kungalu kungalu
48
BLOG

Polskie drony cargo (kurierskie) < KT

kungalu kungalu Technologie Obserwuj notkę 6



Wywiad z Dariuszem Czajką, prezesem zarządu spółki Squadron, dotyczy projektu Mallardpolskiego bezzałogowego statku powietrznego (BSP) przeznaczonego do celów logistycznych, zdolnego do przenoszenia ładunku o masie jednej tony na odległość 3000 km [03:04]–[03:11].

Geneza i Rozwój Projektu

  • Początki: Projekt jest rozwijany od 2017 roku [03:13]. Prezes Czajka podkreśla, że platforma powietrzna to tylko jeden element. Cała operacja wymaga stworzenia kompleksowego systemu, w skład którego wchodzi: stacja sterowania (Ground Control Station - GCS), personel naziemny oraz system logistyczny (w tym specjalne opakowania Cargo) [03:42]–[05:14].
  • Wirtualne Testy: Ze względu na wysokie koszty budowy docelowego statku, Squadron przez lata doskonalił ergonomię stacji sterowania i cały system logistyczny w rzeczywistości wirtualnej [05:23].
  • Obecne Testy: Obecnie trwają testy w powietrzu z wykorzystaniem tzw. „małego Mallarda” poza granicami Polski, aby sprawdzić założenia teoretyczne i system logistyczny w świetle obowiązujących przepisów prawa lotniczego [05:51]–[07:07].

Zastosowania i Innowacje

  • Rynek Docelowy: Mallard ma uzupełnić istniejący system Cargo, a nie konkurować z frachtem morskim czy kolejowym [08:53]. Celem jest segment towarów typu low volume, high value (mała objętość, wysoka wartość), takich jak elektronika [10:00]–[10:46].
  • Dostępność: Mniejszy bezzałogowiec będzie w stanie lądować na lotniskach o niższej kategorii lub trawiastych, co umożliwi dostawy do trudno dostępnych, wyizolowanych obszarów (np. wyspy, strefy arktyczne, pustynne) [10:16], [21:03].
  • Zastosowania Dual-Use: Choć projekt jest cywilny, może być również wykorzystany do dostaw humanitarnych za pomocą zrzutów ładunku w rejonach klęsk żywiołowych, pandemii lub konfliktów zbrojnych. W razie potrzeby można go dostosować do celów wojskowych [16:40]–[17:38].
  • Rozproszone Sterowanie: Innowacyjna koncepcja zakłada możliwość przechwytywania samolotu i wymiany operatorów wzdłuż trasy przelotu. Umożliwia to zapewnienie linii lotniczej na dowolnie długi dystans, ograniczony jedynie paliwem, co jest niemożliwe w lotnictwie załogowym [18:57]–[20:08].

System Zarządzania Flotą Dronów

Squadron opracował własny system zarządzania flotą dronów [23:37], który jest niezbędny dla utrzymania stałej zdatności do lotu i dokumentowania operacji. System ten służy do:

  • Kontroli Technicznej: Monitorowania stanu technicznego wszystkich elementów statku (np. baterii) oraz planowania przeglądów [24:10]–[25:25].
  • Dokumentacji Lotów: Opracowywania i przechowywania pełnej dokumentacji, w tym uzyskiwania zgód na loty i zamykania operacji po lądowaniu [25:41].
  • Śledzenia Cargo Celnego: Zapewnienia, że ładunek celny nie utracił swojej cechy (czyli nie było nieautoryzowanych międzylądowań) i umożliwienia integracji z systemami przewoźników logistycznych [26:47]–[27:43].

Bezpieczeństwo: Przepisy nakazują wyposażenie BSP w systemy bezpieczeństwa, takie jak FTS (Flight Termination System), oraz obowiązek planowania awaryjnych scenariuszy i lotnisk zapasowych na całej trasie przelotu [29:14].
















kungalu
O mnie kungalu

Fabryka Prostych Rozwiązań                                                                       X                                                                       

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Technologie