Premier Mateusz Morawiecki. fot. PAP/Marcin Bielecki
Premier Mateusz Morawiecki. fot. PAP/Marcin Bielecki

Morawiecki: Gazoport, Baltic Pipe i tunel pod Świną to polska racja stanu

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 68

Gazoport, planowany gazociąg Baltic Pipe wraz z tunelem pod Świną pokazują, czym jest racja stanu - powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości rozpoczęcia drążenia tunelu między wyspami Wolin i Uznam.

- Dajemy wyraz i udowadniamy, że realizacja spójnego i silnego scenariusza działań w zakresie gospodarki i infrastruktury jest możliwa i konieczna - dodał Morawiecki.

Szef rządu przypomniał, że niedaleko przebiega gazociąg Nord Stream, "wyraz imperialnych i mocarstwowych dążeń naszego wschodniego sąsiada". 

- W tych coraz trudniejszych okolicznościach musimy potrafić realizować swoje interesy i polską rację stanu.(...) Gazoport wraz z naszym gazociągiem bałtyckim Baltic Pipe da nam niezależność cenową od szantażu strony rosyjskiej - dodał Morawiecki. 

Premier powiedział także, że "państwo polskie było gotowe do realizacji tego projektu, ponieważ tak jak wzmocnienie wybrzeża było marzeniem Drugiej Rzeczpospolitej, tak my kontynuujemy to dzieło". - Naszym marzeniem jest silne wybrzeże, które jest nie tylko oknem na świat, ale które integruje Polskę ze światem i wzmacnia nasze szanse rozwoju - dodał.

Premier przypomniał, że pierwsze plany dotyczące tunelu pod Świną powstały już w latach 60. ubiegłego wieku.

Prezes PiS Jarosław Kaczyński podkreślił, że rozpoczęcie wiercenia tunelu to ważna chwila. - To chwila ważna, chwila, która - mam nadzieję - zostanie zapamiętana, bo teraz już wiemy na pewno, że ten tunel powstanie i Zachodnie Pomorze, a co za tym idzie Rzeczpospolita Polska będzie połączona, będzie już pod każdym względem jednym państwem, jedną ziemią, jedną naszą wspólną ojczyzną – powiedział wicepremier.

Mieszkańcy i turyści odwiedzający Świnoujście od lat czekali na stałe połączenie drogowe między wyspami - wskazał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak dodał, "dzięki realizacji tunelu już wkrótce będzie można korzystać z tego długo wyczekiwanego połączenia drogowego".

Szef resortu infrastruktury wskazał, że w inwestycji tej wykorzystywane są najnowocześniejsze technologie. - To nie tylko pisma naukowo-techniczne przynoszą nam wiedzą o tym, w jaki sposób można szybko budować bezpieczne, przewidywalne i wreszcie funkcjonalne sieci komunikacyjne, drogowe i kolejowe. To (...) polscy inżynierowie wiedzą, jak te techniki stosować, i z tego jesteśmy niezmiernie dumni - powiedział Adamczyk.

- Na naszych oczach dokonuje się historia, spełnia się marzenie tych wszystkich świnoujścian, którzy przybyli na te ziemie po 1945 roku - oświadczył europoseł PiS Joachim Brudziński. - My dzisiaj spełniamy marzenia naszych rodziców, naszych dziadków. Nasze pokolenie ma to szczęście, że trafiliśmy na wiarygodnych polityków, którzy dotrzymali słowa - dodał.

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz powiedział, że "przed nami ostatni etap, (...) ostatnie 12-18 miesięcy wytężonej pracy". - To tylko dwa najbliższe sezony letnie. W trzecim sezonie letnim będziemy już przejeżdżali tym tunelem – podkreślał.

W trakcie piątkowej konferencji maszynie, która wydrąży tunel, nadano imię Wyspiarka, wybrane przez świnoujścian. Krótko po godz. 13 wielka tarcza maszyny rozpoczęła drążenie tunelu.

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.

Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam. Maszyna TBM jest w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu w ciągu minuty. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 metry tunelu drążonego maszyną TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów. Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.

KJ

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka