kameleon kameleon
319
BLOG

Osierocony TAWS - CVR - TU 154m 101

kameleon kameleon Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 5

Już jakiś czas temu pisałam o alarmie TAWSA - Terrain ahead - na około 6 minut przed katastrofą  w komentarzach pod notkami kilku blogerów zajmujących się tematem katastrofy smoleńskiej.

Pisali mi,  że to niemożliwe, bo są przecież inne dane odczytane z urządzeń ocalałych po katastrofie i ni...ma w nich czegoś takiego.

Przypomniałam o tym alarmie YKW, który stwierdził, że musiały mi się pomylić czasy, bo takie alarmy odzywały się dużo póżniej.Czasy mi się nie pomyliły.YKW na priv zapytany o ten alarm, napisał mi że mógł się ten alarm wygenerować przez zmianę pochylenia nosa samolotu(?) Takie wytłumaczenie jest dla mnie mało przekonujące.Pytałam na priv również "technicznych", odpowiedzieli, że jeśli ten alarm wygenerował się dużo wcześniej to dane przedstawione w raportach mogły zostać sfałszowane, a to poważna sprawa - ale mało prawdopodobne, aby mogło dojść do czegoś takiego.

Tyle na S24 szkolonych "głów", profesorów ...może ktoś objaśni?

Jeśli taki alarm jest w CVR, to co mógł oznaczać w tamtym czasie i jak się to ma do całej reszty...danych?

Dokładniej chodzi o alarm TAWSA - TERRAIN AHEAD! - który znajduje się w CVR (pod radiem) na około 6 minut przed katastrofą, według najnowszego stenogramu w czasie 8:34:57,8.

Co ciekawe, alarm ten jest słabo słyszalny(przyciszony)  i dopiero po wyciągnięciu go spod  innych dżwięków jest lepiej słyszalny.


Tu ten alarm TAWSA(przykryty wysokim dżwiękiem, ale słyszalny).Plik w wav, nie trzeba pobierać, można tylko odsłuchać. Zalecam użycie słuchawek przy odsłuchu i zwiększenie głośności.

http://uploadfile.pl/pokaz/1158435---3acr.html


Spójrzmy teraz na raport i  przedstawione tam dane dotyczące odczytu danych z TAWS przez amerykańską firmę UASC( odczyt zleciła strona rosyjska).

Na stronie 429 w "Załączniku nr.4 do raportu końcowego" mamy tabelkę a w niej takie dane (czas UTC):

05:27:11 - event# 33 - TAKE OFF(Ground- to-air transition.The recorded origin airport was EPWA)

06:40:03 - event #34 - ALERT ROC_CAUTION(FLTA-Forward Looking Terrain Alert)Caution alert event

06:40:29 - event#35 - ALERT ROC_CAUTION(FLTA-CAUTION alert event)

06:40:36 - event#36 - ALERT ROC_WARNING(FLTA-Warning alert event recorded grand)

06:40:43 - event#37- ALERT ROC_WARNING(FLTA-Warning alert event recorded grand)

06:40:59 - event#38 - LANDING/Air - to-grand transition

Gdzie się podział w takim razie w odczycie danych przez UASC alert TAWSA(Terrain ahead), który w CVR znajduje się pomiędzy TAWS#33 a TAWS#34?

Próżno szukać śladu po tym alarmie w oficjalnych stenogramach.

Spójrzmy na najnowszy stenogram biegłych (fragment w którym znajduje się "osierocony" TAWS)

8:34:54 - 8:34:59 -(radio-wieża)-A 500 metrow. Na wojennom aerodromie pasadku asuszcziestwiali?

8:34:55 - Klapy 15

8:34:55,9 - [ AZS ]

8:34:56,1 - Z podwoziem

8:34:56,6 - [AZS]

8:34:57,5 - [AZS dwustanowy]

8:34:57,7 - [AZS]

8:34:57,8 - [ glissando podwójne] >>>>>>>/  w tym miejscu jest alert TAWSA- Terrain ahead- nie odczytany przez biegłych/

8:34:58,3 - [AZS]

8:34:58,4 - ( dropout, złe przyleganie taśmy do głowicy)

...........

Dalej w steno mamy:

8:35:00 - Da kanieszno.(radio)- w tłum. z jęz. rosyjskiego - Tak oczywiście.


Teraz spójrzmy na ten sam fragment - odczyt IES (różnica czasów/ oznaczone wypowiedzi/ pomiędzy stenogramami -  3 sekundy...a nawet  do 4,4 sekundy..)

8:34:58,3 - Klapy piętnaście

8:34:59,4 - Z podwoziem

8:34:59,9 - ( odgłos najprawdopodobniej odblokowania zmiany położenia dżwigni klap)

8:35:00,1 - ---------------------------------------------------------------------

8:35:01,0 - [ sygnał towarzyszący zmianie położenia klap]

8:35:01,6 - [ odgłos najprawdopodobniej zablokowania zmiany położenia dżwigni klap]

8:35:02,3 - [ wypowiedż mężczyzny]

8:35:03,2 - [ wypowiedż mężczyzny]

.............

I dalej mamy w steno:

8:35:04,4 - (radio) Da kanieszno - ( Tak oczywiście)


Dlaczego ten alarm TAWSa jak i część innych alarmów z kokpitu zostały pominięte przy tworzeniu  oficjalnych stenogramów?Komisja KBWLLP tłumaczyła  w zał.4 do Raportu Końcowego brak części alarmów w CVR(podobno nie słyszała ich załoga),  tym że zostały  one przysłonięte przez ważniejsze alarmy. Tyle że alarmy są słyszalne(zamaskowane w różny sposób poprzez zmianę wysokości dżwięku lub nałożenie innych dżwięków na nie), część z nich załączyłam do swych notek w plikach.

Ten alert TAWSA -Terrain ahead - w czasie według najnowszego stenogramu biegłych ma miejsce w czasie CVR 8:34:57,8.

Czy został dograny do materiału?Jeśli tak to po co?Po co dogrywać coś, aby potem starać się to ukryć wśród innych dżwięków.

Raczej wygląda to tak, jakby starano się ukryć dżwięk tego alarmu w CVR maskując innym dżwiękiem o wysokim tonie.

Jeszcze na jedną rzecz muszę zwrócić uwagę, a mianowicie na pominięcie w odczytach fraz- głosy męskie ( we wskazanych tu fragmentach oficjalnych odczytów CVR).

Przedstawię je w kolejnej notce. Jak najbardziej można je odczytać, po wyciągnięciu dżwięku i są one zrozumiałe.Jednak jakimś cudem nie odczytano ich w żadnym ze stenogramów(?). Tylko dlaczego nie odczytano, bo nie pasowały do oficjalnej wersji katastrofy?

Zastanawiające...

ps. Proszę Adminów o zamieszczenie notki w temacie Katastrofa smoleńska.

kameleon
O mnie kameleon

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka