Na dostawach i próbach dostaw paliw lotniczych przejechało się parę firm i sam PLL LOT. Ostra walka konkurencyjna.
Państwowe firmy PPL i Petrolot się kłócą, warszawskiemu lotnisku grozi paraliż.
Kolejna osłona sporu Przedsiębiorstwa Państwowe Porty Lotnicze
(PPL), zarządcy warszawskiego lotniska
Okęcie, z PLL LOT. Tym razem PPL uderzyły w państwowy Petrolot, spółkę należącą w 49 proc. do narodowego przewoźnika i w 51 proc. do Orlenu. Petrolot od lat ma monopol na sprzedaż paliw lotniczych na Okęciu. Zarząd lotniska chce go przełamać i wpuścić inną państwową firmę – Lotos Tank, który należy do pochodzącego z Pomorza głównego rywala Orlenu.
Do zaognienia sporu PPL z LOT doszło, gdy Porty wypowiedziały Petrolotowi dzierżawę bocznicy, którą na lotnisko wjeżdżają cysterny z paliwem
. Petrolot ostrzega, że spowoduje to wstrzymanie ruchu lotniczego w Warszawie od 1 maja, kiedy wypowiedziana umowa przestanie obowiązywać.
- Poinformowaliśmy ministra infrastruktury o dużym ryzyku, że od 1 maja nie będziemy mogli dowieźć paliwa, a w efekcie przestaniemy zaopatrywać port Chopina – mówi Ireneusz Wesołowski, prezes Petrolot.
Oznaczałoby to, że paliwa nie dostanie kilkadziesiąt linii lotniczych, a nawet samoloty
polskich VIP-ów: prezydenta i premiera.
PULS BIZNESU
Monopol wyłaczności PETROLOTU
Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze właśnie wypowiedziało umowę należącemu do Orlenu i LOT-u Petrolotowi - ustalił "Dziennik Gazeta Prawna". Według dziennika, nowym dostawcą będzie Lotos.
Chodzi o wypowiedzenie warunków, szczególnie tych dotyczących wyłączności Petrolotu w korzystaniu z bocznicy kolejowej, czyli torów prowadzących do zbiorników bazy paliwowej. Jak czytamy w dzienniku nowe warunki umowy mają obowiązywać od maja 2011 r. Tym samym zniknie ostatnia przeszkoda, bo na lotnisko wszedł nowy dostawca. Już wiadomo, że ma nim być Lotos.
PPL chcą wpuścić na lotnisko firmę gdańskiego Lotosu - Lotos Tank, aby przełamać monopol koncernu z Płocka. Może mieć to jednak skutki uboczne. Także w postaci ogromnych strat finansowych Petrolotu, z racji niesprzedanego paliwa i wysokich odszkodowań liniom lotniczym, z którymi wiążą ją obowiązujące do końca tego roku kontrakty. Porty uspokajają
WSPOMNIENIA Z HISTORII PALIW NA OKĘCIU
Przyczyną porażki firmy z Płocka POLLEX była tylko chęc sprzdawania paliw lotniczych na Okęciu.
Motyw medialny z żoną Józefa Oleksego w Radzie Nadzorczej POLLEX był zagrywką polityczną.
O nadroższym paliwie w PLL LOT pisałem uprzednio.
http://jaron.salon24.pl/60890,paliwo-lotnicze-najdrozsze-w-pll-lot
WTOPA PLL LOT na umowach hendingowych na paliwo
DODATKOWE WYJASNIENIA
W opinii wiceministra, należałoby się zastanowić, czy umowy hedgingowe na kursy walut powinny być zawierane. "Skutki tych umów w przypadku LOT są dotkliwe i one mogą się przeciągnąć nawet na 2010 r.(...). Gdyby cena paliwa wzrastała, to automatycznie wynik LOT-u będzie lepszy" - podkreślił.
Poseł Marek Suski (PiS) dopytywał wiceministra, dlaczego LOT zawarł umowę na dwa lata.
- Jeśli ktoś się zna na hedgingu, to wie, że się nie zawiera umów na 2 lata, tylko zawiera się umowę na 3 miesiące czy pół roku. Szczególnie kiedy było wiadome, że to jest "górka cenowa" (dla baryłki ropy naftowej - PAP). Zawarcie umowy na dwa lata za taką cenę, jest po prostu kardynalnym błędem - argumentował Suski.
- Nie twierdzę, że w kwietniu, maju czy w lipcu ub.r. nikt nie zawarł żadnej umowy , ale te hedgingowe umowy, które dzisiaj skutkują takim wynikiem były zawarte w przeszłości. (...) Być może panu prezesowi Dariuszowi Nowakowi (prezesowi LOT - PAP) brakło wyobraźni w tym momencie - powiedział Gawlik. Dodał, że resort na bieżąco kontroluje płynność finansową LOT.
http://logistyka.wnp.pl/resort-skarbu-sprawdza-umowy-hedgingowe-lot,69129_1_0_0.html
CENY PALIW LOTNICZYCH W POLSCE
Stan an 5 stycznia 2010 roku

Stan na 1 grudnia 2010 roku

http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/aktualizacja-ceny-paliw-lotniczych-na-polskich-lotniskach
Analiza cen powinna czytelnikom wyjaśnić zacietość walki monopolistów
Kejow
Działam głównie w samotności piszę pracuję - staram się robić to co lubię. Poszukuję nowości przy pewnym konserwatywnym podejściu i racjonalnym spojrzeniu - ale nie omijam słowa fantazja. lex brevem esse oportet quo facilius ab imperitis teneatur - przepis prawny powinien być zwięzły, aby ludzie z nim nie obeznani tym łatwiej go przestrzegali, łatwiej mogli go zapamiętać ------------------------
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura