Pupilla Libertatis
Myślę, politykuję, rozważam, polemizuję, szukam, prowokuję, dyskutuję, dociekam, analizuję, filozofuję.
123 obserwujących
1522 notki
1930k odsłon
102 odsłony

Betel. Część 2. Rozgrywka.

Wykop Skomentuj

Betel. Część 1. Terminologia. <- poprzednia część

Rozgrywka (druga faza rozdania)

       Po rozdaniu dostaniesz 10 kart, których wizerunki sam możesz zobaczyć - ale trzymaj je w ręku tak, by ich wartości nikt inny nie widział. Potem następuje licytacja i rozgrywka. W trakcie rozgrywki gracze zbierają lewy. Gdy jesteś "wychodzącym", to weź jedną kartę i odkrytą połóż na stole. Kolejny gracz na lewo od ciebie odkrywa jedną z kart, które trzyma w swoim ręku i kładzie ją odkrytą na karcie wyłożonej przez ciebie. Tak zagrane trzy karty przez wszystkich trzech kolejnych graczy stanowią „lewę”.

       Pierwszy gracz wykładający kartę to „wychodzący”. Wychodzący może wyjść dowolną kartą - jej kolor wyznacza „kolor wychodzący”. Każdy następny gracz musi dołożyć dowolną wyższą kartę tego samego koloru, co kolor karty wychodzącej, jeśli taką ma. Położenie na kartę wychodzącą wyższej karty tego samego koloru jest „biciem” i jest obowiązkowe. Jeśli nie masz wyższej karty musisz dołożyć niższą w kolorze wychodzącym. Gdy nie masz do koloru możesz wyrzucić dowolną kartę.

       Gdy jest rozgrywany kontrakt bez atu, to więcej reguł dotyczących brania lew nie ma. Ale gdy rozgrywamy kontrakt z kolorem atutowym, a kolorem wychodzącym jest kolor boczny, to należy dodatkowo zastosować poniższe reguły.

       Jeśli nie masz do koloru, to musisz zawsze dołożyć „atut”, a jeśli już jest przebite atutem, to musisz nadbić wyższym, a jeśli nie masz, to musisz dołożyć niższy. Gdy nie masz ani do koloru, ani atutu, to możesz dołożyć dowolną kartę.

       Lewę zabiera ten gracz, który dołożył najwyższą kartę w kolorze wychodzącym, a jeśli lewa została przebita, to ten, który dał najwyższy atut.

       W pierwszej rozgrywanej lewie wychodzi rozgrywający, czyli ten, który wygrał licytację i rozgrywa wylicytowany kontrakt. W każdej następnej rozgrywanej lewie wychodzącym jest ten, kto wziął poprzednią lewę.

       Wylicytowany kontrakt może być rozgrywany bez atu albo z kolorem atutowym - to jest gra normalna. Albo można wylicytować grą betelkową, która jest zawsze bez atu.

       Rozgrywka jest podobna do brydżowej - tylko nie ma dziadka, gra się nie w cztery, ale w trzy osoby, i jak napisano powyżej jest obowiązek bicia w kolorze, bicia atutem i dokładania atu.

       Jedyny wyjątek w stosunku do tych reguł to kontrakt zwany „Wielkim Betlem”. W tej rozgrywce nadal jest taki sam obowiązek bicia dla rozgrywającego, ale nie ma go dla obrońców. Muszą oni nadal dokładać do koloru, ale nie muszą bić wyższą kartą w kolorze, a gdy nie mają do koloru nie muszą dokładać atu - czyli jest to tak samo jak w brydżu.

Rodzaje gier, które można wylicytować

P0 "Trzy pasy" - brak rozgrywającego i zadeklarowanego kontraktu "Betelek" - 3 lub mniej lew
P1 "Jeden" - 6 lub więcej lew "Mały Betel" - 2 lub mniej lew
P2 "Dwa" - 7 lub więcej lew "Średni Betel" - 1 lub mniej lew
P3 "Trzy"- 8 lub więcej lew "Duży Betel" - żadnej lewy
P4 "Szlemik" - 9 lub więcej lew "Wielki Betel" - żadnej lewy i brak obowiązku przebijania dla obrońców
P5 "Szlem" - wszystkie lewy -

       Gry dzielą się na "normalne" (druga kolumna na powyższej liście) i "betelkowe" (trzecia kolumna).

       W grach normalnych chodzi o wzięcie zadeklarowanej liczby lew - więc należy dążyć do wzięcia ich jak najwięcej. W betelkowych jest odwrotnie - chodzi o wzięcie nie więcej lew, niż zadeklarowano - więc należy dążyć do wzięcia ich jak najmniej.

       Obrońcy w grach normalnych dążą do tego, by odebrać rozgrywającemu jak najwięcej lew, a w betelkowych na odwrót - by wcisnąć rozgrywającemu jak najwięcej lew.

       W każdej grze normalnej rozgrywający, któremu uda się ugrać kontrakt, czyli weźmie tyle lew ile zadeklarował, dostanie punkty dodatnie i dodatkowe punkty za każdą nadróbkę. Gdy weźmie mniej lew, a zatem nie ugra kontraktu, dostanie tylko punkty ujemne i nic więcej - bez względu na to o ile weźmie lew mniej. A obrońcy w obu przypadkach dostaną po prostu dodatnie punkty za każdą wziętą lewę.

       W każdej grze betelkowej rozgrywający, który nie weźmie więcej lew niż zadeklarował, czyli ugra kontrakt, dostanie punkty dodatnie, a gdy weźmie więcej lew, dostanie punkty ujemne - a to o ile weźmie mniej, lub więcej, nie wpływa na punktację. Natomiast obrońcy w obu przypadkach dostaną ujemne punkty za każdą wziętą lewę.

następna część -> Betel. Część 3. Licytacja.

Grzegorz GPS Świderski

PS. Wersja angielska (english version):


PS2. Inne znaczenia słowa "Betel" :

  • Betel - po hebrajsku Dom Boży.
  • Betel - miasto biblijne w starożytnej Palestynie.
  • Betel - rodzaj używki popularnej w krajach Dalekiego Wschodu.
  • Betel - pieprz betelowy, roślina, której liście wykorzystywane są jako zewnętrzny składnik betelu.
  • Betel - palma betelowa, areka, roślina, której nasiona wykorzystywane są jako wewnętrzny składnik betelu.
  • Betel - ośrodek koordynujący działalność Świadków Jehowy w danym kraju.
  • Betel - katolicki ruch dobroczynny zajmujący się osobami niepełnosprawnymi.


Betel. Część 1. Terminologia. <- poprzednia notka

następna notka -> Narciarska karma wraca!

Tags: gps65, Betelek, Betel, rozgrywka, betelkowe, licytacja, 

Wykop Skomentuj
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości