Karlus Karlus
541
BLOG

Katastrofa smolenska - oblot sciezki samolotem AN-26 15.04.2010 prawde ci powie!

Karlus Karlus Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 9

Dnia 15.04.2010 odbyl sie oblot samolotem AN-26 sciezki z jednoczesnym zsynchonizowanym w czasie nagraniem kamerami pozycji samolotu z wykorzystaniem w kabinie wskazan GPS Garmin 276C i wysokosciomierza barometrycznego na ktorym mozna bylo obserwowac wysokosc QFE, oraz kamery skierowanej na wskazania radaru na stanowisku kontrolnym na lotnisku Severnyj w Smolensku. Raport z tego oblotu zamieszczono w koncowym raporcie MAK. Kazdy moze to sprawdzic.

26.09.2012 opublikowalem i opisalem pare wnioskow wynikajacych z tego oblotu.

image

https://lh3.googleusercontent.com/jvS-n9ud837tYfICRonk_hxrYfmpmYUFQo1VzpYNR3M2gpuiWxptayqJv2vGQAqoomzFxpS6cZ04r4RjfA=w1922-h2787

Juz wtedy byla prowadzona na roznych forach w mediach dyskusja dotyczaca podawanych przez kontrolerow lotu zmniejszonych o okolo 540m odleglosci pozycji 101-ki do poczatku pasa! Z opublikowanych dialogow kontrolerow wynikalo jednak to, ze zanizenie tych odleglosci bylo wykonaniem rozkazu zwierzchnika kontrolerow, czyli bylo celowym i zamierzonym dzialaniem kontrolerow, majacym na celu zmuszenie zalogi do ciaglego "gonienia sciezki" !

( zauwazylem nieistotny blad w odczytanych wartosciach wysokosci na wyswietlaczu GPS Garmin! przyjalem ta wysokosc w stopach, ale ona byla jednoznacznie w metrach do poziomu morza MSL , za co przepraszam i przedstawie za chwile poprawki)

Oto schemat z poprawka

image

https://lh3.googleusercontent.com/GwMmPcsvFFkDfSnDC6cVkNe-UtRjb8ZmaHyNfikrSjfAwoHOiV4NttoNtfmGho4K-Ho04gcddWfDpBLJCqio7zAvCoowIFkTVy4f60d1LA=w1920-h4200


Widzimy, ze sam MAK stwierdzil, ze w oblocie 15.04.2010 na ekranie radaru wskazania pozycji samolotu byly od 90 do 150m mniejsze od rzeczywistej odleglosci do poczatku progu pasa. Dokladnosc tego zwyklego GPS Garmina byla 16-17 m

i dlatego nie mozna zanizen odleglosci przez kontrolerow nazwac inaczej niz premedytacja!!

Wyznaczylem rowniez roznice wysokosci MSL i QFE , to pozwala na oszacowanie bledu miedzy wskazaniami wysokosci Barycznej oraz wysokosci GPS_MSL. MAK nie podal jakie byly wskazania wysokosciomierza barycznego i GPS_MSL w czasie ladowania na pasie ktorego wysokosc wynosi 258m npm.

Ale mozemy oszacowac, ze Garmin podaje wysokosc MSL o 10m wyzsza niz w rzeczywistosci, a wysokosc WB zalezna jest od cisnienia referencyjnego i od wachan zarowno temperatury powietrza jak i wiatru i kata natarcia, czyli dokladnosc wskazan tego WB jest duzo mniejsza od dokladnosci GPS_MSL (poprawnie policzonej) Garmina.


Mam nadzieje, ze te stare kotlety juz nie beda odgrzewane i przyprawiane zarowno niewinnoscia kontrolerow jak i przeroznymi Bombeczkami!

Karlus
O mnie Karlus

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka