybucyjną wodoru do tankowania, jest istotnym elementem wspierającym realizację strategii neutralności emisyjnej Koncernu w obszarze paliw alternatywnych. 

- Wodór to paliwo przyszłości, które będzie znajdować szerokie zastosowanie nie tylko w transporcie, ale również w energetyce. Już teraz intensyfikujemy prace nad rozwojem technologii wodorowych, tak by od 2022 roku zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym segmencie. W pełnym wykorzystaniu szans rynkowych związanych z popularyzacją paliw alternatywnych wesprze nas także ogłoszone niedawno przystąpienie koncernu do Europejskiego Sojuszu na rzecz Czystego Wodoru – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.  

Hub wodorowy powstanie na terenie należącego do Grupy ORLEN zakładu ANWIL we Włocławku. Na pierwszym etapie moce produkcyjne instalacji będą wynosiły ok. 170 kg na godzinę, jednak jej konstrukcja modułowa pozwoli na elastyczne zwiększanie produkcji wraz ze wzrostem popytu. 

Wodór to czyste paliwo. Już teraz wytwarzany jest we Włocławku w procesie elektrolizy, będzie doczyszczany do jakości paliwa transportowego metodą adsorpcji zmiennociśnieniowej (PSA). Wykorzystywany proces elektrolizy daje możliwość docelowej produkcji tzw. zielonego, bezemisyjnego wodoru. Jest to możliwe dzięki zasileniu elektrolizera energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł, już obecnie rozwijanych i wdrażanych przez Grupę ORLEN. 

PKN ORLEN
Na pierwszym etapie moce produkcyjne instalacji będą wynosiły ok. 170 kg na godzinę (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PKN ORLEN 

Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. Koncern podpisał już kilka porozumień z samorządami (w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie oraz Miastem Płock), będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru. Zakończenie inwestycji planowane jest w pierwszym półroczu 2022.  

Oprócz hubu wodorowego we Włocławku i podobnej inwestycji planowanej w Płocku, Koncern rozwija również technologie wodorowe w biorafinerii ORLEN Południe w Trzebini. Rozpoczęcie produkcji wodoru w jakości paliwa transportowego planowane jest tam już w 2021 roku.

PKN ORLEN planuje że w długiej perspektywie będzie dostarczał wodór na potrzeby statków, promów, ogrzewania, a także samochodów osobowych. Planowana jest również możliwość sprzedaży wodoru podmiotom trzecim, które wprowadzą go na inne rynki zbytu, np. do przemysłu spożywczego czy metalurgicznego. 

Obecnie kierowcy samochodów osobowych mogą tankować wodór na dwóch stacjach Grupy Orlen w Niemczech, a w czerwcu 2021 r. taka możliwość pojawi się również na trzech stacjach paliw w Czechach.

Przykładowo autobus z napędem wodorowym ma zasięg ok. 350-450 km. Na jednym tankowaniu, trwającym ok. 10 minut, może jeździć przez cały dzień. Eksploatacja to ok. 12 lat. Zastąpienie jednego autobusu miejskiego z silnikiem diesla na pojazd z napędem wodorowym może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery, a ponadto silniki autobusów na wodór są ok. 20 proc. cichsze od tradycyjnych napędów.

KW

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka