6 obserwujących
191 notek
187k odsłon
  1055   0

Podejście na Siewiernym

Wylądujmy na lotnisku Siewiernyj w Smoleńsku zaczynając od punktu TWG (punkt wejścia na ścieżkę schodzenia), który znajduje się na wysokości 500 m i w odległości 10,41 km od progu pasa po stronie wschodniej. Kąt podejścia do lądowania jak wiemy z kart prawidłowo wynosi 2 stopnie i 40 minut. Obliczamy tangens tego kąta.

tan(2° 40') = tan(2 π /135) = 0.046575748547748740243066707579903212106205238049136962591...

http://www.wolframalpha.com/input/?i=tan%282%C2%B0+40%27%29
 

Teraz już łatwo będzie wyznaczyć poszczególne punkty na prostej po której samolot ląduje na pasie. Możemy też posłużyć się kalkulatorem matematycznym.

http://www.programva.com/pl/kalkulator-matematyczny-naukowy-online

http://web2.0calc.com/

Punkt przyziemienia obliczamy dzieląc 500 m przez tangens kąta podejścia

500/tan(2° 40') = 10735

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500%2Ftan%282%C2%B0+40%27%29

Od otrzymanego wyniku odejmujemy 10410.

10735 m - 10410 m = 325 m

Zatem punkt przyziemienia znajduje się 325 m za progiem. Oczywiście nie uwzględniłem w wyliczeniach różnicy w wysokości n.p.m. początku pasa i punktu przyziemienia.  


Punkt celowania na pasie Siewiernego:

Podejście na Siewiernym

Pomiar odległości od progu pasa do punktu celowania.

Podejście na Siewiernym

Wynik pomiaru to 325 m. Zatem zgadza się z powyższymi obliczeniami.

Podejście na Siewiernym

http://wikimapia.org/#lang=pl&lat=54.825106&lon=32.041261&z=18&m=b&gz=0;320387372;548250276;50505;1590;0;0


Zdjęcia satelitarne katastrofy, na których widoczny jest też punkt celowania. Punkt ten znajduje się 15 m (długość dwóch kwadratowych płyt) dalej w kierunku środka pasa w porównaniu z fotkami z wikimapii.

Podejście na Siewiernymhttp://m.ocdn.eu/_m/d12549c3c8b0f386e9a5d68e85303449,0,1.jpg

http://m.ocdn.eu/_m/301e89ffce78b8c9079e5de45de037fd,0,1.jpg


Współrzędne niektórych punktów leżących na odcinku pochylonym pod kątem 2° 40' między TWG a punktem przyziemienia.
 punkt  wysokość (w metrach)  odległość od progu pasa (w metrach)
 TWG (punkt wejścia na ścieżkę schodzenia)          500              10410
 nad radiolatarnią DRL (1)          307,6                6280
 nad radiolatarnią DRL (2)          306,4                6260
 nad radiolatarnią DRL (3)          300                6116
 nad radiolatarnią DRL (4)          299,3                6100
 WD dla Tu-154          120                2251
 WD dla lotniska          100               1822
 nad radiolatarnią BRL (5)            70               1178
 nad radiolatarnią BRL (6)            66,38                1100
 nad radiolatarnią BRL (7)            65                1071
 nad radiolatarnią BRL (8)            64,05                1050
 1 km od progu            61,72                1000
 WD podana przez kontrolera (wg relacji por. Wosztyla i śp. R. Musia)            50                748,5
 wysokość nad ulicą Kutuzowa            44,35                627
 wysokość nad radiolokatorem            39,09                514
 wysokość nad progiem pasa           15,15                     0
 punkt przyziemienia              0                - 325

WD - wysokość decyzji

1) rzeczywista odległość DRL od pasa podana w raporcie MAK

2) odległość od pasa do DRL wg karty z 2008 r.

3) wysokość 300 m podana w kartach podejścia na jakiej samolot powinien się znaleźć przeletując nad DRL

4) odległość DRL od pasa wg karty z 2005 r.

5) wysokość 70 m podana w kartach podejścia na jakiej samolot powinien się znaleźć przelatując nad BRL

6) odległość od pasa do BRL podana w kartach

7) odległość BRL od progu pasa wyznaczona przeze mnie na wikimapii

8) odległość BRL od pasa podana w raporcie MAK

Wysokości nad/odległości od progu pasa podane w tabelce obliczyłem wykorzystując wzór na tangens kąta.

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500-tan%282%C2%B0+40%27%29%2810410-6280%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500-tan%282%C2%B0+40%27%29%2810410-6260%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=300%2Ftan%282%C2%B0+40%27%29-325

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500-tan%282%C2%B0+40%27%29%2810410-6100%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500-tan%282%C2%B0+40%27%29%2810410-1100%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=tan%282%C2%B0+40%27%29%28500%2Ftan%282%C2%B0+40%27%29-10410%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500+meters+-+%289410+meters%29*tan%282%C2%B0+40%27%29

Można też skorzystać z wzoru funkcji mając współrzędne dwóch punktów (np. TWG i punktu przyziemienia). Wzór funkcji możemy wyznaczyć jednym z 3 sposobów, które podane są na stronie np. tej poniżej

http://www.matematykam.pl/okreslanie_wzoru_majac_dane_2_punkty.html

albo jak nie mamy czasu na liczenie

http://www.wolframalpha.com/input/?i=line+through+%28-325,+0%29+through+%2810410,+500%29

y = (100 x)/2147+32500/2147

y = [100 (x+325)]/2147


Pomiar odległości od progu pasa do BRL (niedokładny). W każdym bądź razie w odleglości 1071 m od progu pasa, samolot powinien być na wysokości 65 m.

Podejście na Siewiernym


Z raportu MAK (strona 62):

Podejście na Siewiernymhttp://n-2-8.dcs.redcdn.pl/dcs/o2/tvn/web-content/m/p1/f/t/l/tlumaczenie_rap.pdf

Dopuszczalne odchylenie w górę i w dół równe jest 0,5° (pół stopnia), czyli 30' (30 minut). Zatem kąt podejścia powinien mieścić się między 2°10' a 3°10'. Obliczmy na jakiej wysokości minimalnej i maksymalnej 10,41 km od pasa (początek ścieżki) powinien znaleźć się samolot.

500m*tan(2° 10')/tan(2° 40') = 406,2 m

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500*tan%282%C2%B0+10%27%29%2Ftan%282%C2%B0+40%27%29

500m*tan(3° 10')/tan(2° 40') = 593,9 m

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500*tan%283%C2%B0+10%27%29%2Ftan%282%C2%B0+40%27%29


Karta podejścia do lądowania z 12 kwietnia 2005 roku:

Podejściehttp://obrazki.elektroda.net/63_1287680359.jpg

Lubię to! Skomentuj3 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka