Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński
48
BLOG

Świry - Część II

Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Kultura Obserwuj notkę 1

ŚWIRY - część druga

Dział: Kultura Temat: Literatura



Zygmunt Jan Prusiński


Poetyka jakby rozdawnictwo


Kurcze ładnie mi idzie
trzy wiersze jakbym wyszedł
z jaskini głodny zapisu
Bożepole - Serdeczność i biały
żagiel - Zasadniczy dupek
śmiały w poczynaniach.

Przez trzynaście lat pisałem erotyki
setkom kobiet - 64 tytuły książek
mieliłem ów seks jak mięso w maszynce
i co z tego wyszło - paranoja.

Jako świr pośród świrów
zmieniam poetykę liryczną
koniec z dupami damskimi -
uwolniłem się wreszcie
od tych zobowiązań
gdzieś śmignęło podziękowanie
od muzy - ale tylko tyle
nic więcej a ja marudny
romantyk czekałem na przeżycia
z teorii na czyn błogosławiony.

Portal Nasza Klasa - prawie
trzy tysiące kobiet - (3000 dup)
do posprzątania tych miejsc
w agonii jestestwa - a erotyki
jak wulkany na Zielonych Wzgórzach.


20.04.2022 - Bydgoszcz
Środa 7:48



Jeszcze o podróży w połowie drogi


Życie to jak pajęczyna bez pająka
uwiodłem to życie w pułapkach
godząc się na samotność.

Dodałem sobie imię Anatol
na bagnach zawieruszony w przyrodzie -
stateczny na tyle że byłem wierny
swoim ideałom.

Książki produkowałem jak na taśmie
w fabryce - chyba zwariowałem
marnując czas a wypiek
nie stanowił dla mnie jakieś ważności -
te wszystkie Zuzanny niczym w piórkach
zostały w wierszach poniektóre
pogubione - setki wierszy gubiłem
byłem w tym stanowczy
o taki mistrz dzyndzli...

W pociągu Gdynia - Poznań
poznałem młodzieńca
godzinna rozmowa słuchał uważnie
opowiadałem o stalinowskich mordowniach
w okresie mego dzieciństwa w Otwocku -
to lepsze niż gadanie o niczym
powtórzę słuchał uważnie
szkoda że imię słuchającego zapomniałem.

Okazało się że jest Ukraińcem
urodził się we Lwowie - wspomniałem
o poecie Zbigniewie Herbercie
że też był lwowiakiem ale za czasów
kiedy Lwów był polski -
wspomniałem że napisałem książkę
„Kraj Herberta” - wyczułem
że brak mu o tym wiedzy.

Ukrainiec z dobrą wymową po polsku
- chyba babcia była Polką
stalinowskie wyczyny pozostały
do dziś w piekielnym stanie
wymuszenia w historii zagmatwanej
i bolesnej racz nas panie w modlitwach.

Na koniec radziłem mu żeby nie tykał
kobiet niskopiennych i wysokopiennych
chodziło o intelekt a te pośrednie
te w środku bo poziom bezpieczniejszy.

- Dojechałem do Bydgoszczy
a na peronie czekała moja Margot.


20.04.2022 - Bydgoszcz
Środa 8:23



Jeszcze o podróży i papier toaletowy


Po lewej stronie w przedziale w wagonie
siedziałem sam - a po prawej
na którejś stacji przysiadła się
młoda kobieta z trojga dziećmi
z dwoma córkami i synem -
hałas zapewniony nie będzie nudno.

Wspomniana niewiasta często pociągała
nosem - była zakatarzona
nos nie wycierała papierowymi chusteczkami
tylko złożonymi na kilka warstw
papierem toaletowym.

Wszyscy w rękach elektroniczne zabawki -
i zaczęła się takowa intymność...

W Słupsku na peronie siedziały na ławce
trzy pokolenia - babcia matka i córka
i to samo widziadło ręce zajęte i oczy zajęte
i każda coś tam wydobywała w tych tabletach
obrazki współczesności - tak się zabija czas
wedle osobistych zapotrzebowań.

A ci w pociągu przez pół godziny a może
dłużej zajęci sobą - matka z zadbanymi
paznokciami długie paznokcie zamalowane
jasnym lakierem po mistrzowsku w ruchach
zapisu w szaleństwie komercjalizmu.

Zapytałem swojego przyjaciela ducho-diabła
a gdzie tradycyjna książka do czytania
tylu pisarzy poświęciło swe życie -
znamienna głucha cisza.

Wróciłem do swojej książki
akurat kończyłem pierwszy wiersz - pisząc
(to selekcja usług z mej strony
pracuję społecznie jako działacz kultury).


21.04.2022 Bydgoszcz
Czwartek 8:45



Lustro i trzy razy na P


Któregoś dnia w tym roku
stanąłem poważnie przed lustrem
miałem zdecydować co wybrać
trzy razy na p - pieprzyć pić palić...

Pieprzyć - nie ma kobiet
pić - nie ma z kim
palić - i to wybrałem
i od tej pory palę skręty
po półrocznej przerwie -
stałem się ponownie mężczyzną
ze wszystkimi wadami.

Mieć kilka wad jest to potrzebne
aniołem nie chcę być
komu zaimponować modlitwy są suche -
mój bóg o nazwie Wulkan
nie akceptuje takowych
niegrzeczny facet czasem przeklnie
na kałużę - odbija się echo
włóczące się po kątach
rozjaśnia się umysł kwiaty
zupełnie inaczej tańczą w rozkwicie
po prostu chce się żyć.

Od dawna wszedłem w tę grupę
świrów - wróżę akacjom dobry rok
na miejscu mam Margot
dziewczyna stara się bywać
doskonała w swym uroku -
rozdaje mi ten urok zasadniczy
i co najważniejsze kocha mnie
jak przystało na kochającą kobietę.

Wczoraj cztery godziny na spacerze
zwiedzanie poszczególnych fragmentów
miasta - w Bydgoszczy jest gdzie
zatrzymać oczy połączyć je ze sobą
czasem ulotny buziak i względy
a może to są zaloty młodzieńca
wciąż się wygłupiam jak z książkami
które o niej napisałem choćby
z licznych „Kobieta w czarnych skrzydłach”.

I jest w tym uczucie wzmocnionej elegancji -
powracają zamierzenia choć skrzypią
stare drzewa wymawiając podobnie co ja

- chcę żyć chcę żyć dla niej aż do śmierci!


22.04.2020 - Bydgoszcz
Piątek 6:07



Wiersze z książki „Świry”

Zobacz galerię zdjęć:

Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński

Zapraszam do Niezależnej Wytwórni Filmowej PROSTAK_____ http://korespondentwojenny.salon24.pl/_____ A teraz będą "chwalunki"..., co dzięki mnie utworzyłem jako animator kultury i działacz społeczny w polityce w Polsce i na Emigracji: 1967 - 1970 ...założyciel zespołu muzycznego "Chłopcy z Przedmieścia" w Otwocku; 1979 - 1981 ...został przewodniczącym Klubu Młodych Pisarzy przy ZLP w Słupsku; 1982 - 1985 ...kolporter pism emigracyjnych w Wiedniu; 1987 ...wydał dwa zeszyty literackie - wiersze pt. "Słowo" i "Oaza Polska" w Monachium wydawnictwo: Niezależny Związek Pisarzy Polskich "Feniks"; 1988 - 1990 ...wiedeński korespondent "Orła Białego" w Londynie; 1990 - 1994 ...założyciel i przewodniczący Korespondencyjnego Klubu Pisarzy Polskich "Metafora" i Polskiego Centrum Haiku a także pomysłodawca "Wiedeńskiej Nagrody Literackiej im. Marka Hłaski" oparty z plonu konkursu na prozę i poezję - zorganizował dwie edycje konkursu literackiego w Wiedniu; 1997 - 1998 ...członek Ruchu Odbudowy Polski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej ROP w Słupsku; 1998 - 1999 ...korespondent radia City w Słupsku; 1999 - 2003 ...założyciel i przewodniczący Polskiej Partii Biednych na Pomorzu; 1999 - 2003 ...założyciel i sędzia Słupskiego Sądu Społecznego w Słupsku; 2000 - 2009 ...założyciel i prezes Stowarzyszenia "Biały Blues Poezji" w Ustce; 2001 - 2009 ...założyciel środowiska literackiego w Starostwie Powiatowym w Słupsku; 2001 ...wydał tomik wierszy pt. "W krainie żebraków słyszę bluesa" - ZLP Słupsk; 2004 - 2005 ...korespondent radia "Supermova" w Londynie; 2005 - 2007 ...redaktor gazety internetowej "Karuzela Polska"; 2005 - 2009 ...korespondent międzynarodowej gazety "Afery Prawa a Bezprawie" w Irlandii z siedzibą w Sanoku. ____Odpowiadam swoim podpisem - Zygmunt Jan Prusiński Ustka. 23 Grudnia 2009 r.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura