Gospodarka, Motoryzacja
Jaki napęd, taka idea
Przesłanka: milion samochodów elektrycznych marki Izera
*
Celem Planu Rozwoju Elektromobilności jest stworzenie warunków dla rozwoju elektromobilności Polaków. Milion pojazdów elektrycznych stwarza możliwość rzeczywistej integracji tych pojazdów z systemem elektroenergetycznym oraz pobudza do rozwoju polski przemysł [Ministerstwo Energii Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce „Energia do przyszłości”].
W celu realizacji planu rozwoju elektromobilności samochodowej w Polsce budowana jest m.in. fabryka polskiego samochodu elektrycznego w Jaworznie - marki Izera.
*
I chociaż fabryka jeszcze nie produkuje, ponieważ jej jeszcze nie ma, to wcale nie oznacza, że nie można by stworzyć warunków dla rozwoju elektromobilności Polaków, takich by Polak mógł zamówić zakup e-automobilu marki Izera.
W tym scenariuszu metodą hurtową milion egzemplarzy e-automobilu marki Izera zakupuje w formie inwestycji dla Polski Arabia Saudyjska. W zamian Polska nie importuje ropy naftowej od innych dostawców na cele motoryzacji samochodowej w ilości odpowiadającej statystycznie dla potrzeb miliona osobowych samochodów spalinowych. Import ropy naftowej do Polski z Arabii Saudyjskiej to ok. 15%. Zatem zmniejszenie kosztów zakupu ropy naftowej przez Polskę na cele motoryzacji od innych dostawców niż Arabia Saudyjska jest przekierowane na raty spłaty inwestycji Arabii Saudyjskiej w elektromobilność samochodową w Polsce.
Tylko czy byłby problem w tej idei taki:
Arabia Saudyjska stawia warunek, że 1 mln szt. samochodów elektrycznych marki Izera obejmuje kontrakt ich wyprodukowania w okresie nie dłuższy niż 10 lat, a w skali roku minimum 100 tys. szt., począwszy od pierwszego pełnego roku realizacji produkcji. Ponadto ewentualny brak energii elektrycznej w Polsce do ładowania samochodów marki Izera nie stanowi przyczynę zmiany w kontrakcie.
Zatem w tej idei, po podpisaniu międzyrządowej umowy pomiędzy Polską i Arabią Saudyjską, już od 2025 r. w ramach tego kontraktu Polacy mogą składać zamówienie na samochód elektryczny marki Izera w ilości nie większej niż 100 tys. rocznie. Wpłatę wstępną stanowi rządowa ekodopłata do zamówienia zakupu samochodu elektrycznego marki Izera, która jest przypisana ogólnie do egzemplarza e-automobilu, a nie do klienta i przechodzi na tego klienta (i egzemplarz), który ostatecznie zakupi Izerę. Cena hurtowa zakupu 1 mln szt. samochodu marki Izera jest w tej idei tajemnicą kontraktu.
Rysunek:
ARABIA SAUDYJSKA (inwestycja w elektromobilność samochodową PL) - KONTRAKT DEKADY (marka Izera) - POLSKA (zmniejszenie potrzeb/nabycia ropy naftowej dla motoryzacji od innych dostawców, rządowa ekodopłata do egzemplarza zamówienia zakupu samochodu elektrycznego)
Zatem w tym scenariuszu kontrakt obejmuje wszystkie działania, które prowadzą do produkcji i realizują produkcję w wymaganej ilości i okresie czasu, a wartość przeliczona jest na inwestycje hurtowego zakupu dla Polski 1 mln szt. samochodu elektrycznego marki Izera, czyli na zamówiony produkt końcowy.
Komentarze