6 obserwujących
191 notek
187k odsłon
  1086   0

Rekonstrukcja wydarzeń po katastrofie - podsumowanie

W notce tej chciałbym podsumować jak moim zdaniem wyglądał przebieg wydarzeń po upadku Tu-154M. Chodzi mi zwłaszcza o przemieszczanie się (w czasie) kilku ważnych świadków tragedii z 10 kwietnia 2010 roku. Poszczególne wydarzenia oznaczyłem dużymi literami alfabetu. Będę posługiwał się czasem strefowym CEST, który w okresie letnim obowiązuje w Polsce. Pierwszy na miejsce zdarzenia przybył emeryt Aleksiej Kaczałow.


Aleksiej Kaczałow (AK)

8:41 - słyszy uderzenie w ziemię, jest w tym momencie przy betonowym murze (A)

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowanieMniej więcej w tym miejscu przy betonowym murze był Aleksiej Kaczałow gdy samolot uderzył w ziemię.

8:43:20 - dochodzi do miejsca, gdzie kilkanaście sekund później sfilmuje go Safonienko (B)

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowanieAleksiej Kaczałow z miejsca przy betonowym płocie przebywa drogę około 70 m, zatrzymuje się i obserwuje palący się wrak samolotu. Zakładając, że poruszał się wolno, ze średnią prędkością ok. 0,5 m/s dotarł do punktu w którym sfilmował go Safonienko w 2 minuty i 20 sekund (140 s).

http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/nie-widzialem-by-ktos-strzelal-do-ofiar-katastrofy,212188.html


Władimir Safonienko (WS)

8:41 – 27-letni lakiernik słyszy odgłos upadającego samolotu (A). Jest wtedy w warsztacie samochodowym KIA-Centrum.

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowanie

ok. 8:42:30 - WS wychodzi przez blaszaną bramę z terenu KIA-Centrum. (B)

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowanieWS przez tę bramę wychodzi poza teren KIA-Centrum i biegnie dalej błotnistą dróżką w kierunku miejsca zdarzenia.

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowaniePo przebiegnięciu ok. 140 m Safonienko zaczyna filmować teren katastrofy. Zakładając, że poruszał się ze średnią prędkością 1,5 m/s spod blaszanej bramy do miejsca gdzie zaczyna kręcić materiał dostał się w ciągu ok. 1 minuty i 33 sekund.

ok. 8:44 – zaczyna kręcić film 1.24 (C)

8:45:24 – koniec filmu 1.24 (D)

ok. 8:50:28 – dociera w pobliże autokomisu (E)

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowanie

WS po nakręceniu filmu 1.24 przemieszcza się w kierunku autokomisu. Przebywa drogę ok. 456 m ze średnią predkością 1,5 m/s co daje nam 456 m / 1,5 m/s = 304 s = 5 min i 4 s. Zatem przy autokomisie melduje się ok. 8:50:28, czyli około półtorej minuty za Sławomirem Wiśniewskim.

między 8:51 a 8:54:30 – nagrywa mi.in. przejeżdżającego ulicą Kutuzowa Mercedesa ML 400 (F) i klapę amortyzatora lewego podwozia (G)

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowanie

27-letni lakiernik nagrywa przejeżdżającą obok autokomisu limuzynę dyplomatów (mercedes ML 400)

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowanie

Przez WS została też uwieczniona klapa amortyzatora lewego podwozia. Część ta została zidentyfikowana przez @Manek vel @Erich Bullmann

https://picasaweb.google.com/118355005473258703478/DropBox?authkey=Gv1sRgCM3S1LTe7LejIQ#5509030570237144338

https://picasaweb.google.com/lh/photo/BJcDZNtUl6APIJdNUcYCXFVvWx-6D1x5Tm2dc9xhvcQ?feat=embedwebsite

8:55 – WS filmuje idących w kierunku prawego statecznika poziomego Jerzego Bahra i Gerarda Kwaśniewskiego (H)

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowanie


Artur Wosztyl (AW)

8:35 - wysiada z Jaka-40, aby zobaczyć lądowanie TU-154M (A)

8:41 - słyszy dźwięk pracy silników Tupolewa, a następnie po kilku sekundach trzaski, huki i detonacje (B)

8:41:15 - z wieży wychodzi jakiś mężczyzna (C)

8:41:45 - załoga Jaka pyta Rosjanina, który pierwszy wyszedł z wieży co się stało (D)

8:42 - AW widzi jak samochody znajdujące się na lotnisku ruszają w kierunku pasa (E)

8:42 - dzwoni do dowódcy jednostki (F)

8:42 - dzwoni do dyżurnego kierownika lotów (DKL) w Warszawie (G)

ok. 8:46 - śp. Remigiusz Muś kontaktuje się z wieżą (H)

ok. 8:47 - w międzyczasie AW widzi jak samochody wracają i przez bramę główną wyjeżdżają z lotniska (I)

ok. 9:00 - do attache wojskowego w Moskwie dzwoni porucznik Kowaleczko. Gen. Grzegorz Wiśniewski stał już wtedy 20 m od statecznika Tu-154M. (J)

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowanieJak-40 na lotnisku Siewiernyj


Marcin Wierzchowski (MW)

8:41 - słyszy świst silników Tupolewa (A)

ok. 8:42 - wsiada do limuzyny ambasadora Bahra (B)

ok. 8:43 - wysiada pod szlabanem (C)

ok. 8:44:30 - Safonienko filmuje MW podążającego na miejsce zdarzenia (D)

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowanie

ok. 8:46 - MW zatrzymuje się w odległości około 6 m od odwróconych kół samolotu (E)

ok. 8:50 - Wierzchowski dzwoni do Jacka Sasina (F)

ok. 9:00 - MW dzwoni do Michała Grodzkiego (G)

9:04 - 9:10 - odbiera telefon od JS (H), który oddaje słuchawkę Adamowi Kwiatkowskiemu, gdy widzi podjeżdżający samochód [albo gdy wsiada do samochodu] (ok. 9:10). Wierzchowski rozmawia dalej z Kwiatkowskim jadącym także na lotnisko do Smoleńska.


Sławomir Wiśniewski (SW)

8:37:34 - Wyłączenie kamery "okiennej", która posłużyła później polskiemu montażyście do nagrania miejsca katastrofy. Była to jedyna kamera jaką miał Wiśniewski przy sobie. (A)

Próba rekonstrukcji wydarzeń po katastrofie - podsumowanie

8:41 - Wiśniewski widzi spadający samolot, a w zasadzie skrzydło ustawione pionowo w dół i część kadłuba. Przez kilka sekund słyszy też dźwięk samolotu. (B)

8:44 - Montażysta opuszcza hotel (C)

8:48:58 - Wiśniewski włącza kamerę na wzniesieniu przed miejscem katastrofy. (D)

8:57 - Koniec filmu. Wiśniewski zostaje zatrzymany przez służby ochrony rosyjskiej. (E)

ok. 9:10 - Samochód terenowy UAZ-3151 zabiera SW z miejsca katastrofy (F)

Lubię to! Skomentuj23 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka