Chodnik antysmogowy w Warszawie, fot. zdm.waw.pl
Chodnik antysmogowy w Warszawie, fot. zdm.waw.pl

W Warszawie jest chodnik, który "zjada" smog. Właściwości czyszczącego betonu

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 26

W Warszawie na ul. Towarowej przy rondzie Daszyńskiego jest 350 metrów kwadratowych chodnika, który – według naukowców – pochłania smog. Badania wykazały, że w sprzyjających warunkach chodnik pozwala zredukować z powietrza około 30 proc. tlenków azotu.

Chodnik zbudowany jest z betonu fotokatalitycznego. Jest to specjalny beton z domieszką tlenku tytanu, który dzięki promieniom słonecznym wykorzystuje zjawisko fotokatalizy. Na jego powierzchni dochodzi do redukcji szkodliwych substancji (w szczególności dwutlenku azotu), które w dalszym procesie rozkładają się na nieszkodliwe związki i wraz z wodą deszczową odpływają do gleby. Smog, który osiada na chodniku jest neutralizowany, a następnie usuwany z powierzchni przy czyszczeniu chodnika lub podczas deszczu.

Zobacz także: W Katowicach dron bada czystość spalin z kominów. Jest już pierwszy mandat

- Ten innowacyjny produkt może stać się bardzo efektywnym narzędziem w walce o czystsze powietrze i lepszą jakość życia w mieście. Sprawdziliśmy jego działanie w krajach Europy Zachodniej, dlatego tak bardzo zależało nam na tym, by przysłużył się również mieszkańcom Warszawy. Działania związane z redukcją oddziaływania na środowisko są wpisane na stałe w naszą strategię zrównoważonego rozwoju, dlatego udało się stworzyć odpowiedni ekosystem do tej realizacji - powiedział Przemysław Malinowski, menedżer ds. produktów specjalnych z Grupy Górażdże, która jest producentem czyszczącego betonu.

Chodnik położono w ramach pilotażowego projektu badaczy z Polskiej Akademii Nauk, Politechniki Warszawskiej i Politechniki Łódzkiej w partnerstwie z firmą biurową Skanska, sprawdzającego wydajność rozwiązania w polskich warunkach. Zanim fotokatalityczny chodnik został wybudowany, naukowcy prowadzili badania laboratoryjne i polowe pod kątem jego skuteczności.

- Nasze badania wykazały, że warunkach miejskich fotokataliza pozwala zredukować średnio 30 proc. tlenków azotu (NOx), a miejscowo nawet ok. 70 proc. – poinformował  powiedział doktorant Politechniki Łódzkiej Hubert Witkowski. Wskazał, że za rozkład szkodliwych związków odpowiada nanometryczny tlenek tytanu – dzięki swoim właściwościom umożliwia proces fotokatalizy. Technologia ta działa w określonych warunkach.

W Zakopanem będą walczyć ze smogiem - prądem

image
Chodnik antysmogowy przy Rondzie Daszyńskiego, fot. zdm.waw.pl

Najważniejszym jest promieniowanie słoneczne o odpowiedniej długości fal, które wyzwoli reakcję. Konieczne jest również utrzymywanie czystej powierzchni chodnika, co oznacza, że np. pokryty śniegiem nie spełnia swej roli. Ponadto, według badań, do których odniósł się Witkowski, temperatura jest jednym z czynników wpływających na szybkość reakcji – im wyższa, tym reakcja redukcji szkodliwych związków jest szybsza.

Smog krakowski - więcej dymu niż ognia tylko do 2019 r.

- Musimy mieć świadomość tego, że zanieczyszczenie powietrza jest niebezpieczne nie tylko dlatego, że je wdychamy do płuc. Oprócz tego smog osiada na nas – na ubraniach czy skórze, dlatego jest to podwójnie niebezpieczne – podkreślił Witkowski. Dodał, że zgodnie z informacjami podawanymi przez producenta betonu stosowana w nim technologia pozwala na redukcję wielu zanieczyszczeń. Badania wykazały, że znaczna poprawa powietrza nastąpiła również na wysokości 50cm od podłoża, co jest szczególnie istotne dla zdrowia małych dzieci.

Za warszawską antysmogową instalację odpowiada firma Skanska, która zamierza zainwestować w ponad 6 tysięcy metrów kwadratowych takiej powierzchni w okolicy ronda Daszyńskiego. Beton fotokatalityczny jest droższy o kilkanaście procent od zwykłego, jednak, mając na uwadze postępujące problemy z zanieczyszczeniem powietrza, taka inwestycja może być warta swojej ceny. - Zdaniem producenta tej technologii chodnik o powierzchni standardowego boiska do piłki nożnej jest w stanie rocznie zredukować tyle smogu, ile emituje samochód z silnikiem Diesla po przejechaniu 170 tys. kilometrów – mówi Witkowski.

Smog w Polsce. Gdzie oddycha się najgorzej?

Dzięki badaniom wiadomo też, że w momencie, gdy przy Rondzie Daszyńskiego powstanie już zwarta zabudowa, zielony beton osiągnie jeszcze lepsze wyniki w walce z warszawskim smogiem. Wieżowiec Generation Park zostanie wyposażony w stałą stację pomiarową, która nieprzerwanie będzie badać stężenie zanieczyszczeń w powietrzu.

źródło: PAP, zdm.waw.pl, bryla.pl

ja

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.



Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka