Marcin Tyc Marcin Tyc
398
BLOG

Zablokował Cię Facebook? Odwołaj się do Ministerstwa Cyfryzacji

Marcin Tyc Marcin Tyc Internet Obserwuj temat Obserwuj notkę 16

Ministerstwo Cyfryzacji podpisało z Facebookiem porozumienie, na mocy którego użytkownicy portalu społecznościowego będą mogli się odwołać w przypadku kiedy administratorzy Facebooka zablokują konto, uznając publikowane treści za niezgodne z regulaminem serwisu.

Polska jest pierwszym krajem, w którym Facebook daje taką możliwość. Odwołać można się na przykład, jeżeli zdjęcie naszego dziecka zostanie uznane za treści pedofilskie. Ponownie będą weryfikowane treści zablokowane z powodu "mowy nienawiści", tzw. "fake news" oraz propagowania przemocy. 

Dedykowane platforma na stronie NASK. Wniosek wyślemy podpisując się profilem zaufanym, następnie w ciągu 72 godzin Facebook będzie musiał odnieść do naszych argumentów. Decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony Facebook podejmie w oparciu o swoje standardy społeczności. Portal deklaruje w porozumieniu, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze standardami, a treści, konta lub profile, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, zostaną odblokowane.  

- Dzięki dobrej współpracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka będziemy pierwszym krajem na świecie, w którym takie rozwiązanie zacznie działać. Porozumienie, które podpisaliśmy wspiera ochronę wolności słowa w Internecie, a użytkownicy portalu dostaną dzięki niemu de facto dodatkową instancję odwoławczą od blokad – powiedział Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji. 

Równocześnie Ministerstwo Cyfryzacji zaprosi do współpracy pozostałe media społecznościowe. Inicjatywa jest otwarta dla wszystkich portali, które zaangażowane są we wspieranie wolności słowa w Internecie oraz transparentne zarządzanie publikowanymi treściami. 

PEŁNA TREŚĆ POROZUMIENIA POMIĘDZY MINISTERSTWEM CYFRYZACJI A FACEBOOKIEM 

Porozumienie

Zarządzanie treścią w Internecie to jedna z fundamentalnych kwestii dzisiejszego świata cyfrowego. Jest to również wielowymiarowy, niezwykle złożony problem, który wymaga starannej refleksji i współpracy wszystkich aktywnych w Internecie - usługodawców, administracji publicznej, obywateli i innych.

Wolność słowa jest kluczowa dla rozwoju społeczeństwa, a umożliwienie każdemu człowiekowi swobodnej wypowiedzi to pozytywna siła zwiększająca różnorodność idei, którymi ludzie dzielą się w ramach publicznego dyskursu. Jednakże usługodawcy muszą również zapewnić swoim użytkownikom bezpieczeństwo. Osiągnięcie równowagi pomiędzy tymi wartościami ciągle stanowi niezwykle trudne i stale ewoluujące wyzwanie. 

Należy szukać pozytywnych, konstruktywnych rozwiązań, które sprawią, że dyskusję tę będzie można prowadzić na wspólnym gruncie. To właśnie w tym duchu, a także aby wspólnie rozwiązać opisany wyżej problem, Ministerstwo Cyfryzacji, NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa) i Facebook stworzyły „Punkt kontaktowy” i uzgodniły, co następuje. 

Ministerstwo Cyfryzacji, NASK i Facebook, pragnąc zapewnić wszystkim ludziom dostęp do platform, poprzez które mogą bezpiecznie dzielić się ważnymi dla nich kwestiami i dyskutować o nich, będąc jednocześnie chronionymi od mowy nienawiści, przemocy i nękania – będą wspólnie poszukiwać rozwiązań wielowymiarowego problemu zarządzania treścią w Internecie. W tym celu podjęły one wspólne działania zmierzające do stworzenia “Punktu kontaktowego” służącego do składania wniosków przez użytkowników Facebooka, których treści, konta lub profile zostały usunięte, dzięki czemu Facebook będzie mógł przeprowadzić dodatkową kontrolę takich treści w oparciu o Standardy społeczności. Ministerstwo Cyfryzacji, jako podmiot publiczny odgrywający kluczową rolę w rozwoju społeczeństwa cyfrowego i usług elektronicznych, jest inicjatorem tej współpracy i zajmie się promocją „Punktu kontaktowego” oraz udzielaniem o nim informacji, a NASK, jako podmiot wdrażający projekt, zajmie się stworzeniem i obsługą systemu informatycznego. 

Z „Punktu kontaktowego” można skorzystać jeśli usunięte treści, profile lub strony mieszczą się w jednej z kategorii wymienionych w formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji, użytkownik odwołał się do Facebooka od decyzji o ich usunięciu, a Facebook odrzucił odwołanie lub nie odpowiedział na nie w ciągu 72 godzin. Użytkownicy Facebooka mogą odwołać się od decyzji, jeśli uważają, że zaszła pomyłka. Odwołania takie odnoszą się do treści usuniętych ze względu na nagość lub aktywność związaną z seksem, mowę nienawiści i przemoc. 

Decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony podejmuje Facebook w sposób niezależny w oparciu o Standardy społeczności. Facebook deklaruje, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze Standardami, a treści, konta lub profile, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, zostaną odblokowane. W przypadku każdego otrzymanego w ten sposób wniosku, Facebook zrobi wszystko, aby przesłać do Punktu kontaktowego uzasadnioną odpowiedź w ciągu 72 godzin od momentu jego otrzymania. 

Punkt kontaktowy zostanie uruchomiony w ciągu najbliższych tygodni. Wkrótce udzielimy również dodatkowych informacji o tym, jak dokonywać zgłoszeń za pośrednictwem formularza odwołania. 

Ponieważ wszyscy pragniemy, aby Internet stał się bezpiecznym miejscem wspierającym wolność słowa, Ministerstwo Cyfryzacji, NASK i Facebook deklarują, że „Punkt kontaktowy” jest otwarty dla innych platform, firm i instytucji, które maja ten sam cel. 

Źródło: PAP/Ministerstwo Cyfryzacji  

Marcin Tyc
O mnie Marcin Tyc

Absolwent Administracji Europejskiej. W przeszłości praca w roli statystyka w UEFA oraz w Przeglądzie Sportowym i Onet.pl. Polskie Towarzystwo Statystyczne I Historia Bez Cenzury. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie