Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński
61
BLOG

Zatoka Intymnego Przymierza - Część II

Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Kultura Obserwuj notkę 0

ZATOKA INTYMNEGO PRZYMIERZA - część druga

Dział: Kultura Temat: Literatura


Zygmunt Jan Prusiński



W NAGIEJ OSŁONIE PRAWDY

Katarzynie Magdalenie Jarońskiej


Motto: "Co ty ptaka tropisz"?
- Karka Jarońska -



Jeśli Magdalena (ptaka tropi), to mnie.

Jej białe ciało ściąga mój wzrok,
bym narysował Amorka, potem wiersz.

Subtelnie rozgarniam wiatry, las śpiewa
najnowszą kompozycję Berry Waita.

Uczę się jej piersi całować -
jest zawsze inne całowanie piersi.

Jeszcze zaczekaj - jestem pieszczochem,
nie spiesz się biała kobieto w tym śnie.

Obejmuję twój cały świat nagi, ręce
wtapiam w aksamitne ciało dążenia puenty.

Jeszcze kilka stron książki którą piszę,
będziesz i czytelniczką i bohaterką...

Dam ci tyle miłości, ile wykolorowanych
liści jesienną porą opuszczają drzewa.

- Przybliż swoje jestestwo w chciejstwie,
akurat zbliża się z mojej strony mocna fala!


27.05.2010 - Ustka
Czwartek 13:15



W TOBIE JEST WICHER

Teresie Monice Kindze


Jesteś dzisiaj rozpieszczona,
jakbyś diament z ziemi podniosła.
Skubię pieszczotliwie twoje włosy,
czujesz ten niewidoczny dotyk?

Jesteś rozpromieniona akcentami,
układasz literki dokładnie.
Pomagam ci Tereso poczuć słowo,
jest jedno ważniejsze od innych.

- Wyrzeźbij rękami miłość -
skrusz kamień niech wyrośnie kwiat.

Zatoczę skrzydłem niebo,
w twoim ciele zostawię wiersz.


24.05.2010 - Ustka
Poniedziałek 8:31



POWIELONE SKARBY, TY I GITARA

Agnieszce Łuczyńskiej - Majerczak


Jesteś piękna.
Kiedyś podniosłem zielony kamyk - nawet i wiersz
o nim powstał, i dyskusje spore, choć to moje Credo.

Moje życie to kamienie,
więcej ich niż miłości w sercu.

Skraplam poranną wodą dobre wspomnienia,
te złe wyrzucam do morza w Ustce.

Zagraj mi Agnieszko o wędrownym poecie,
który nigdy żadnej stacji nie odnalazł w podróży.

Jego znają i kaczeńce, i malwy, i piwonie, i morwy -
całe zaklęcie linii horyzontu w czarnej otchłani bez muzyki,
a on grał zawzięcie o nagiej bogini miłości -
czyżby Venus go zaniedbywała?

Graj o poecie bez miłości; niech nadal szuka
w pustej butelce kilka złotych bursztynów -
może upije się spirytusem czystym
i napisze poważny wiersz erotyczny.

Otwórzcie się wszystkie bramy!
Zagrajcie wszystkie dzwony!
Niech się kołysze myśl na fali -
naga Afrodyta ciałem straszy...


25.05.2010 - Ustka
Wtorek 23:10



W TEJ POEZJI DAGMARA ZAWADZKA MA UDZIAŁ

Motto: Kochałem wiedeńską Dagmarę...


W tamtych latach, gdzie we wszystkich echach
Johann Strauss miał udział - podszycie moje
było łaskawe, jak kora brzozowa dla brzozy.

Piękna kobieta, namacalna i na księżycu,
wobec każdej litery, słowa, wiersza - składała
we mnie wiarę w kryształową miłość.

Z niej słodycz jak miód rozlany, wsiąkał we mnie
przy całowaniu, o świcie i o zmierzchu, i w nocy
kiedy sen budził moją niepewność jutra.

Dagmara, Wiedeń i Strauss, i moje wiersze:
cóż mi było do szczęścia w wiekuistym krążeniu
orła podniebnego z rąk Pana Boga.

Byłem przez jakiś czas namacalnym mężczyzną,
rosły we mnie wiedeńskie ogrody i parki -
i tam gdzie cień chował wstyd przed słońcem.

- Dagmaro z Rzeszowa, przyjdź do mojego snu,
przytul się jak dawniej wobec i tego wiersza dla ciebie;
przypomnij mi, jak mnie wówczas kochałaś w Wiedniu!


26.05.2010 - Ustka
Środa 6:54



TA CUDOWNA KRAINA VAN GOGHA

Ewelinie Jężak



Czy ja śnię Ewelino?
Pola wrzosowe chórem śpiewają,
nie tylko blues o kolorze fioletu,
ale i o miłości człowieka.

Tam za tym trzecim drzewem
gram na harmonijce ustnej,
układam dla ciebie zaproszenie.

Jutro o tej samej porze
zaśpiewasz o miłości do mnie.
Pobiegnę w polne przestrzenie,
margerytki białe przyniosę.

Otoczymy troską by ognisko
nie zgasło kiedy kartofle pieczemy.

Po kolacji odpoczniemy
obok siebie. -
Będę namiętnym wiatrem.

Całuj mnie, całuj Ewelino
we wrzosowym polu!

Vincent van Gogh jest daleko,
szuka pędzli w słonecznikach!


25.05.2010 - Ustka
Wtorek 19:56



NA TYCH FALACH W TWOJEJ FALI...

Izie Cacko


Gdybyś była przy mnie
choćby w Otwocku przy igliwiach,
tak pamiętam te jałowce smukłe
na Karczewskiej Górce,
roznamiętniłbym - czy jeszcze umiem?

Najpierw zamoczyłbym usta w wierszach
potem twoje usta - jak koliber
taniec by zawirował w nas.

Odwieczna walka instynktu poznawania
(z jednej poczekalni do drugiej) -
pamiętam wiersze Dominika Opolskiego
z tomiku "Poczekalnia",
tam poszukiwałem miejsca życia.

Izo z wiatru otwockich powrotów,
całuję twoją nawierzchnię skóry - kory
wobec obowiązku roli poety,
nie skąp mi na twoim drzewie
wybierać miejsca czułe.

Całuję cię wierszem w Kolczastym Lesie -
uwieść i unieść piękno ciała,
a kamienie wkoło nas zaśpiewają
"Sen miłości" z mojej książki.

- Bądź erotyczna!
- Bądź zawsze erotyczna dla poety!


26.05.2010 - Ustka
Środa 8:05



UCAŁUJĘ CIĘ W PROMYK...

Teresie Monice Kindze



Po śladach dojdziemy...

Szlakiem Apostołów szukających miłości.
Wdepniemy nasze gołe stopy,
piasek jest przyjazny - pomasuje czule.

Aż zaprowadzę cię Tereso za ten pierwszy horyzont,
tam gospodynie nakarmią nas chłopskim chlebem,
mlekiem i radością wiejskiej gościnności.

Nie opuszczaj mnie w chwili zwątpienia,
zbyt jestem skaleczony przez ostatnią kobietę.

Gry mnie nie interesują - choć w życiu
rosną jak sezonowe grzyby po deszczu.

- Omijam taki deszcz i grzyby...

O zachodzie w czerwieni zagram ci balladę,
gitara moja w kącie z pajęczyną rozmawia.

- Czy nie ma Krainy Kultury,
gdzie Sztuka w ludziach rozbudza instynkty?

Przytul mnie Tereso,
jedno słowo chcę usłyszeć:

(- Śpiewaj poeto do rana,
jestem ci miłością oddana)!


25.05.2010 - Ustka
Wtorek 9:35



Wiersze z książki "Zatoka Intymnego Przymierza"


____________________________________________________________


Poeta z Ustki w doborowym towarzystwie



Zygmunt Jan Prusiński
MOJE WIERSZE W ŚWIECIE PŁYNĄ...


Motto: Las rośnie tylko w ciszy.
opiera się o niewidoczną ścianę
boi się ludzi... Z.J.P.


Dzisiaj wieczorem (5 Lutego 2010 roku) na Google pod hasłem "Blogi Zygmunta Jana Prusińskiego", przeglądam witryny i jaka dla mnie miła niespodzianka. Oto czytam:
STANISŁAW BALIŃSKI Londyn 1944 Polska Podziemna Moją ojczyzną jest ...


Zygmunt Jan Prusiński: Biedna zawsze była Polska, i biedni w niej ludzie. ... http://wiersze-i-piosenki-wojenne.blog.onet.pl/Stanislaw... ...
www.zss1krakow.edu.pl/pmenu/hist/wiersze.html - Kopia


Wiersze i Piosenki
I moje wiersze ktoś zauważył: "Umierają tak zwyczajnie, bez patosu", "A ty dokąd, poeto?", "Torturowanym różę składam", "Ustka, zapomniane tajemnice", "Mądrość trzeba rzeźbić jak strunę"...
Dziwne, bo mam najwięcej umieszczonych wierszy pośród tego grona poetów przecież bardziej uznanych niż ja. Moje wiersze zna las i ptaki, czasem zajdę głębiej dróżkami polnymi czy nad stawami, i tam deklamuję głośno to, co przez swoje dotychczasowe życie napisałem.
Nie szukałem Gospodarza, który jest tak gościnny dla poetów. Otworzyłem stronę www.zss1krakow.edu.pl a tam sławy polskiej literatury.


Od góry:
Stanisław Baliński - "Londyn 1944 Polska Podziemna", "Wyznanie", "Afisz Wesela"...
Zbigniew Herbert - "Wilki"...
Kazimierz Wierzyński - "Na zajęcie Warszawy przez Rosjan", "Na proces moskiewski"...
Władysław Broniewski - "Bagnet na broń !"...
Wisława Szymborska - "Gawęda o miłości do ziemi ojczystej"...
Maria Konopnicka - "Ojczyzna"...
Marian Piechal - "Alfabet"...
Antoni Słonimski - "Polska"...
Natalia Sikora - "Orzeł Biały", "Władza chce władzy", "Milicja"...
Jacek Kaczmarski - "Mury"...
Jan Twardowski - "Piosenka o Powstaniu"...
Czesław Miłosz - "Ostatnie polskie Powstanie"...
Zygmunt Jan Prusiński - "Umierają tak zwyczajnie, bez patosu", "A ty dokąd poeto?", "Torturowanym różę składam", "Ustka, zapomniane tajemnice", Mądrość trzeba rzeźbić jak strunę"...
Jerzy Pietrkiewicz - "***Czy sojusz znaczy przemilczeć"...
Stanisław Barańczak - "Co będzie świadectwem"...
Zbigniew Jasiński - "Żądamy amunicji"...
Krzysztof Kamil Baczyński - "Niebo złote ci otworzę".


- U Jana Twardowskiego i Czesława Miłosza zmieniłem w tytule rangę w najnowszej historii Polski, bo jak piszemy o Powstaniu Warszawskim, to oczywiście z dużej litery. Nie "powstanie" a Powstanie...


No cóż ja biedny poeta mogę, co jedynie to podziękować Gospodarzowi tej Witryny. Zapewne jest patriotą, bo te wiersze wszystkich autorów mówią o Polsce, o zniewoleniu, o walce, o przetrwaniu. Dziwne jest dla mnie to, że sama Szymborska - Rottermund miała ku temu takowe uczucie, w stylu: "Ziemio ojczysta, ziemio jasna, / nie będę powalonym drzewem"... Ale cóż można zawsze interpretować pod deszczyk, pod wiatr.


Do zaprezentowania wybrałem wiersz Stanisława Barańczaka, bo dedykuje swoim przyjaciołom Krystynie i Ryszardowi Krynickim, a ja Ryszarda wiersze z okresu PRL (1970 - 1980) znam.


Co będzie świadectwem


Krystynie i Ryszardowi Krynickim


Nie nasze podręczniki historii, których nikt
nie otworzy, bo i po co, nie
gazety, które nigdy nie były otwarte
na rzeczywistość (jeśli nie liczyć niektórych
nekrologów i prognoz pogody), nie listy,
które tak często były otwierane, że
niczego w nich nie mogliśmy pisać otwarcie,
i nawet nie literatura, też zamknięta
w sobie, w szufladach urzędników albo
w tekturowych trumienkach okrojonych wydań
jeśli co pozostanie, to otwarte oczy
tego dziecka, co dzisiaj nie może zrozumieć
naszego świata zamkniętego - i
otwiera usta, aby zadać nam pytanie;
i jeśli nie przestanie powtarzać swych pytań,
da kiedyś naszej prawdzie otwarte świadectwo


Stanisław Barańczak


- Jako autor tego szkicu pozwolę sobie i w podarunku dla moich Czytelników zaprezentować wiersz mojego autorstwa:


TORTUROWANYM RÓŻĘ SKŁADAM
(Ofiarom ubecji i esbecji)


Nauczyłem się dawno układać
dobro na niebie,
tyle nieporozumień zerwanych
choćby liść z drzewa.
Syczy gdzieniegdzie wąż w lesie
zbliża się zorza lekko zawstydzona,
a ja wracam na rozłożysty piasek
do cieni dawno zapomnianych.
To za Polskę torturowani
tacy młodzi w cierni przykuci,
oblewał ich potem sen czarny
w pacierzach ożyli na nowo.
Wyschnięty nurt rzeki za miastem
idzie chłopiec objęty z dziewczyną,
niech kwitną słońcem i kwiatem
bo są tamtych Polski przyszłością.


Zygmunt Jan Prusiński
6.02.2010 – Ustka







Zobacz galerię zdjęć:

Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Muza: Margot Bene Avinion Muza Poetycka JB.

Zapraszam do Niezależnej Wytwórni Filmowej PROSTAK_____ http://korespondentwojenny.salon24.pl/_____ A teraz będą "chwalunki"..., co dzięki mnie utworzyłem jako animator kultury i działacz społeczny w polityce w Polsce i na Emigracji: 1967 - 1970 ...założyciel zespołu muzycznego "Chłopcy z Przedmieścia" w Otwocku; 1979 - 1981 ...został przewodniczącym Klubu Młodych Pisarzy przy ZLP w Słupsku; 1982 - 1985 ...kolporter pism emigracyjnych w Wiedniu; 1987 ...wydał dwa zeszyty literackie - wiersze pt. "Słowo" i "Oaza Polska" w Monachium wydawnictwo: Niezależny Związek Pisarzy Polskich "Feniks"; 1988 - 1990 ...wiedeński korespondent "Orła Białego" w Londynie; 1990 - 1994 ...założyciel i przewodniczący Korespondencyjnego Klubu Pisarzy Polskich "Metafora" i Polskiego Centrum Haiku a także pomysłodawca "Wiedeńskiej Nagrody Literackiej im. Marka Hłaski" oparty z plonu konkursu na prozę i poezję - zorganizował dwie edycje konkursu literackiego w Wiedniu; 1997 - 1998 ...członek Ruchu Odbudowy Polski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej ROP w Słupsku; 1998 - 1999 ...korespondent radia City w Słupsku; 1999 - 2003 ...założyciel i przewodniczący Polskiej Partii Biednych na Pomorzu; 1999 - 2003 ...założyciel i sędzia Słupskiego Sądu Społecznego w Słupsku; 2000 - 2009 ...założyciel i prezes Stowarzyszenia "Biały Blues Poezji" w Ustce; 2001 - 2009 ...założyciel środowiska literackiego w Starostwie Powiatowym w Słupsku; 2001 ...wydał tomik wierszy pt. "W krainie żebraków słyszę bluesa" - ZLP Słupsk; 2004 - 2005 ...korespondent radia "Supermova" w Londynie; 2005 - 2007 ...redaktor gazety internetowej "Karuzela Polska"; 2005 - 2009 ...korespondent międzynarodowej gazety "Afery Prawa a Bezprawie" w Irlandii z siedzibą w Sanoku. ____Odpowiadam swoim podpisem - Zygmunt Jan Prusiński Ustka. 23 Grudnia 2009 r.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura