kejow kejow
1582
BLOG

Alternatywne paliwa silnikowe - wdrożenie badań naukowych ogniwa

kejow kejow Kultura Obserwuj notkę 1

  Postęp w aternatywnych napędach samochodów jest faktem jak wygląda . Jak niżej w tabeli wyglada  pobieżnie stan techniki. Przykład sukcesu 10 letnich badań koncernu General Motors nad ogniwami wodorowymi jest zastanawiający przed nadchodzacych peak oil dla ropy naftowej i gazu.

Alternatywne napędy samochodów (synteza wiedzy technologicznej)

Napęd

Przedstawiciel

Uwagi

czysty bioetanol (E100) lub mieszanka z paliwem (E85)

E100 - prototyp Saaba 9-5 BioPower 100 Concept E85 - światowy lider Saab, ponadto Ford Focus

możliwość mieszania z benzyną (technologia Flexible fuel vehicles); w Brazylii działa E100 dzięki brakowi mrozów; 107 oktanów

czysty biodiesel (B100) lub mieszany (np. B30)

eksperymentalne

 

CNG (skompresowany do 25 MPa gaz ziemny)/ LPG

Honda Civic GX (jako jedyne), Volvo S60,Volvo V70 (CNG+benz.)

LPG - możliwość zainstalowania w salonie bez utraty gwarancji

paliwo syntetyczne (GTL / CTL / BTL)

eksperymentalne

brak siarki i związków aromatycznych

LNG (liquefied natural gas), temp. -163st.C

nie istnieje; stosuje się w transporcie morskim

utrzymanie tak niskich temperatur w baku samochodu jest trudne i nieopłacalne; w wyniku podgrzania ciecz paruje

ciekły wodór temp. -253 st.C

powstał prototyp GM Hydrogen3, technologia zarzucona

 

pojazdy o napędzie hybrydowym

Toyota Prius NHW20, Lexus RX 400h, Toyota Camry Hybrid

głównie używa paliwa, prądu uzupełniająco

PHEV (plug-in hybrid electric vehicle)

oczekiwane w 2009 roku; możliwa konwersja hybrydy w PHEV, m. in. w Kaliforni; Opel Flextreme - 2010

używa prądu na krótkich trasach do ok. 60 km, następnie benzyny lub ON; ładowany z gniazdka

pojazdy autonomiczne: wykorzystujące słońce, wiatr, siłę mięśni (Human Powered Vehicle - HPV) lub energię ludzkiego ciała (chód, bieg etc.)

Twike (HPV + bateria NiMH) Critical Power Streamliner (HPV) Nuna 3, Nuna 4 (solarny) Venturi AstroLab; Venturi Eclectic; możliwe konwersje (panel solarny o mocy 240W, trwają prace nad 320W) do BEV lub hybrydy;

w przyszłości pokrycie całej karoserii; konwersje - firma Solar Electrical Vehicles (zwrot inwestycji po 2-3 latach w Kaliforni) potencjalnie idealny samochód miejski

na baterie (battery electric vehicle - BEV); od 2008 - ultracapacitor firmy EEStor

G-Wiz, ZAP Xebra, BlueCar (prototyp), Tesla Roadster (sprzedaż 2008), Smart Fortwo EV (obecnie leasingowany za 375 GBP/miesiąc), Phoenix Motorcars SUT

firma A123 będzie dostawcą baterii Li-ion dla GM; nanotechnologia - rozwiązanie problemu czasu ładowania i samorozładowania

90 m3 powietrza sprężone do 700 barów (70 MPa)

istnieją prototypy; najbliższa komercjalizacji współpraca Tata-MDI

planowana produkcja samochodów od sierpnia 2008; typ - samochód miejski, zasięg 200-300 km

wodór sprężony do 700 barów (70MPa)

Chevrolet Equinox Fuel Cell, Chevrolet Sequel (GM w ogniwa paliwowe zainwestował miliard $)

obecna efektywna gęstość energii - 800Wh/l, potencjał do 900 Wh/l; produkcja ew. ok. 2020 r.

bor produkujący wodór („wodór na żądanie") w reakcji z wodą (sam lub jako NaBH4)

NaBH4 + 2 H2O: prototypowy skuter Samsunga Natrium (prototyp z 2002) 2 B + 3 H2O: prototyp do 2010 r.

18 kg B + 45 l. H2O ŕ 5 kg H2 Tareq Abu-Hamed, University of Minnesota; wada: astronomiczna cena

rozkład betawoltaniczny trytu

ewentualnie odległa przyszłość

wstępne prace badawcze w University of Missouri-Columbia na zlecenie US Air Force Research Laboratory, Space Vehicles Directorate

 

Ogniwa paliwowe: 10 lat intensywnych badań   03.09.2007.

Rekordy i wydarzenia technologiczne przybliżają datę wprowadzenia napędu wodorowego do masowej produkcji

Firma General Motors (GM) zainwestowała dotychczas ponad miliard dolarów w badania prowadzone w centrach zlokalizowanych w Niemczech, Japonii i USA, mające na celu opracowanie ogniw paliwowych zasilanych wodorem, możliwych do wdrożenia do masowej produkcji w charakterze napędu dla samochodów.

Około 600 pracowników instytutu badawczego Fuel Cell Activities (FCA) - założonego wspólnie przez firmy GM i Opel w 1997 roku - krok po kroku, przy użyciu wielu aut testowych, systematycznie przybliża się do tego celu. Od samego początku naukowcy
oraz inżynierowie wykorzystywali bogate doświadczenia w zakresie napędu elektrycznego, technologii zastosowania wodoru i ogniw paliwowych, uzyskane na bazie prac rozpoczętych w latach 60. XX wieku w zakładach GM w Detroit, które doprowadziły do zbudowania pierwszego samochodu osobowego GM Electrovan, napędzanego ogniwami paliwowymi. Historia prac nad ogniwami paliwowymi, zwłaszcza w ciągu ostatnich dziesięciu lat, stanowi dowód potwierdzający wysoki poziom wiedzy kadry inżynierskiej
i obfituje w innowacje techniczne oraz rekordowe osiągnięcia, wśród których na uwagę zasługują następujące fakty:

1998 Na salonach samochodowych w Genewie oraz Paryżu inżynierowie FCA zaprezentowali swoje pierwsze auta koncepcyjne napędzane ogniwami paliwowymi.
W prototypach metanol był przetwarzany za pomocą reformera w gaz zawierający dużą ilość wodoru.

Luty 2000 Na salonie samochodowym w Genewie zaprezentowano, na bazie samochodu Opel Zafira, pierwszy jeżdżący prototyp napędzany za pomocą wodorowych ogniw paliwowych. Stos ogniw paliwowych, zawierający 200 ogniw, wytwarzał moc ciągłą
o wartości 80 kW.

Auto o nazwie HydroGen1 napędzane było trójfazowym silnikiem synchronicznym o mocy 55 kW/75 KM, przyspieszało od 0 do 100 km/h w czasie 16 sekund oraz osiągało prędkość maksymalną 140 km/h.

Lato 2000 Auto HydroGen1, uznawane powszechnie za przykład przyszłościowego, nieemitującego szkodliwych gazów środka transportu indywidualnego, zostało w ramach światowego tournee przedstawione ekspertom motoryzacji oraz czynnikom rządowym
w Europie, Azji, Oceanii i Ameryce. Auto to w sposób spektakularny dowiodło swojej wartości jako samochód pilotujący podczas maratonu, który odbył się w czasie Igrzysk Olimpijskich w Sydney, w Australii.

Październik 2000 GM zostaje członkiem Kalifornijskiego Stowarzyszenia Ogniw Paliwowych (California Fuel Cell Partnership - CaFCP), konsorcjum producentów samochodów, firm energetycznych oraz rządu stanu Kalifornia. Celem tego stowarzyszenia jest przygotowanie Kalifornii do roli rynku zbytu dla aut napędzanych wodorem i ogniwami paliwowymi.

2001 Zafira z ogniwami paliwowymi trafiała w okresie od maja do października na pierwsze strony gazet na całym świecie: podczas programu badawczego prowadzonego
w instytucie GM „Mesa" w Arizonie samochód ten ustanowił 15 międzynarodowych rekordów prędkości dla aut napędzanych ogniwami paliwowymi. Następnie auto to zostało jedynym samochodem osobowym, który ukończył 450-kilometrowy test „Michelin Challenge Bibendum" (międzynarodowy test pojazdów wyposażonych w napęd ekologiczny), który odbył się na trasie z Los Angeles do Las Vegas.

Styczeń 2002    Firma GM przedstawiła na salonie samochodowym w Detroit nową, przełomową koncepcję transportu samochodowego XXI wieku - AUTOnomy. Po raz pierwszy ogniwa paliwowe połączono z technologią sterowania elektronicznego „by-wire". Kierowanie, hamowanie oraz inne funkcje pojazdu są w tej technologii sterowane elektronicznie, a nie mechanicznie. Wszystkie systemy napędowe i sterujące pojazdu umieszczone są w płaskiej obudowie, przypominającej kształtem deskę skateboardową.

Wrzesień 2002   Zaledwie w osiem miesięcy po przedstawieniu AUTOnomy w Detroit
na paryskim salonie samochodowym zaprezentowano jeżdżący pojazd próbny, zbudowany na bazie tej koncepcji, o nazwie Hy-wire. Hy-wire to kolejny przykład połączenia technologii ogniw paliwowych z koncepcją „by-wire". Podobnie jak we wcześniejszej koncepcji AUTOnomy, funkcje kierowania, hamowania i przyspieszania pojazdu są sterowane elektronicznie. System napędowy wraz ze zbiornikami wodoru, ogniwami paliwowymi
i silnikiem elektrycznym został całkowicie zintegrowany w obudowie o wysokości 279 mm
w kształcie deski skateboardowej.

Grudzień 2002   Na południu Francji zaprezentowano pojazd HydroGen3, jako przedstawiciela trzeciej generacji napędu zawierającego ogniwa paliwowe. Podczas jazd próbnych z udziałem dziennikarzy z wielu krajów auto Zafira napędzane ogniwami paliwowymi o mocy 60 kW/82 KM, z trójfazowym silnikiem asynchronicznym, osiągnęło prędkość 160 km/h, udowadniając swoją przydatność do normalnej, codziennej eksploatacji. Jednocześnie udowodniono, że jednostka napędowa, która została wcześniej zmontowana jako kompletny moduł, osiągnęła poziom technologiczny umożliwiający montowanie pojazdu na istniejących liniach produkcyjnych. Testy auta HydroGen3 odbywały się przy zasilaniu schłodzonym do bardzo niskiej temperatury ciekłym wodorem oraz wodorem gazowym o ciśnieniu 700 barów.

Czerwiec 2003   Rozpoczynają się pierwsze codzienne testy auta HydroGen3 w ruchu ulicznym w Tokio. Firma kurierska FedEx używała ekologicznego auta Zafira w swych regularnych dostawach realizowanych w obrębie japońskiej metropolii. Samochód ten był objęty projektem demonstracji zastosowania wodoru i ogniw paliwowych w Japonii (Japan Hydrogen & Fuel Cell Demonstration Project - JHFC), prowadzonym przez rząd Japonii.

Listopad 2003   Partnerstwo na rzecz Czystej Energii w Berlinie (Clean Energy Partnership Berlin - CEP) rozpoczęło swoją działalność od zbudowania pierwszej publicznej stacji
z paliwem wodorowym w Niemczech. Celem projektu demonstracyjnego, który jest promowany przez rząd niemiecki oraz dziesięciu partnerów przemysłowych, jest sprawdzenie codziennej przydatności wodoru w transporcie oraz zbadanie akceptacji tego paliwa przez klientów.

Maj/czerwiec 2004   Auto HydroGen3 w imponujący sposób zademonstrowało swoją przydatność do codziennej eksploatacji podczas spektakularnej jazdy długodystansowej
z Hammerfest (Norwegia), najbardziej na północ wysuniętego miasta w Europie, do Cabo da Roca, najbardziej na zachód wysuniętego cypla w Europie, położonego niedaleko stolicy Portugalii, Lizbony. 23 dziennikarzy z 15 czasopism specjalistycznych z Europy i Ameryki miało możliwość prowadzenia tego samochodu w czasie 38-dniowego maratonu, liczącego 9696 km i wiodącego przez 14 państw. Poprzedni rekord jazdy na wytrzymałość samochodu napędzanego ogniwami paliwowymi został w ten sposób niemal podwojony.

Czerwiec 2004   Wraz z rozpoczęciem wykorzystywania auta HydroGen3 do rozwożenia paczek w Waszyngtonie, Poczta USA (U.S. Postal Service) zostaje pierwszą instytucją, wykorzystującą pojazd GM napędzany ogniwami paliwowymi w swojej codziennej działalności komercyjnej.

Styczeń 2005   Sequel, po pojazdach koncepcyjnych AUTOnomy i Hy-wire, zostaje trzecim pojazdem przedstawionym publiczności na salonie samochodowym w Detroit, a temu wydarzeniu towarzyszy motto „Ponowne wynalezienie samochodu". Podobnie jak jego poprzednicy, pojazd ten został specjalnie zaprojektowany pod kątem napędu z użyciem wodoru i ogniw paliwowych. Sequel mógł zostać wyposażony w butlę ze sprężonym wodorem o pojemności 8 kg, co wystarczało do przejechania odległości 480 km.

W odróżnieniu od pojazdów AUTOnomy oraz Hy-wire, które były wyłącznie autami koncepcyjnymi, Sequel jest w pełni przystosowany do ruchu drogowego. W pojeździe tym także połączono technologie napędu z użyciem ogniw paliwowych oraz sterowania elektronicznego „by-wire".

Kwiecień 2005   Auto HydroGen3 przechodzi kolejną próbę wytrzymałościową podczas Rajdu Monte Carlo dla pojazdów hybrydowych oraz napędzanych ogniwami paliwowymi („Rallye Monte Carlo Fuel Cell and Hybrids"). Jako zwycięzca w kategorii samochodów napędzanych ogniwami paliwowymi, ekologiczna Zafira przebyła trasę 417 km przez Szwajcarię, Włochy i Francję, przy średniej prędkości ok. 80 km/h, pomimo przejeżdżania przez wiele miast i krętych dróg. Za kierownicą auta siedział były kierowca Formuły 1
i kierowca testowy w zakładach Opel - Heinz-Harald Frentzen.

Czerwiec 2005   W ramach programu Clean Energy Partnership (CEP) Opel/GM rozpoczynają w Berlinie test demonstracyjny ogniw paliwowych we współpracy ze szwedzkim koncernem meblowym IKEA. Od tej chwili auto HydroGen3 jest na bieżąco wykorzystywane jako pojazd dostarczający towary do klientów.

Jesień 2005   GM przywozi HydroGen3 do Chin (Szanghaj) i Korei Południowej (Seul)
w celu zademonstrowania przydatności tego pojazdu do codziennej eksploatacji, rozpowszechnienia wiedzy o technologii napędu z użyciem wodoru i ogniw paliwowych oraz wsparcia prac obydwu rządów nad odpowiednimi przepisami i normami.

Wrzesień 2006   Wraz z prezentacją pojazdu czwartej generacji napędzanego ogniwami paliwowymi, zwanego Chevrolet Equinox Fuel Cell, GM ogłasza, że zamierza wprowadzić na drogi publiczne największą liczbę samochodów osobowych zasilanych za pomocą ogniw paliwowych. Ponad 100 aut Chevrolet Equinox Fuel Cell, zwanych także w Europie GM HydroGen4, zostaje wyprodukowanych i oddanych do eksploatacji. Klienci będą zapisywać swoje doświadczenia w użytkowaniu samochodu oraz tankować je wodorem.

Wrzesień 2006   GM oraz inne wiodące firmy motoryzacyjne i energetyczne we wspólnie opracowanym programie uzgodniły trzyetapowy plan prowadzący do zbudowania infrastruktury instalacji wodorowych oraz dotyczący komercjalizacji pojazdów napędzanych wodorem.  

Kwiecień 2007   GM prezentuje na salonie samochodowym w Szanghaju samochód Chevrolet Volt w wersji zasilanej ogniwami paliwowymi. Zastosowano w nim innowacyjną technologię E Flex, czyli system napędu elektrycznego, którego architektura umożliwia montaż różnych jednostek napędowych na tym samym podwoziu. Jednostki napędowe mogą być wykorzystywane do wytwarzania prądu elektrycznego w celu zwiększenia zasięgu auta. Pojazd w tej wersji stanowi piątą generację jednostek napędowych produkowanych przez General Motors.

Maj 2007   Podczas jazd próbnych w USA samochód Chevrolet Sequel z technologią ogniw paliwowych ustanawia nowy rekord świata. Zasilany wodorem samochód pokonuje bez tankowania najdłuższy jak dotąd dystans przejechany w normalnym ruchu, wynoszący
480 kilometrów. Pięciomiejscowe auto, opisywane przez Larrego Burnsa, Wiceprezesa GM ds. Badań i Rozwoju, jako „najbardziej technicznie zaawansowany samochód w historii", posiada takie nowinki, jak całkowicie elektroniczne kierowanie i hamowanie (technologia „by-wire"), trzy silniki elektryczne (dwa silniki w piastach kół tylnej osi), jeden akumulator litowo-jonowy oraz ekologiczną jednostkę napędową, nieemitującą żadnych zanieczyszczeń. Cały układ napędowy zamknięty jest w aluminiowej obudowie.

Czerwiec 2007   GM ogłasza, że Dział Badań nad Ogniwami Paliwowymi (FCA), zatrudniający ponad 600 pracowników, zostanie zintegrowany z działami normalnej produkcji seryjnej. Krok ten stanowi przygotowanie do seryjnej produkcji pojazdów
z technologią ogniw paliwowych. Ponad 400 inżynierów będzie kontynuowało swoje prace w obrębie Działu Jednostek Napędowych, a kolejnych 100 przejdzie do Działu Globalnego Rozwoju Produktów w celu wprowadzenia ogniw paliwowych do wchodzących do produkcji modeli pojazdów

Publikacja  GM.

W dniu 19.06.2004 w Krakowie na Akademii Górniczo-Hutniczej zostało założone "Polskie Stowarzyszenie Wodoru i Ogniw Paliwowych".

Nowopowstałe Stowarzyszenie będzie ściśle współpracować z istniejącą w Polsce Polską Platformą Technologiczną Wodoru i Ogniw Paliwowych oraz z siecią naukową Zrównoważone Systemy Energetyczne "ENERGY FUTURE".

Pomysł wykorzystania reakcji utleniania paliwa do produkcji energii elektrycznej pojawił się na początku XIX w.  -  wtedy to szwajcarski chemik Christian Friedrich Schönbein podał zasadę działania ogniw wodorowych. Na tej podstawie w roku 1839 Brytyjczyk William Grove zbudował pierwsze działające ogniwo paliwowe, czyli ogniwo będące chemicznym źródłem  prądu powstającego podczas spalania (utleniania) paliwa. Zasada działania ogniw jest zawsze taka sama, wraz z rozwojem technologii zmieniają się natomiast używane w nich paliwa i materiały. W najprostszym  ogniwie wodorowo-tlenowym czysty wodór jest dostarczany do anody (platynowy katalizator), a tlen do katody. Następuje dysocjacja wodoru, w wyniku której powstają  elektrony i dodatnie jony wodorowe. Elektrycznie obojętny tlen, dostarczany do anody, przechwytuje elektrony, tworząc ujemnie naładowane jony i powodując przepływ prądu stałego. W elektrolicie następuje zobojętnianie jonów tlenu dodatnimi jonami wodoru. W wyniku tej reakcji powstaje woda i wydzielane jest ciepło. W efekcie z tak poprowadzonej reakcji otrzymujemy: przepływ prądu, wodę i energię w postaci ciepła. Siła elektromotoryczna jednego ogniwa wynosi ok. 1 W, ale połączone w stosy mogą mieć moc setek kilowatów. 
schemat ogniwa
Ogniwa takie mają mnóstwo zalet: nie zanieczyszczają środowiska, działają bezgłośnie, są stosunkowo wydajne. Nie wymagają czasochłonnego ładowania, jak ogniwa galwaniczne a jedynie dostarczania paliwa.

Od czasu powstania pierwszego ogniwa do lat 60. XX w. traktowane były jako ciekawostka naukowa - nie przywiązywano wagi do ich praktycznego zastosowania ze względu na ogromne koszty wytwarzania energii.  Konieczne było stosowanie w nich drogich materiałów, wymagały niezwykle czystego tlenu i wodoru oraz wysokiej temperatury w związku z tym koszt wytwarzania 1 kW  sięgał wówczas 100 000 dolarów.  Na szerszą skalę zainteresowano się nimi przy konstruowaniu promów kosmicznych. Ponieważ wodór i tlen używane były  jako paliwo rakietowe, można je było również zastosować w ogniwach paliwowych do produkcji prądu. Dodatkowo na orbicie  otrzymywano wodę pitną.  W ogniwa paliwowe zostały wyposażone np. Gemini 5, Skylab, czy statki Apollo.

Od tego czasu starano się obniżyć koszty  wytwarzania ogniw oraz  poprawić ich sprawność. Dzięki np. zastosowaniu elektrolitu w postaci półprzepuszczalnej membrany, zmniejszeniu ilości platyny na elektrodach ogniwa paliwowe znajdują coraz szersze zastosowania komercyjne. W zależności od użytych w ogniwach elektrod, rodzaju elektrolitu i katalizatorów znajdują one zastosowanie w energetyce, systemach zasilania awaryjnego, urządzeniach mobilnych (telefony komórkowe, notebooki), silnikach samochodowych, do zasilania robotów. Szacuje się, że zastąpienie tradycyjnych metod wytwarzania energii elektrycznej (w elektrowniach węglowych) ogniwami paliwowymi ograniczy emisję dwutlenku węgla o 40-60% a emisję tlenków azotu o 50-90%.

Przewożenie czystego wodoru w pojemnikach jest nieekonomiczne i niebezpieczne, ponieważ jest to materiał wybuchowy. W samochodach stosuje się, więc wodór w postaci związanej np. metanu czy metanolu. Wówczas z metanu (lub metanolu) pozyskuje się wodór w tzw. procesie reformingu parowego.  Pomimo tego, że ubocznym produktem tego procesu jest dwutlenek węgla, ogniwa paliwowe, zastosowane do silników elektrycznych w samochodach, zanieczyszczają środowisko w dużo mniejszym stopniu niż  tradycyjne silniki spalinowe. Wielkie koncerny samochodowe stosują silniki elektryczne zasilane prądem z ogniw paliwowych w samochodach z napędem hybrydowym (silnik elektryczny i silnik spalinowy). Firma Ballard przedstawiła programy wykorzystania  autobusów zasilanym wodorem (Mercedes-Benz Citaro) dla kilku miastach Europy, jak również Australii, Chin i Kalifornii. W najbliższym czasie Ford i DaimlerChrysler wprowadzą dalsze 90 pojazdów do swojej floty testowej, pracującej na ogniwach wodorowych Ballard. Ogniwa paliwowe można stosować  niemal we wszystkich rodzajach transportu- na morzu, w powietrzu i na lądzie. Obecnie trwają prace nad wdrożeniem ogniw paliwowych na łodziach podwodnych, promach, statkach powietrznych i jednośladach.

laptop NECPracuje się również nad miniaturyzacją ogniw paliwowych. Znalazły one zastosowanie jako baterie do laptopów, telefonów komórkowych, kamer, przenośnych urządzeń GPS, radioodbiorników, noktowizorów oraz urządzeń wojskowych. Są zdecydowanie mniejsze niż tradycyjne baterie i lżejsze od nich, np. prototyp Toshiby - waży zaledwie 8,5 g i jest na tyle mały, że może zasilać odtwarzacz muzyki MP3. Na jednej dawce metanolu o objętości 2 cm3, odtwarzacz działa przez 20 godzin. Przewiduje się, że do 2012 roku 13,5% laptopów będzie pracować na ogniwach paliwowych.

Ogniwa paliwowe, w których wykorzystuje się stopione węglany i zestalone tlenki charakteryzują się wysoką temperaturą pracy. W związku z tym przegrzana para wodna powstająca jako produkt spalania ma wysoką temperaturę  i może być wykorzystywana do napędzania turbiny parowej lub grzania wody. W takiej formie znajdują zastosowanie jako małe domowe jednostki produkujące prąd i ciepło, pomocnicze źródła prądu o mocach rzędu kilowatów, jak i duże elektrownie o mocy kilku megawatów. Tego typu urządzenia już działają w szpitalach, bazach wojskowych, budynkach biurowych oraz w przemyśle.

W Polsce pierwszy pojazd na paliwo wodorowe opracowano na Politechnice Krakowskiej. Jest to prototyp pojazdu opartego na podwoziu wózka Melex z zamontowanym czterosuwowym silnikiem od Fiata 126p. Wydaje się, że  Polsce najszybciej ogniwa paliwowe zostaną zastosowane w autobusach miejskich. W Krakowie powstała koncepcja zastosowania autobusów napędzanych wodorem. Najekonomiczniejsze będzie otrzymywanie tego wodoru z gazu ziemnego. Technologia wytwarzania energii elektrycznej z gazu ziemnego przy zastosowaniu ogniw paliwowych  jest obecnie opracowywana w Wojskowej Akademii Technicznej.

Na początku 2005 roku została utworzona Polska Platforma Technologiczna Wodoru i Ogniw Paliwowych.  W jej skład wchodzą  koncerny, zakłady przemysłowe oraz piętnaście jednostek naukowych . Instytucje te zajmują się między innymi: procesami otrzymywania wodoru z węgla, procesami otrzymywania wodoru z gazu, ogniwami paliwowymi wysokotemperaturowymi, niskotemperaturowymi i wodorkowymi, strategią rozwoju technologii wodorowych w energetyce i przemyśle, problemem masowej produkcja wodoru i jego przesyłaniem.

Link http://www.elektro.info.pl/index.php?Itemid=88&id=959&option=com_content&task=view

kejow
O mnie kejow

Działam głównie w samotności piszę pracuję - staram się robić to co lubię. Poszukuję nowości przy pewnym konserwatywnym podejściu i racjonalnym spojrzeniu - ale nie omijam słowa fantazja. lex brevem esse oportet quo facilius ab imperitis teneatur - przepis prawny powinien być zwięzły, aby ludzie z nim nie obeznani tym łatwiej go przestrzegali, łatwiej mogli go zapamiętać ------------------------

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura