[zdjęcia z rosyjskich portali; linki poniżej]
I. Fakty.
Z początkiem bieżącego roku zaczęła wzrastać w Rosji liczba doniesień o zakłócaniu lądowań samolotów pasażerskich światłem laserowym, by z początkiem czerwca prasa już proklamowała „laserową epidemię” realizowaną przez „laserowych chuliganów”, czy też „laserowych żartownisiów”{шутников} [http://newsru.com/russia/05jul2011/generallapin.html].
Pierwsze doniesienia z lotnisk rosyjskich pojawiły się w drugiej połowie 2010 r.; do grudnia odnotowano 5 przypadków [http://newsru.com/russia/18jun2011/poli.html ]. W pierwszej połowie 2011 r. było ich już ponad 30; jeden z ostatnich miał miejsce 7. czerwca 2011, kiedy przy lądowaniu samolotu linii Moskwa / Wnukowo – Rostów nad Donem, w Rostowie załoga Boeinga-735, z 97 pasażerami na pokładzie, została wręcz oślepiona światłem laserowym [http://newsru.com/russia/23jun2011/laserdomod.html].
„Zabawy” laserowe na lotniskach notowano sporadycznie już wcześniej, poza Rosją (USA, Francja, Niemcy, Cypr, Kanada, Grecja), i w niektórych krajach są one już objęte ostrymi sankcjami karnymi (w USA – areszt lub grzywna 11 tys. dol.). We Francji, w okresie od września 2009 do kwietnia 2010, 20-tu lotników linii AirFrance skarżyło się na trudności przy lądowaniu w Paryżu, Marsylii i Tuluzie i złożyło formalne skargi. W pozostałych krajach – były to pojedyncze zdarzenia [http://newsru.com/russia/23jun2011/laserdomod.html].
Oczywistość niebezpieczeństwa, jakie za sobą pociągają wszelkie zakłócenia uwagi pilotów pochodzące z zewnątrz, szczególnie podczas prowadzenia samolotu do lądowania, nie wymaga komentarza. „Zabawa” taka może być całkiem zasadnie podciągnięta pod przepisy obejmujące zagrożenie bezpieczeństwa lotów, bezpieczeństwa lotnisk, a nawet – w uzasadnionych przypadkach – za akt terrorystyczny.
I w sumie - nie ta oczywistość zwróciła moją uwagę.
Raczej fakt, iż najczęstszym obiektem laserowych zdarzeń na lotniskach rosyjskich stały się samoloty realizujące połączenia lotnicze do Rostowa nad Donem, lub też lecące z tego właśnie miasta na któreś z lotnisk moskiewskich. Wnukowo jest tutaj wymieniane najczęściej – być może z racji częstego obsługiwania linii łączących Moskwę z Kaukazem, Krymem; ogólnie – z południem kraju i z Południem geograficznie, szerzej rozumianym.
Oto wyłowione z prasy rosyjskiej ostatnich dni zdarzenia. Od razu zaznaczmy, że są to jedynie OPISANE w prasie epizody, a więc w jakiś sposób udokumentowane, na ogół potwierdzone przez władze (lotnisk, rosyjskiej awiacji cywilnej, przez agendy policji, przez serwis agencji informacyjnych):
Data publikacji czas zdarzenia miejsce zdarzenia połączenie lotnicze samolot
5.07.2011 noc 4/5.07.2011. Wnukowo Istambuł-Rostów Tu-204
„ „ „ „ „ „ Jakuck Boeing-737
„ „ noc 2/3.06.2011. Rostów n/D Moskwa-Rostów „Avianova” A-320
„ „ 8.06.2011 „ „ Moskwa-Rostów Boeing
„ „ 18.06.2011. „ „ xxx policyjny Mi-8
„ „ 22.06.2011. Domodiedowo Moskwa-Rostów A-319
„ „ 26.06.2011. Domodiedowo Archangielsk-Soczi Boeing
„ „ 3.06.2011. Rostów/D Moskwa-Rostów Boeing
12.07.2011. 12.07.2011 Wnukowo* Rostów-Moskwa Boeing-737
5.07.2011. 2.07.2011. Rostów/D *** Boeing-737
„ „ 24.06.2011. Rostów/D Moskwa-Rostów oślepiono 2 samol.jednocześnie
" " 20.06.2011 „ „ *** ***
3.07.2011. 2.07.2011 „ „ Moskwa-Rostów Boeing-737
26.06.2011. 25.06.2011. Soczi Archangielsk-Soczi Boeing
18.06.2011. 7.06.2011. Rostów/D Moskwa-Rostów Boeing-735
23.06.2011. 3.05.2011. Wnukowo** *** ***
*Lotnisko Wnukowo wieczorem 12.07. zostało zamknięte na ponad 2 godziny w związku z eksplozją 4 opon w Boeingu-737 należącym do kompanii"ЮТэйр" i realizującym rejs Rostów n/D – Moskwa. Szczegóły nie są znane. Odznaczam zaistnienie tego faktu ze względu na trasę, jaką samolot pokonywał.
** Na lotnisku Moskwa-Wnukowo piloci skarżyli się na oślepianie sinym i zielonym światłem laserowym podczas lądowania
*** brak informacji
http://newsru.com/russia/08jun2011/blind.html
http://newsru.com/russia/23jun2011/laserdomod.html
http://newsru.com/russia/18jun2011/poli.html
http://newsru.com/russia/26jun2011/boeing.html
http://newsru.com/russia/01jul2011/laser.html
http://newsru.com/russia/03jul2011/rostov.html
http://newsru.com/russia/12jul2011/vnukovo.html
http://newsru.com/russia/05jul2011/generallapin.html
II. Pytania.
Dlaczego Rostów nad Donem i dlaczego przede wszystkim połączenia Rostowa z Moskwą stały się głównym celem laserowych ataków? Na 16 dokładnie opisanych zdarzeń, 8 (50%) dotyczy tych właśnie linii i lotnisk z ich trasą powiązanych. A jest to tylko część epizodów mających miejsce od 1. stycznia 2011 r.
Czym warunkowana jest zwiększająca się częstotliwość zjawiska zakłócania lądowań lotniczych (ale też i nocnej jazdy samochodów transportowych i osobowych) przy użyciu wiązki promieni laserowych? Łatwą dostępnością tych „zabawek” (zalew importu z Dalekiego Wschodu) i przystępną ceną? Dla codziennych, zwykłych potrzeb urządzenia takie maja niewielką moc 0,5 miliwattów, podczas gdy te, które prześladują pilotów w Rostowie i w Moskwie, osiągają moc 200 jednostek, a więc 400 razy większą. W bezpośrednim kontakcie z okiem mogą powodować ślepotę.
Dlaczego sprawcy tych kłopotów preferują lądowania, a nie strat samolotów? Bo przyziemienie jest zawsze trudniejsze i wymaga większego skupienia uwagi przez pilotów? Jak dotąd, żadnego wypadku lotniczego one na szczęście, nie spowodowały, chociaż dla pilotów są na pewno uciążliwe i denerwujące. Czy samo „zdenerwowanie” pilotów w trakcie lądowania jest celem tych działań? Trudno uwierzyć, że nie ma to tzw. drugiego dna… Czemu ma służyć to wkurzanie załogi? By pamiętali o tym, że lądowanie zawsze różnie może się zakończyć? Że chociaż są już nad lotniskiem – wszystko może się jeszcze wydarzyć?
Kim są osoby sięgające po to urządzenie i kto „poluje” na lądujące statki powietrzne w Rostowie i w Moskwie – a w tej ostatniej próbuje się wyłapać samoloty przybywające właśnie z Rostowa? Na lotniska moskiewskie przybywają przecież tysiące samolotów z różnych stron Rosji, nie mówiąc o międzynarodowych, a – „wyłapywane” są te konkretne, rostowskie. W Rostowie nad Donem również niemało samolotów się zatrzymuje (np. na tankowanie) i sporo tutaj ląduje, bo są w swoim porcie docelowym, ale „czyha się” przede wszystkim na te przybywające z Moskwy.
Jeśli media zaczęły pisać o awiacji cywilnej, to jednak należało by wiedzieć, czy lotnisk wojskowych problem ten nie dotyczy? Sprawca bowiem wcale nie wchodzi na teren lotniska i żadne bariery i bramki, ani pozwolenia i pieczątki, nie są mu potrzebne, bo operuje spoza terenu bazy lotniczej.
A więc: o wojsku nie mamy danych, bo problem w ogóle się nie pojawił? Czy też całe lotnictwo rosyjskie (albo też jedynie jego część łącząca Moskwę z Rostowem n/Donem) ma problem, w tym również wojskowe siły powietrzne, ale prasa może jedynie pisać o lotnictwie cywilnym?
Pytania techniczne pozostawię na boku. Najważniejsze jest chyba to podstawowe: dlaczego Rostów i Moskwa-Rostów.Aż kusi, by chociaż zarysować hipotetycznie ważne wątki, które rzuciłyby nieco światła na ten problem. Jednakże danych, umożliwiających sformułowanie jakichkolwiek hipotez, jest za mało.
Być może coś mogłoby wyjaśnić samo położenie Rostowa [47° 13' 00 '' N, 39° 42' 00'' E]:a/ niezbyt duża odległość od najbardziej zapalnych regionów Północnego Kaukazu;b/ razem z bazą w Taganrogu, Rostów stanowi ważny ośrodek wojskowy nad Morzem Azowskim, podobnie jak sąsiedni kraj Krasnodarski;c/ Rostów jest ważnym ośrodkiem leżącym nad granicą Rosji z Ukrainą w rejonie Morza Azowskiego. d/ Nieco na północ od Rostowa (już w granicach Ukrainy) leży Starobielsk, a jeszcze bardziej na północ – Charków, kolejne miejsca kaźni polskich oficerów w 1940 r.e/ Na południe natomiast, bliżej Kaukazu, leży baza Mineralne Wody (gubernia stawropolska)
Może też rola militarnych funkcji Rostowa i guberni rostowskiej, w tym m.in. aktywne zaangażowanie w wojnie w Czeczenii i w wojnie z Gruzją (z Gruzją: 22 Gwardyjska Samodz. Brygada Spec. Znacz. Kowalewka, Aksai, obw. Rostowski, 51 Korpus Obrony Powietrznej w Rostowie, 535 Niezależny Pułk lotniczy – Mi-8, An-12, Mi-24, An-72, An-26, Tu-134);- 2 lotniska: południowe (cywilne) i północne (wojskowe) i 2 armie: 4 Armia sił powietrznych (4А ВВС i 229-я ВТАБ).
*Przepraszam za edycję. Nie programowałam kolorów, ani zróżnicowanej wielkości czcionek (poza zestawieniem).
L'amelka222
Inne tematy w dziale Polityka