Jacek K. Sokołowski Jacek K. Sokołowski
1117
BLOG

Wiemy więcej - oświadczenie w sprawie Bajkowskich

Jacek K. Sokołowski Jacek K. Sokołowski Polityka Obserwuj notkę 6

W związku z moją poprzednią notką, w której wskazywałem, że brak jest pewności czy media relacjonujące sprawę pp. Bajkowskich dotarły do całości relewantnego materiału w tej sprawie (w szcz. do opinii RODK) chciałbym poinformować, że otrzymałem dzisiaj jednoznaczne potwierdzenie że tak właśnie było.

Oznacza to, iż - w mojej ocenie - można uważać zacytowane przeze mnie relacje prasowe za wiarygodne, a tym samym znaczna częśc wątpliwości podniesionych przeze mnie jest nieaktualna. Nie ma powodów, by sądzić, że sąd znalazł się - jak napisałem - "w sytuacji wyboru między dżumą a cholerą". Wszystko wskazuje na to, że sąd orzekał na podstawie takiego materiału dowodowego, jaki znamy z mediów.

Jednak nie uważam, że oznacza to że można w czambuł potępić sąd, który wydał postanowienie. Podstawą do wydania postanowienia o umieszczeniu dzieci pp. Bajkowskich w domu dziecka była opinia RODK, w której biegli jednoznacznie zalecili takie rozwiązanie. Wbrew temu, co pisze większość osób komentujących sprawę, sąd który orzeka na podstawie takiej opinii, praktycznie nie może postąpić inaczej, niż zalecili biegli.

Faktycznie o losach dzieci pp. Bajkowskich zadecydowali psychologowie z RODK.

"Sprawa Bajkowskich" nie jest w moim odczuciu przykładem na "złe działanie sądów". Jest przykładem działania RODKów. A RODKi to bardzo specyficzna instytucja, której działanie budzi wiele uzasadnionych wątpliwości. 

Więcej o tym w następnym wpisie.

Lubię prawo ale - wbrew znanemu zaleceniu Bismarcka - zawsze pragnąłem wiedzieć jak ono powstaje. Dość szybko (czyli mniej więcej w okresie doktoratu) przesunęło to punkt ciężkości moich zainteresowań z rozumianej dogmatycznie nauki prawa na studia nad polityką - bo to ona przede wszystkim wpływa na kształt norm prawnych. W ten sposób zacząłem "podwójne życie" - jako radca prawny zmagam się z praktycznym stosowaniem przepisów, a jako akademik staram się ustalić co wpływa na decyzje polityczne, których efektem te przepisy są. Od 2012 roku kieruję interdyscyplinarną jednostką badawczą - Centrum Badań Ilościowych nad Polityką Uniwersytetu Jagiellońskiego (http://www.cbip.uj.edu.pl/)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka