Jolanta Łaba
Jolanta Łaba
Jorlanda Jorlanda
36
BLOG

Medytacje szarodzienne: CZAS

Jorlanda Jorlanda Osobiste Obserwuj temat Obserwuj notkę 1


Duszy szeptane tajemnice, które sobie powierzasz, spiąłem klamrą modlitwy. Wiem, że każdy twór musi z sobą poprzez Boga i z Bogiem przez siebie życiem świat ogromny splatać. Wiem. Pewien jestem — tak mi, Boże, dopomóż. (...)

Modlitwa niemocy 

Jaśnie Wielmożny Panie Boże. Śmiesznie.
Naiwne, śmieszne, naiwne, niedołężne, śmieszne, śmieszne.
Jaśnie Wielmożny Panie Boże. Śmiesznie.
Nieuczoność w tym jest, prostactwo nieuczone, nie niemoc, nie.
Nie, nie niemoc, nie.
Jak Cię nazwać, Jaśnie Wielmożny, jak?
Jak nazwać Cię, jak? (...) 

Modlitwa pojednania 

Znalazłem Ciebie, mój Boże, i cieszę się jak dziecko zbłąkane, gdy dostrzegło bliską postać z dala. Znalazłem Ciebie, mój Boże, i cieszę jak dziecko, gdy zbudzone ze snu strasznego łagodnie uśmiechniętą twarz wita pogodnym uśmiechem. — Znalazłem Ciebie, mój Boże, jak dziecko, co złej — obcej oddane opiece ucieka — i po tylu trudach, przygodach tuli się wreszcie do drogiej piersi, w pieśń serca jej zasłuchane.  

Janusz Korczak, Sam na sam z Bogiem. Modlitwy tych, którzy się nie modlą

***

Choćbyś przegrał całkowicie, zbierz się, zgarnij, zacznij od nowa! Spróbuj budować na tym, co w tobie jest z Boga. (...)  

Bóg nigdy nie rezygnuje ze swoich dzieci, nawet z takich, które stoją plecami do Niego. (...) 

Ludzie mówią - "czas to pieniądz". Ja mówię inaczej - "czas to miłość". Pieniądz jest znikomy, a miłość trwa.

                                                                                                                                            ks. kard. Stefan Wyszyński


*** 

Odosobnienie. Pustynia. Miejsce bez ludzi. Sam na sam z sobą i z wolnym czasem, który otula mnie nieskończoną ilość razy w ciągu dnia. Co zrobić, kiedy czasu jest za dużo? Jak z nim romansować w odosobnieniu, kiedy jestem pozbawiona większości dotychczas ulubionych możliwości wykorzystania go? 

Samotność nam nie grozi. Obok są członkowie naszych rodzin. Mamy telefony komórkowe, komputery, tablety, radio, telewizję. Możemy komunikować się z innymi. Nasze dzieci są z nami 24 h na dobę. Nasze żony, mężowie, babcie, dziadkowie. Jedni są razem, inni osobno.  

Co zrobić, kiedy jednak ludzi jest za dużo? Jak z nimi żyć, kiedy przestrzeń ograniczyła się do naszych domów i podwórek w najbliższej okolicy?

Teoretycznie - samotność nam nie grozi...

Odosobnieni w naszych domach. Na pustyni naszych serc, obok innych mieszkańców pustyni ducha. Sami na sam z nami samymi. Otuleni czasem niewiadomym, bo nikt z nas nie wie, jak długo obecny wyjątkowy stan będzie trwał. Osobno, zdystansowani, przestraszeni możliwością kontaktu z chorymi, i jednocześnie nakłonieni do życia w dziwnej izolacji typu "razem w grupie najbliższych". To, do czego tęskniliśmy, żeby mieć czas i być razem, teraz może okazać się egzaminem naszych intencji i czynów.

To szansa. Poznać siebie. Odkryć moje dzieci. Rozpoznać po raz kolejny miłość małżonka. Sprawdzić, co się dzieje w relacjach z dziadkami, z rodziną gdzieś tam na Pomorzu, w Wielkopolsce, na Dolnym Śląsku czy w Anglii. To egzamin naszego stanu ducha i siły charakteru. 

Wielu poetów, nauczycieli, proroków właśnie w takich sytuacjach odosobnienia lub wręcz skazania na towarzystwo przypadkowych osób, stworzyło w tym wyjątkowym czasie największe dzieła swego życia. Książki, wynalazki, idee, wzory naukowe, programy nauczania, świadectwa wiary, czyny miłości, czyny nadziei. Janusz Korczak i kard. Stefan Wyszyński dzisiaj obudzili mnie swoimi refleksjami. Dwa różne światy, zupełnie inne drogi. Ale ludzkie wartości, najważniejsze, jakich potem przyszło im obronić w niezwykły sposób, łączą ich we wspólnej poincie. Obaj zmuszeni do odosobnienia: jeden w więzieniach za głoszenie prawdy, drugi wybierający w imię prawdy i miłosierdzia - wagon z dziećmi jadący do stacji "śmierć"... Do dziś dech nam wszystkim zapiera, kiedy o tym czytamy w kronikach. Zostawili nam dziedzictwo do zapamiętania.

Rozejrzyj się - co możesz zrobić? W jaki sposób nawiążesz romans z nadmiarem czasu?

Jakie największe dzieło swego życia możesz zacząć teraz tworzyć?

Piosenka: Czas nas uczy pogody


#miedzyciszaanadzieją

#silniduchem

Jorlanda
O mnie Jorlanda

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości