I. Ogólnie:
1. Wartość podatków w paliwie przekracza 50% jej ceny. Kierowcy ponoszą zatem gro wydatków budżetowych państwa.
2. Niedorzeczne ograniczanie prędkości, które w wielu wypadkach przez nikogo nie jest respektowane, prowadzi do degradacji wartości prawa, szacunku do niego, a jednocześnie jest zwykłą dolegliwością dla kierowców.
3. Ustawianie radarów w miejscach, gdzie wcześniej niedorzecznie ograniczono dopuszczalną prędkość – jest sposobem łatania dziur budżetowych wielu gmin. Są gminy, w których budżet w kilkudziesięciu procentach opiera się na dochodach z kar nakładanych na kierowców.
II. Nowe rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych, z dnia 25 kwietnia 2012 r. ,,w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego’’ (wchodzi w życie 8 czerwca 2012 r.) – wprowadza:
a. zupełnie nowe kary (punkty karne),
― przykład I: 5 pkt (dotychczas 0) za zaparkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych. [kod C 18 załącznika do rozporządzenia] Do tej pory obowiązywała tylko kara pieniężna. Oczywiście naganne jest zaparkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych, ale kara grzywny powinna być zupełnie wystarczająca. Punkty karne z istoty swojej powinny dotyczyć osób, które dopuszczają się wykroczeń stwarzających niebezpieczeństwo, a parkowanie w miejscu dla niepełnosprawnych niebezpieczeństwa nie powoduje .
― przykład II: Zakrywanie, m in. oznaczeń czy tablic rejestracyjnych - 3 pkt (dotychczas 0) – uwaga jak wyżej. [kod H 17 załącznika do rozporządzenia] Poza tym nie ma tu przypadku braku tablic, a efekt jest identyczny jak przy zakryciu.
Kara obowiązuje również za ozdabianie tablic, ograniczające ich czytelność. [kod H 18 załącznika do rozporządzenia]
a. wyższe od dotychczasowych,
― przykład I: Przewożenie pasażerów bez pasów – 4 pkt (dotychczas 1 pkt). [kod J 02 załącznika do rozporządzenia]
― przykład II: Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej – 10 pkt (dotychczas 8 pkt). [kod B 05 załącznika do rozporządzenia] Zwracam uwagę, że kara dotyczy nie nieustąpienia pierwszeństwa, ale niezatrzymania pojazdu i jest drakońska.
b. utrzymuje dotychczasowe kary , w tym moim zdaniem, niedorzeczne,
― przykład I: /naprawdę absurdalny/ Wyposażenie pojazdu w urządzenie informujące o działaniu sprzętu kontrolno – pomiarowego … albo przewożenie takiego urządzenia w stanie wskazującym na gotowość jego użycia – 3 pkt (jak dotychczas). [kod H 07 załącznika do rozporządzenia] Gdyby władzy zależało – jak cały czas twierdzi – na bezpieczeństwie i na tym aby kierowca zdejmował nogę z gazu widząc radar, a nie na tym, by łupić kierowców grzywnami za przekroczenie prędkości poprzez stawianie radarów w najbardziej niespodziewanych miejscach, to nie karałaby za posiadanie urządzenia, które eksponuje te niebezpieczne miejsca, w których należy zwolnić.
― przykład II: Niestosowanie świateł mijania od świtu do zmierzchu – 2 pkt (jak dotychczas). [kod G 03 załącznika do rozporządzenia] Trzeba zauważyć, że w wielu krajach ten wymóg nie obowiązuje, a u nas karany jest nie tylko grzywną, ale dodatkowo punktami karnymi.
Państwo jest nadmiernie represyjne wobec kierowców, nastawione na drenaż kieszeni, nieelastyczne, wprowadzające nieżyciowe często rozwiązania.
I.F