Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński
84
BLOG

Świry - Część I

Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Kultura Obserwuj notkę 0

ŚWIRY - część pierwsza

Dział: Kultura Temat: Literatura



Zygmunt Jan Prusiński


Sześćdziesiąt cztery książki napisałem


W planie nowe tytuły „Mizianie” i „Świry” -
jednak zdecydowałem na ten drugi tytuł.

W mojej krainie świrów jest pod dostatkiem
podejrzewam że na niskim poziomie intelektualnym -
mają dzikie spojrzenie nie tęskno mi za nimi
a jednak spotykam ich z potoczną mową najczęściej
- daj pan papierosa albo na piwo...

Wybieram pierwszą propozycję jak mam humor
i przekazuję skręta z ręki - świry obrażają się!

Nie ma poproszę nie ma dziękuję ot chamskie nawyki -
trzeba do tego się przyzwyczaić to selekcja usług
z mej strony pracuję społecznie jako działacz kultury
nawet zapamiętałem imiona lub ksywy - dobrze
że w podróży tak jak dzisiaj nikt mnie nie zaczepił

jadę do Bydgoszczy do ukochanej Panny M.


17.04.2022 - Niedziela 17:05



Bożepole


Jestem przejazdem
między myślami w podróży
mijam stację o ciekawej nazwie.

Bóg ma tyle pól - czy zazdroszczę
chyba nie - ja mam zeszyt i długopis
wystarczy poniekąd by pisać wiersze
o specyficznej temperaturze
zawsze jest możność pochwalenia
choćby tym milczącym pól
schować w nich tajemnice
niech wzrastają ku niebu.

Jestem taki nieudany
jak mogłem przegapić ten pociąg
w Słupsku - ja stałem po lewej
stronie on stałej po prawej
pociąg patrzył na mnie
ja patrzyłem na niego -
komponowaliśmy wspólnie choć
nie słyszeliśmy melodii -
i tak spędziłem na tym peronie
47 minut odjazd do Gdańska
14:08 - i ruszył punktualnie
ten ładny pociąg - patrzyłem
też ładnie skupiając się na przyjaźni.

Następny będzie o 16:47 -
poczekam co mam robić
w pierwszy dzień Wielkanocy?


19.04.2022 - Bydgoszcz
Wtorek 5:52



Serdeczność i biały żagiel


Wmawianie sobie coś
lub o czymś jest nauką powszechną -
cymbały o poranku grają
nie wiem komu ale ptaki tańczą
świadczą mi przysługę
zastanawiam się nad losem tańca -
ostatnio tańczyłem kilka lat temu.

Właściwie nie ma lokali dancingowych
a orkiestry umarły tak po cichu
że tylko instrumenty zostały -
nikt nie chciał ich spalić
choćby we wspomnianej wsi Bożepole Wielki.

U mnie w mieszkaniu wisi gitara na ścianie -
trzy lata jej nie dotykałem
zastanawiam się nad losem cywilizacji
samotność zakwitła w oczach ludzkich
kikuty sterczą a nad ogniskami
diabły się modlą.

I jest w tym jakiś sens obłąkania
stateczny kult śmiałków
choćby tych świrów w mojej krainie
na samym szczycie odbioru.

Odbieram jasność początku
stykam się z suchymi dźwiękami -
słyszę stękające kobiety
pieszczone nie z tymi mężczyznami
to takie pomyłki w słońcu.

Bielik wraca przekazując sygnały
że moja podróż jest znana
w poezji - wystarczy odwrócić się
to myślenie zasadnicze
w samą porą o wybranej godzinie
bo nikt cię nie wspomni -

a dlaczego musi miłość opadła
na kraniec dna - spustoszenie milczy...


19.04.2022 - Bydgoszcz
Wtorek 6:26



Zasadniczy dupek śmiały w poczynaniach


Jadąc do Gdyni
tylko ja mam maseczkę
tę ochronną przeciwko wirusowi.

Wszyscy śmiałkowie zawierzyli
że ta zaraza zniknęła -
a tam ponownie w Chinach
wirus jako numer 19 atakuje.

Obłęd cywilizacji trwa
piękni nygusy stadami
biegną na przełaj w nicość.

Kto wierzy w przyjaźń
to znaczy w przyjaciół
mizdrzy się do luster -
skapciałe narody modlą się
do boga o śmielszy materializm
i to się poniektórym udaje.

Czytam książki właściwie te
które do ręki wpadają
przypadkowe - nie czytam
tylko fantastyki horrorów
kryminałów i romansów -
lubię biograficzne o malarzach
o pisarzach i o dziwkach
w zielonych rajtuzach.

I na koniec tego urokliwego wiersza
nie jem kiełbas - nie jem serów
żółtych - nie jem drobiu
bo to o dupę potłuc tak czyni
w tych poczynaniach zasadniczy
dupek śmiały wędrujący
po obrzeżach cynizmu.


19.04.2022 - Bydgoszcz
Wtorek 6:55


Wiersze z książki „Świry”

Zobacz galerię zdjęć:

Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński

Zapraszam do Niezależnej Wytwórni Filmowej PROSTAK_____ http://korespondentwojenny.salon24.pl/_____ A teraz będą "chwalunki"..., co dzięki mnie utworzyłem jako animator kultury i działacz społeczny w polityce w Polsce i na Emigracji: 1967 - 1970 ...założyciel zespołu muzycznego "Chłopcy z Przedmieścia" w Otwocku; 1979 - 1981 ...został przewodniczącym Klubu Młodych Pisarzy przy ZLP w Słupsku; 1982 - 1985 ...kolporter pism emigracyjnych w Wiedniu; 1987 ...wydał dwa zeszyty literackie - wiersze pt. "Słowo" i "Oaza Polska" w Monachium wydawnictwo: Niezależny Związek Pisarzy Polskich "Feniks"; 1988 - 1990 ...wiedeński korespondent "Orła Białego" w Londynie; 1990 - 1994 ...założyciel i przewodniczący Korespondencyjnego Klubu Pisarzy Polskich "Metafora" i Polskiego Centrum Haiku a także pomysłodawca "Wiedeńskiej Nagrody Literackiej im. Marka Hłaski" oparty z plonu konkursu na prozę i poezję - zorganizował dwie edycje konkursu literackiego w Wiedniu; 1997 - 1998 ...członek Ruchu Odbudowy Polski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej ROP w Słupsku; 1998 - 1999 ...korespondent radia City w Słupsku; 1999 - 2003 ...założyciel i przewodniczący Polskiej Partii Biednych na Pomorzu; 1999 - 2003 ...założyciel i sędzia Słupskiego Sądu Społecznego w Słupsku; 2000 - 2009 ...założyciel i prezes Stowarzyszenia "Biały Blues Poezji" w Ustce; 2001 - 2009 ...założyciel środowiska literackiego w Starostwie Powiatowym w Słupsku; 2001 ...wydał tomik wierszy pt. "W krainie żebraków słyszę bluesa" - ZLP Słupsk; 2004 - 2005 ...korespondent radia "Supermova" w Londynie; 2005 - 2007 ...redaktor gazety internetowej "Karuzela Polska"; 2005 - 2009 ...korespondent międzynarodowej gazety "Afery Prawa a Bezprawie" w Irlandii z siedzibą w Sanoku. ____Odpowiadam swoim podpisem - Zygmunt Jan Prusiński Ustka. 23 Grudnia 2009 r.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura