Transport jest krwiobiegiem gospodarki. PKP Cargo to spółka strategiczna nie tylko dla gospodarki, ale także dla bezpieczeństwa państwa. Ukraina wchodzi na polski rynek kolejowy - planuje przejąć transport w Polsce.
Poniżej zestawienie lat i wyników finansowych PKP Cargo według AI:
- 2015: zysk 30,1 mln zł
- 2016: Strata 133,8 mln zł
- 2017: Zysk 81,7 mln zł
- 2018: Zysk 183,9 mln zł
- 2019: Zysk 36 mln zł
- 2020: Strata 224,3 mln zł
- 2021: Strata 225,3 mln zł
- 2022: Zysk 148 mln zł
- 2023: Zysk netto 82,1 mln zł
- 2024: Strata około 2,41 mld zł !!!
Wysokość straty może oszałamiać. Na Ukrainie trwa wojna, a do samej Ukrainy transport wiedzie przecież przez Polskę. Dlateczego należy zapytać, dlaczego PKP Cargo notuje straty? Kto realizuje przewozy, ktore mogą być realizowane przez PKP Cargo?
Do zwolnienia ma iść tysiące ludzi zatrudnionych w PKP Cargo. Najciekawsze jest jednak to, że PKP Cargo planuje sprzedać na złom około 10 tysięcy wagonów towarowych, przeznaczonych do transportu wegla, które są wyłączone z użytku operacyjnego z powodu... przekroczenia terminów wykonania czynności utrzymaniowych!
Jak pisze portal Rynek kolejowy:
"Blisko 80% z 10 360 wagonów, które zostały wytypowane do procesu sprzedaży to najstarsze węglarki z lat 60, 70 i 80 [szczegóły w podlinkowanym tekście].
Zarząd PKP Cargo dopuszcza bowiem sprzedaż wagonów wyłącznie jako złomu. Nowy nabywca nie będzie mógł ich ponownie wykorzystać (a kto jemu zabroni? - przyp. R.K.).– Może to spowodować, po pierwsze, zaniżenie wartości tego majątku: złom z wagonu jest wart mniej niż sam wagon – zwrócił uwagę prezes Fundacji ProKolej. Przedmiot licytacji określono jako odpad, wskazując ścieżkę jego przymusowej likwidacji (m.in.: przecięcie ostoi wagonu na dwie części, przecięcie każdej ostojnicy, ramy wózka i nacięcie zestawów kołowych). – Zabroniona jest również odsprzedaż wszelkich części i podzespołów – dodał Majewski.
Źródło: https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-cargo-sprzedawane-wagony--w-tym-prawie-nowe--tylko-na-zlom-dlaczego-123764.html
Dokładna liczba węglarek w Polsce nie jest znana. Na koniec 2023 roku w Polsce było łącznie 83 761 wagonów towarowych, przy czym dla jednego z ich typów – węglarek typu E i F – zanotowano spadek stanu posiadania. W 2022 roku PKP Cargo posiadało około 23 276 sprawnych wagonów do przewozu węgla, a firma planuje zezłomować ponad 10 tysięcy węglarek.
Ukraina wchodzi na polski rynek kolejowy
Tymczasem na polski rynek kolejowego transportu towarowego wchodzą m.in. litewski LTG Cargo (od 2020 r.) oraz węgierski CER Cargo (od 2024 r.), a polski rynek jest również łakomo obserwowany przez Koleje Ukraińskie, które planują rozpocząć przewozy w 2025 roku.
Koleje Ukraińskie, poprzez swoją polską spółkę córka Ukrainian Railways Cargo Poland, weszły na polski rynek przewozów towarowych w czerwcu 2024 roku, otrzymując od Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) licencję na działalność, co oznacza konkurencję dla polskich przewoźników, takich jak PKP Cargo, a nie przejęcie całego rynku. Nowy przewoźnik zamierza połączyć transport między Ukrainą a Europą.
Podsumowując, na strategicznej dziedzinie jaką jest transport, zamiast Polaków, będą zarabiać obcy przewoźnicy. A skąd Ukraińcy mają na "inwestycje" w Polsce pieniądze?
Witold Gadowski przestrzega, że Ukraińcy wchodzą do Polski ze swoimi oligarchicznymi i korupcyjnymi, na skalę wcześniej nie znaną, nieuczciwymi zwyczajami.
Czy Polaków to jednak obchodzi?
Zachęcam do niewielkiego wsparcia mnie na chleb - można to zrobić na tej stronie: https://suppi.pl/romualdkalwa

Inne tematy w dziale Gospodarka