hazelhard hazelhard
92
BLOG

Polska przyjazna kierowcom

hazelhard hazelhard Gospodarka Obserwuj notkę 7

Przed kilkunastu laty pracowalem w Trieście i co najmniej kilkanaście razy musiałem zaliczyć dwupasmową trasę samochodową Warszawa-Cieszyn (380 km), czyli tzw. gierkówkę. Zajmowało mi to wtedy dokładnie 4 godziny, w tym jedno tankowanie i wypicie kawy.

Dla wyjaśnienia dodam, że miałem wtedy Ładę, która maksymalną prędkość miała około 130 km/h. Dzisiaj mam samochód nieco szybszy, ale przejazd zajmuje mi około 6 godzin. Nie dlatego, że są korki (wtedy jadę jeszcze dłużej!), tylko z powodu dziesiątków ograniczeń prędkości do 70 km/h przy skrzyżowaniach z jakimiś podrzędnymi drogami, i straszących mnie tam fotoradarów (lub ich atrap).

Ograniczenia te uważam za absurd z następującego powodu:Przy prędkości 70 km/h moja droga hamowania wynosi około 25 metrów, podczas gdy tira z przyczepą 150 metrów. Rozumiem, że ograniczenie prędkości musi uwzględniać właśnie te tiry. Tylko dlaczego miliony kierowców samochodów osobowych muszą być traktowane tak samo?

Dwie godziny statystycznego kierowcy to 50-100 złotych. Dziennie po tej trasie jeździ pewnie ze 100 tysięcy ludzi, co daje 10 milionów złotych dziennie. Rocznie więc 3 miliardy złotych Polska marnotrawi, bo urzędnikom nie chce się zrobić najprostszej rzeczy, jaką byłoby zróżnicowanie ograniczeń prędkości na prawym (np. 70 km/h) i lewym (np. 100 km/h) pasie, przy wprowadzeniu zakazu jazdy ciężarówek na lewym pasie na kilometr przed znakiem ograniczenia prędkości. Jeżeli ktoś jednak będzie upierał się, że dopiero prędkość dla samochodow osobowych 70 km/h zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniach na gierkówce, to kryminałem jest stosowanie tego samego ograniczenia dla tirow. One powinny jeździć tam z prędkością 25 km/h!!!

Przykładów podobnego marnotrawienia czasu Polaków można podać tysiące. Najwyższy czas, aby przysłowie „Czas to pieniądz” coś w Polsce zaczął oznaczać.

A przy okazji, to pamiętajcie Wszyscy, że jadąc blisko przed tirem na prawym pasie naprawdę ryzykujemy, bo on hamuje na drodze kilkukrotnie dłuższej. Dużo bezpieczniej jechać szybko po lewym!!!

hazelhard
O mnie hazelhard

przeprowadzam wirtualna sanacje polskiej nauki Every day I get up and look through the Forbes list of the richest people in America. If I'm not there, I go to work. (Robert Orben) When you reach for the stars you may not quite get one, but you won't come up with a handful of mud either (Leo Burnett).

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka