Zygmunt Jan  Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński
84
BLOG

Przeszedłem tę przełęcz - Część IV

Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Kultura Obserwuj notkę 5


PRZESZEDŁEM TĘ PRZEŁĘCZ - część czwarta

Dział: Kultura Temat: Literatura


Zygmunt Jan Prusiński


PO ŚWIĘTACH PIERWSZY WIERSZ

Tworzę twoje ręce - nogi - piersi
i już wiem że to jest moja Margot
choinka się cieszy przy niej obraz
zawiesiłem - jesteście przyjaciółkami
mam z kim porozmawiać - niedawno
John Lennon śpiewał piosenkę "Woman"
chwilowo zgasłem by posłuchać i
wspomnieć moje dawne śpiewanie -
szkoda że mnie w tamtych latach
nie znałaś na scenie wręcz płynąłem
z nutami z dźwiękami - muzyka
ekspresyjna we mnie kształciła odbiór
ale to nic może jeszcze do niej powrócę
niech to (Wewnętrzne wzruszenie) trwa -
to tytuł mojej piosenki sprzed 50 laty
uszczęśliwiałem lasy i rzeki - kwiaty
i ptaki - może powracającego wędrowca
w łaski kobiety oczekującej na miłość
tak trudno dzisiaj o romantyczne chwile
kręcę się jak pająk na pajęczynie
jakbym tańczył dla ciebie niesforny
no bo czas ucieka czy jestem w stanie
odrobić ten pusty czas - chcę uszczęśliwić
twe ręce - nogi - piersi...

Zakładam skrzydła i lecę w twoim kierunku
tylko nie zabłądzić - nie zbłądzić!


27.12.2020 - Ustka
Niedziela 09:45




WCZORAJ BYŁO FAJNIE

Bratu Jędrkowi Prusińskiemu


Wstałem dzisiaj po 3-ciej rano taki spokojny
jakby wszystko mi wczoraj smakowało
spędziłem dzień jakby nie było wiatru
przy stole świątecznym myślałem o tobie
bo to już tradycja Panno M. - jestem
zawsze dłużnikiem twoich nóg i piersi
i wiem że tak pozostanie bo jesteś niewymienna
nie ma drugiej kobiety na świecie - poprzednie
zdradzały jakby piły kwas otoczone przez
diabłów a ty jak poranek budzisz mnie
jakbym spał w ogrodzie - czyń te akcenty
miłości zdobywam wiedzę o kobiecie
czynię ci intymny świat poezji kochasz te
drobne poruszenia słowa nie kłamią -
wczoraj podzieliłem się opłatkiem z bratem
dojrzałem głębiej iż dopiero teraz jesteśmy braćmi
a jego Renata specjalne jadła naszykowała
zatem nie byłem sam w Boże Narodzenie -
nie byłem więźniem samotności jak to było w Wigilię
przyjaciół nie mam ale mam ciebie mam brata
i to mi wystarczy na te lata przede mną których
nie znam w żadnym wierszu w żadnej książce
ale i tak jestem szczęśliwy bo mam was dla siebie.


26.12.2020 - Ustka
Sobota 04:55




OBRAZY PAULA GAUGUINA W WIGILIĘ

Nikt nie dzwoni nie życzy choćby byle co
aby był ślad że warto wierzyć człowiekowi
tylko Margot o tym pamięta – żadna rodzina
którą przecież mam (na papierze urzędowym)
jedynie gitara i choinka mi towarzyszy –
zrosłem się z tą ich obecnością dlatego warto
oglądać obrazy francuskiego malarza dokładnie
trzydzieści – tyle mam w archiwum
do śmierci niedoceniany jednak dla mnie
artystą wrażliwym był – to tylko kolce słów kłują
on urodzony w 1848 ja sto lat później w roli poety.

Czytam o Paulu Gauguinie:
"Coraz bardziej uciekał od cywilizacji miejskiej
w poszukiwaniu rajskiego raju, w którym mógłby
tworzyć czystą, 'prymitywną' sztukę" –
ta dzikość w nim była zapisana przez aniołów
cenił prostotę jasną w kolorach pędzle drżały jak nuty
tak to była muzyka – u mnie podobnie się dzieje
zatem z nim pobyłem w Wigilię 2020 niesamotny
dziękuję mistrzu pędzla – na chwałę zostań
moim przyjacielem – takich ludzi jest mało
w tym całym gąszczu tylko Margot się liczy –
kobieta jakby przyszła z nieba niebotyczna…


24.12.2020 – Ustka
Czwartek 19:19





WIGILIA TO OCZEKIWANIE

Nie sposób nie myśleć dzisiaj
że to tradycja pomiędzy nami
więc pytam Pannę M. - czy taki czas nadejdzie
żebyśmy usiedli do stołu i odśpiewali kolędy?

Wiesz jaki jestem kochliwy
obarczam cię miłością niełatwą
w tobie zostawiam książki - dbaj o nie
bo to moje życie w nich zostanie jako dowód
że częściowo nie zmarnowałem życia.

Otrzymałaś prezent ode mnie
(piękne słowa i obrazy) - kochanie
jest dawaniem - unikam modlitw wolę wiersze
przekazywać bo to dobre lekarstwo dla duszy.

Więc z tej odległości ode mnie
połącz pomiędzy serdecznością
że jesteśmy dziećmi Boga Drzew i Poezji!


24.12.2020 - Ustka
Czwartek 08:59




SZUKAM EUFONII W TOBIE

Ja sobie poczekam
tak jak wskazujesz na datę
że w styczniu po 22 wyjdziesz po mnie na dworzec.

Ta podróż będzie artystyczna
najczęściej takowe są
jak znajdzie się osoba by w trakcie podróży
posłuchać co ma pisarz do powiedzenia.

Powiem tak że po zawale
mój temperament znikł
tempo wolne nawet w domowych pieleszach
a tak naprawdę to nic mi się nie chce
maluję w lustrach klęskę...

Wiem jestem słony
nie chodzę na rurki z kremem
przeciwstawiam się wedle eufonii którą w tobie szukam
wciąż jako rozpieszczony romantyk
i znajduję te wartości.

Panno M. z moich snów
nie zaśpiewam ci piosenki o miłości
zbyt jesteś ode mnie daleko
ale jestem w tobie głęboko…


23.12.2020 – Ustka
Środa 04:37




LICZENIE DNI TYGODNI MIESIĘCY

Liczymy po cichu w samotności
odwaga na przeczekanie
mocne zaklęcie
tylko sny nam pozostały
srebrzą się gwiazdki na choince
jakby kokietowały...

Wracam do miłości o tobie
tego jednego jestem pewny
żyję nią jakby wciąż do niej tworzony
eksperymentuję na odległość to kochanie
żebyś poczuła to moje wędrowanie.

Zamykam się w domu
jedynie poezja jest otwarta
krzątam się pomiędzy wierszami
zostawiam niebieskie kwiaty pod drzwiami
i znikam cichutko na palcach.


21.12.2020 - Ustka
Poniedziałek 11:14




W TEATRZE ROZMAITOŚCI 2

Jestem po dobrej stronie
bo ty czuwasz i pielęgnujesz
miłość - cóż bez niej
dlatego dziękuję ci świątecznie
i noworocznie - niech dźwięczą
słowa Panno M.

Leżę na łóżku telefon przy uchu
bliziutko tak ładnie mówisz
starasz się bym czuł to uczucie
niebagatelne używam zwroty
jakbym pisał wiersz o szczytach
gór w Zakopanem - to miasto
wciąż poznawane przez nas
jeszcze zjawimy się tam
urzeczeni urokiem.

- Zbieraj słowa o mnie
i pisz wiersze do książki.


18.12.2020 - Ustka
Piątek 10:33





GRUDNIOWY WIERSZ

Motto: "Twoja twórczość ma w sobie
tajemnicę uczuć, kolorów i dźwięków"
- Margot Bene Avinion -


Następny grudzień krząta się między nami
nasza codzienność jest sztuką by przetrwać
stroję parapet świątecznie - małą choinkę
w wazonie otrzymałem od brata Jędrka
a bombki i łańcuch kupiła Renata w prezencie
i zdawałoby się że wszystko jest w porządku
jednak nie choć poetka Anna Świrszczyńska
pisze że: "Samotność, ogrom­na per­ła sa­mot­no­ści,
w niej się ukry­łam, sa­mot­ność chro­ni mnie".

Zatem nie narzekajmy że w domu siedzimy
jakby każdy otrzymał wyrok życia - kawiarnie
zamknięte - kina i teatry - lokale dancingowe
i kluby - kiedy ostatnio żeśmy tańczyli Panno M.
spróbuj mi przypomnieć bo nie pamiętam
ale ważne jest to co powinno być ważne
miłość w nas trwa dlatego w wierszu dziękuję
przyjdzie taka chwila za rok lub za dwa
że spotkamy się jak w mądrym filmie - może
odrobimy to co straciliśmy choćby wyjazdy w góry.

Patrzę w okno na uliczkę Kaszubską - nikogo
nie ma to standard niebywały więc wracam
do swoich wierszy i książek i czytam to co
pozostawiłem w nich o tobie - szukam cię w snach.


16.12.2020 - Ustka
Środa 08:36





ACH W TYCH ZWOJACH MIŁOŚCI

Motto: Miłość nie rodzi się zwyczajnie
jest ona tajemną substancją,
niczym trucizna wypita z kielicha.


Siorbię z rana wino
wytężam swój rozpoczęty dzień
o tobie bo ty jesteś najważniejsza
żeby myślami cię ubierać.

Odbieram cię muzycznie
kiedy się ubierasz lub rozbierasz
skradam to co mi jest w tobie potrzebne
wiesz jak się staram by być pozytywnym mężczyzną
nagi w twych objęciach.

To nie jest bajka
to jest coś nowego w pandemii
uczymy się jak bez kontaktu kochać
co znamy a jednak nie jest łatwo
udźwignąć ten stan z braku czułości
kędy ty tam u siebie i ja tu bez ciebie.

Co mam więcej powiedzieć w wierszu
wiersz nie jest ani materializmem
ni swoistą akceptacją - rozdzieleni
mówimy przez telefon miłosnym językiem
cały ten rok był próbą przecież wiem Margot
że jesteś we mnie a ja jestem w tobie
zrównoważony jak nigdy - jak nigdy!


15.12.2020 - Ustka
Wtorek 09:11




13 GRUDNIA 2020

Motto: "Sa­mot­ność chro­ni mnie"
- Anna Świrszczyńska -


Te nasze trzynastki mijają się co miesiąc
bez nas - kiedyś przyjeżdżałaś w tym dniu
witałem ciebie z kwiatami i męską czułością
cieszyłem się wedle lotu wesołej jaskółki w słońcu
epoka samotności podskórne skradanie do szczęścia
jako wierzący w miłości kołaczą pewne struktury
wbijam się w posąg poety który zostawił po sobie ciszę
można go czytać na korze drzewa czy na kropli deszczu
rozwinąć te nieme książki tak jak u mnie strofy
poukładać do góry nogami i tak puenta jest ważna
zawsze się przyznam że uczucie do ciebie płynie jak
strumyk ukryty niczym namalowany wiem że tam
oczekujesz mnie bym miział w czeluści do końca więc
otwórz się w płynnym odbiorze zaskoczę artyzmem
jaki w sobie mam tylko dla jednej ostatecznie wolę
kochać swoją Pannę M. i dzisiaj i jutro i za rok także.


14.12.2020 - Ustka
Poniedziałek 13:47




Zobacz galerię zdjęć:

Zygmunt Jan  Prusiński
Zygmunt Jan  Prusiński Zygmunt Jan  Prusiński Zygmunt Jan  Prusiński Margot Bene Avinion Margot Bene Avinion Margot Bene Avinion Margot Bene Avinion Margot Bene Avinion

Zapraszam do Niezależnej Wytwórni Filmowej PROSTAK_____ http://korespondentwojenny.salon24.pl/_____ A teraz będą "chwalunki"..., co dzięki mnie utworzyłem jako animator kultury i działacz społeczny w polityce w Polsce i na Emigracji: 1967 - 1970 ...założyciel zespołu muzycznego "Chłopcy z Przedmieścia" w Otwocku; 1979 - 1981 ...został przewodniczącym Klubu Młodych Pisarzy przy ZLP w Słupsku; 1982 - 1985 ...kolporter pism emigracyjnych w Wiedniu; 1987 ...wydał dwa zeszyty literackie - wiersze pt. "Słowo" i "Oaza Polska" w Monachium wydawnictwo: Niezależny Związek Pisarzy Polskich "Feniks"; 1988 - 1990 ...wiedeński korespondent "Orła Białego" w Londynie; 1990 - 1994 ...założyciel i przewodniczący Korespondencyjnego Klubu Pisarzy Polskich "Metafora" i Polskiego Centrum Haiku a także pomysłodawca "Wiedeńskiej Nagrody Literackiej im. Marka Hłaski" oparty z plonu konkursu na prozę i poezję - zorganizował dwie edycje konkursu literackiego w Wiedniu; 1997 - 1998 ...członek Ruchu Odbudowy Polski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej ROP w Słupsku; 1998 - 1999 ...korespondent radia City w Słupsku; 1999 - 2003 ...założyciel i przewodniczący Polskiej Partii Biednych na Pomorzu; 1999 - 2003 ...założyciel i sędzia Słupskiego Sądu Społecznego w Słupsku; 2000 - 2009 ...założyciel i prezes Stowarzyszenia "Biały Blues Poezji" w Ustce; 2001 - 2009 ...założyciel środowiska literackiego w Starostwie Powiatowym w Słupsku; 2001 ...wydał tomik wierszy pt. "W krainie żebraków słyszę bluesa" - ZLP Słupsk; 2004 - 2005 ...korespondent radia "Supermova" w Londynie; 2005 - 2007 ...redaktor gazety internetowej "Karuzela Polska"; 2005 - 2009 ...korespondent międzynarodowej gazety "Afery Prawa a Bezprawie" w Irlandii z siedzibą w Sanoku. ____Odpowiadam swoim podpisem - Zygmunt Jan Prusiński Ustka. 23 Grudnia 2009 r.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura