Janosik Janosik
12112
BLOG

Film z TU 154 M 102 - Po Komendzie - ODCHODZIMY BIS

Janosik Janosik Rozmaitości Obserwuj notkę 10

Dlaczego Medialni Eksperci - nie zwrócili uwagę na Blokadę Autopilota 400 Hz na 80 metrach WB :

Wielokrotnie zadawane pytanie dlaczego znaleźli się tak nisko ? Ponieważ Autopilot 400 Hz tryb UCHOD był zablokowany i nie zadziałał 0,3 sekundy po komendzie Odchodzimy i spadali dalej - Gdyby zadziałał odeszli by na drugi krąg ( tak jak na załączonym Filmie ) - a tak musieli wyłączać autopilota ręcznie na co mieli 5 sekund i brakło wysokości.

"...Kto bowiem będąc 20 metrów WB - 45 metrów nad ziemią zamiast wcisnąć jeden przycisk UCHOD bawi się w wyłączanie po kolei wszystkich kanałów autopilota? Odejście przez UCHOD jest szybsze..." Co pokazuje załączony Filmik.

Tu-154 M 102 Dęblin 06.10.2010 roku

( No i ta tajemnicza "Naprawa" autopilota na kilka dni przed wylotem do Katynia )

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Co oznacza komenda "odchodzimy"

O 10:40:50,5 drugi pilot podaje komendę "odchodzimy". Jest to po­prawne działanie drugiego pilota przewidziane instrukcją Tu-154. Drugi pilot jest obowiązany ją ogłosić i nacisnąć przycisk "UCHOD" jeżeli pierw­szy pilot do momentu osiągnięcia bliższej radiostacji prowadzącej nie ogłosił komendy "lądujemy!". Jeżeli jednak przedtem dowódca samolotu komendę "lądujemy" ogłosi drugiemu pilotowi ZABRANIONE JEST wydawanie komendy „odchodzimy”, chyba że dowódca odwoła decyzję o lądowaniu.

Ogłoszenie przez drugiego pilota komendy "odchodzimy" świadczy, że decyzji o lądowaniu dowódca samolotu nie wydał.

Dalszy proces opadania nie był więc kontrolowanym manewrem lądo­wania ale niekontrolowanym upadkiem.

Szkoda, że przewodniczący polskiej komisji pułkownik doktor Edmund Klich albo instrukcji obsługi samolotu Tu-154 nie przeczytał albo nie in­formując, że podanie przez drugiego pilota komendy „odchodzimy” świadczy o tym, że nie było przedtem decyzji dowódcy „lądujemy” świa­domie opinię publiczną wprowadził w błąd.

MAK z niejasnych powodów też tego w sposób właściwy nie komentuje.

O 10:40:51,5 zadziałał alarm radiowysokościomierza nastawionego na wysokość 100 metrów. Jest to niezbity dowód, że i tu dr E. Klich nie miał racji, bo do tego momentu załoga musiała posługiwać się (zgodnie z instrukcją pilotażu samolotu Tu-154) tylko wysokościomierzem ba­rycznym.

Kiedy według odczytów nawigatora samolot znajdował się na wysokości około 70 metrów radiowysokościomierz wykazujący wysokość nad gruntem sygnalizował 100 metrów wysokości. Oznacza to, że samolot przelatywał w tym momencie nad wąwozem zagłębionym około 30 me­trów poniżej poziomu progu pasa lotniska.


---------------------------------------------------------------------------------------------

03.12.2010 15:34 @manek

Jeszcze krotka dygresja co do czasow wyłączania autopilota.

Wg wstepnego raportu z 19.05.2010 MAK podaje ze nastepowalo to odpowiednio 5 i 4 sekundy przed uderzeniem w drzewo. Jezeli MAK ma na mysli ten sciety czubek brzozki jako punkt odniesienia, to te wylaczania w 2 plaszczyznach mialy by miejsce tylko 1 sekunde po rozpoczeciu sie "kwadratowej" czesci procedury "odchodzimy".
Czyli czas tniecia brzozki - 5 sekund to wynosi 40:56,75-5=40:51,75
a "kwadratowa" czesc rozpoczyna sie o 40:50,55.

Jak przyjac tak niedokladnie podawane dane przez MAK to nie dziwilbym sie ze i tu takze ten czas 5 i 4 sekund by sie nie zgadzal.

Moje pierwsze wrazenie jest takie, ze na wysokosci decyzji 100m baro kapitan nie podjal decyzji o ladowaniu i zgodnie z procedura 2 pilot po dwoch sekundach czyli gdzies na 80m baro powiedzial "odchodzimy" i jednoczesnie naciskal przycisk "uchod".

Byc moze, ze automat nie zareagowal, albo reagowal b a r d z o powoli i po paru sekundach Kapitan "pomogl" temu "odchodzimy".

Czy to nie wtedy pada przeklenstwo 2 pilota "qrwa" jako mozliwa reakcja na brak dzialania automatycznego "Uchodu"?

NDB2010: Brytyjska prasa cytuje WikiLeaks: ROSJA TO KRAJ MAFIJNY"
 

---------------------------------------------------------------------------------

Uchod

Przycisk 'uchod' nie daje mi spokoju. Ten przycisk nie tylko wyłącza autopilota, ale włącza pełny ciąg wszystkich trzech silników - daleko szybciej niż manipulacja trzema dżwigniami ciągu.

Przy lądowaniu 'uchod' używany jest tylko i wyłącznie do odejścia na drugi krąg. Tym samym jest optymalny do włączenia jakiejś technicznej pułapki w najbardziej krytycznym momemncie podejśćia do lądowania - w momencie decyzji o zaniechaniu lądowania.

Wystarczyłoby odłączyć jeden przewód, żeby silniki zachowywały się normalnie przy normalnym posługiwaniu się przez pilotów dźwigniami ciągu, ale nie przechodziły na pełny ciąg po naciśnięciu przycisku 'uchod'. Hipotezę moglyby zweryfikować szczegółowe badania wraku, no ale wrak już nic nam nie powie.
.
STARY WIARUS   339 1568  | 17.10.2010 12:38Service.lockUserShow(801);
 

----------------------------------------------------------------------------------

18.01.2011 13:07 @manek

chcialbym tylko na drobnostke zwrocic uwage, mianowicie na fakt prawidlowego dzialania obydwu wysokosciomierzy barycznych do wysokosci 305m nad poziom pasa. Wg MAKu nastepuje na jednym reset z wartosci poprzednio nastawionej na 993 hPa do wartosci 1013 hPa.
Wg MAKu nastapilo to w wyniku nacisniecia przycisku!!!
Jezeli to mialo miejsce to na rozkaz Kapitana powinna nastapic natychmiastowa proba kerektury tej wysokosci i ustawienie tego wysokosciomierza znowu na 993. Czasu do tego bylo sporo.
Dlaczego ta natychmiastowa korekta nie miala miejsca? A moze chciano, probowano ale nie dalo sie?
A czy tak mogloby byc? SiFi:
od tej krytycznej wysokosci zadzialal uaktywniony podczas lotu "TROJANER", ktory zmienil wskazania tego WB, zablokowal mozliwosc recznej ingerencji, zablokowal wszystkie automatyczne funkcje przycisku "UCHOD" no i jeszcze pare innych "DROBNOSTEK". Dalej miala miejsce juz tylko "reczna" walka zalogi z tak poteznie zablokowanym AP, ktora zakonczyla sie tak jak.... ( jak się miała zakończyć )

REXTURBO: Raport - Manipulacje Aspektami Katastrofy
 ------------------------------------------------------------------------------------

Janosik
O mnie Janosik

" Dzisiejsze Czasy " - Oceniam : - Krytycznie.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości