Paweł Kasprowski Paweł Kasprowski
485
BLOG

Manifest ofiary nietolerancji i dyskryminacji

Paweł Kasprowski Paweł Kasprowski Wychowanie Obserwuj temat Obserwuj notkę 30

Od 6 roku życia noszę okulary. Z początku nie byłem zbyt zadowolony, gdy dowiedziałem się, że muszę je nosić, ale na szczęście szybko zrozumiałem, że to nic złego i nauczyłem się akceptować siebie i swój wzrok. Od tego czasu z dumą noszę swoje okulary i nie czuję się przez to gorszy od innych.  

Jednocześnie ze smutkiem zauważam wiele przejawów niesłusznej dyskryminacji. W filmach kręconych dla młodzieży osoby noszące okulary przedstawiane są zwykle jako kujony i nerdy. W każdym praktycznie filmie w którym dziewczyna „brzydkie kaczątko” zmienia się w pięknego łabędzia na początku nosi ona okulary, a potem się ich magicznie pozbywa. Sportowcy noszący okulary są zmuszani do noszenia soczewek kontaktowych, mają czasem problemy z dopuszczeniem do zawodów, jeśli chcą wystąpić w okularach.

Z tego powodu chciałem oficjalnie zaprotestować i przedstawić moje postulaty, aby:

1) Zabronić używania określenia „wada wzroku” a zamiast tego używać określenia „cecha wzroku” aby pozbyć się – niesłusznych! – pejoratywnych konotacji.

2) Zabronić nie tylko w oczywisty sposób obraźliwych określeń „okularnik” czy „brylok” ale także „krótkowidz” czy „dalekowidz” – bo to także sugeruje ułomność wzroku.

3) Zaproponować nowe neutralne określenie osób noszących okulary – moja propozycja to OOIW – Osoby o Innym Wzroku.

4) Wprowadzić wysokie cła na soczewki kontaktowe, aby zachęcić OOIW do noszenia okularów i nie dopuścić, aby z powodu nieuzasadnionego wstydu ubierały one soczewki. Rozpocząć jednocześnie kampanię "STOP soczewkom" wyjaśniającą ich negatywny wpływ polegający na wysuszaniu gałki ocznej.

5) Wymusić na producentach filmów fabularnych, aby jak najczęściej obsadzali osoby w okularach (to znaczy OOIW) w rolach bohaterów akcji, komandosów czy strzelców wyborowych, aby walczyć z zakorzenionymi stereotypami. Szczególnie kompletny brak w dotychczasowych filmach osób w okularach (OOIW) wśród strzelców wyborowych świadczy o szowinizmie i zaściankowości producentów filmowych, z którym trzeba zdecydowanie walczyć.

6) Wprowadzić w szkołach „Dzień OOIW”, podczas którego wszystkie dzieci będą musiały przyjść w okularach - aby nauczyć je empatii i tolerancji.

Zapraszam wszystkich podzielających moje poglądy do udziału w Marszu OOIW, który zamierzam w najbliższym czasie zorganizować. Nie możemy dłużej tolerować poniżania naszej grupy!

---

Oczywiście powyższy tekst nie jest do końca poważny. Ale czy czegoś nam nie przypomina? ;)


Jestem informatykiem ale ponieważ interesuję się historią - staram się pisać o historii. Pasjonuję się znajdowaniem analogii pomiędzy historią a dniem dzisiejszym. Interesują mnie też różne interpretacje tych samych zdarzeń.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo