Rewolucja AI w firmach. Sztuczna inteligencja ma być członkiem zespołu

Redakcja Redakcja Innowacje Obserwuj temat Obserwuj notkę 0
Najnowszy raport Capgemini Research Institute „Harnessing the value of AI: Unlocking scalable advantage” pokazuje, że generatywna sztuczna inteligencja wychodzi z roli pomocnika i coraz śmielej wkracza do zespołów jako pełnoprawny współpracownik. Już niemal 6 na 10 organizacji przewiduje, że w ciągu roku Gen AI będzie działać jak aktywny członek zespołu, nawet nadzorować inne systemy sztucznej inteligencji.

Imponującą jest dynamika rozwoju Gen AI – od 6 proc. organizacji wdrażających tę technologię w 2023 roku do 30 proc. obecnie. Dziś 93 proc. firm na świecie eksploruje rozwiązania oparte na Gen AI. Na czele tego trendu znajdują się telekomunikacja, dobra konsumpcyjne, branże lotnicza i obronna. 

Firmy inwestują w Gen AI, ale zmagają się z rosnącymi kosztami

- Rozwój AI w firmach postępuje znacznie szybciej niż w przypadku innych technologii. Organizacje sprawdzają jej możliwości we wszystkich obszarach działalności, jednak szeroka implementacja nie zawsze przekłada się na oczekiwany zwrot z inwestycji. Podstawą sukcesu jest stworzenie solidnych baz wiedzy biznesowej w bezpiecznym, zgodnym z regulacjami środowisku, które zapewnia ochronę informacji i pełną poufność. Dopiero takie podejście, połączone z nowym modelem współpracy człowieka z AI, daje gwarancję realnych korzyści – komentuje Hubert Nafalski, Project Manager, Insights & Data, Capgemini Polska.

Firmy chcą maksymalnie wykorzystać potencjał generatywnej sztucznej inteligencji, dlatego nakłady na jej rozwój rosną w szybkim tempie. Analiza pokazuje, że w ostatnich 12 miesiącach aż 88 proc. organizacji zwiększyło budżety na Gen AI średnio o 9 proc., a już dziś 12 proc. całkowitych wydatków IT jest przeznaczanych właśnie na ten cel.

Co ważne, 79 proc. firm deklaruje zadowolenie z dotychczasowych rezultatów, a 61 proc. planuje dalszy wzrost inwestycji w nadchodzącym roku. Jednocześnie rosnące zaangażowanie w Gen AI niesie ze sobą nieprzewidziane koszty. Ponad połowa firm doświadczyła tzw. „szoków cenowych”, gdy rzeczywista skala wykorzystania technologii okazała się znacznie większa od prognoz. W efekcie coraz częściej firmy sięgają po bardziej ekonomiczne rozwiązania, takie jak SLM – małe modele językowe – oraz lokalne modele open-source, aby lepiej kontrolować wydatki i zwiększać efektywność kosztową.  


Agenci AI i multiagenci – przyszłość biznesowych procesów

Ostatni rok przyniósł też wzrost zainteresowania agentami AI. 85 proc. decydentów biznesowych zakłada, że rozwiązania te będą wykorzystywane w co najmniej jednym procesie biznesowym w ich organizacji w ciągu najbliższych 3-5 lat. W przypadku sektorów takich jak dobra konsumpcyjne, telekomunikacja czy B+R odsetek ten oscyluje nawet w okolicach 90 proc. Agenci AI stają się coraz bardziej złożonymi rozwiązaniami, powiązanymi nie tylko między sobą, ale także z innymi systemami. Można się więc spodziewać, że kolejnym ważnym krokiem w rozwoju AI będą multiagenci. Spośród organizacji, które wdrażają agentów AI, prawie 45 proc. testuje lub wdraża również systemy wieloagentowe, a 38 proc. uważa, że w ciągu najbliższych 3–5 lat agenci AI przekształcą się w samouczące się narzędzia wymagające minimalnego nadzoru ze strony człowieka.

Raport podkreśla, że mimo masowych wdrożeń aż 71 proc. firm wciąż nie ufa w pełni autonomicznym agentom AI. Głównym problemem są braki rozwiązań do zarządzania agentami AI – bez ich wyeliminowania trudno mówić o budowaniu zaufania do tej technologii. Większość organizacji ma trudności z wprowadzeniem solidnych zabezpieczeń i jasnych zasad dotyczących AI. Podejścia skrajne – dopuścić wszystkie narzędzia Gen AI lub zakazać wszystkiego – są błędne. Należy szukać złotego środka. Jak pokazują dane, odpowiednie procedury wdrożyło tylko 46 proc. firm, a i tak rzadko są one konsekwentnie stosowane. 

Współpraca ludzi z AI

- Kolejnym wyzwaniem dla firm jest przygotowanie pracowników do bezpiecznej i skutecznej pracy z narzędziami AI. Co ciekawe, większość organizacji zakłada, że w najbliższych latach autonomiczne systemy będą wspierały wybrane procesy, zamiast całkowicie przejmować poszczególne stanowiska. Aż 78 proc. firm widzi właśnie taki kierunek rozwoju w perspektywie 3–5 lat – dodaje Hubert Nafalski.

Dane pokazują, że 63 proc. organizacji postrzega Gen AI jako wyraźną wartość dla biznesu, a 66 proc. obawia się utraty przewagi konkurencyjnej, jeśli nie zdecyduje się na jej zastosowanie. Wśród najczęściej wskazywanych efektów pojawiają się: wzrost efektywności operacyjnej (o 23 proc.), lepsza obsługa i większe zaangażowanie klientów (o 17 proc.), niższe koszty (o 16 proc.) oraz wyższa sprzedaż i zyski (o 11 proc.). Dla porównania – jeszcze rok temu wszystkie te wskaźniki były jednocyfrowe. 

 

Fot. zdjęcie ilustracyjne/Unsplash

Tomasz Wypych

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Technologie